بین المللی

آغاز صادرات سامانه هوشمند تشخیص کرونا ساخت ایران به هند

خبرمهم: دبیر هیات عالی نظارت بر سیاستهای کلی نظام و رییس کارگروه ارزیابی رسانه ای مدیریت بیماری کرونا از رسانه ها خواست مراحل ساخت دارو و واکسن ایرانی ویروس کرونا را پیگیری کنند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، هفتمین نشست کارگروه ارزیابی رسانه ای مدیریت بیماری کرونا که امروز یکشنبه به ریاست «علی آقامحمدی» عضو مجمع تشخیص مصلحت و دبیر هیات عالی نظارت بر سیاستهای کلی نظام و با حضور مدیران و نمایندگان رسانه ها و دستگاههای اجرایی در سالن پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور برگزار شد، به موضوع «وضعیت کسب و کارهای دیجیتالی در ایام کرونا» اختصاص داشت.

دکتر آقامحمدی در این نشست از رسانه ها خواست موضوع اقتصاد پساکرونا را جدی بگیرند و ابعاد و پیامدهای  مختلف آن را در سطح کشور و جهان دنبال کنند.

وی گفت: کرونا تاثیرات شگرفی در حوزه پزشکی، فناوری، اقتصاد و دیگر زوایای جامعه گذاشته و سبک زندگی مردم را به گونه ای برگشت ناپذیر تغییر داده است.

آقا محمدی در این زمینه لزوم آگاهی افکار عمومی ایران و جهان از پیشرفتهای پزشکی ایران را خاطرنشان کرد و اظهارداشت: وقتی در آمریکا و برخی کشورها شاهد هستیم رئیس جمهوری آن هر روز از برنامه های ساخت واکسن کرونا سخن می گوید، چه منطقی دارد که ما در ایران از اقدامات انجام شده در حوزه ساخت واکسن و داروهای درمان بیماری کرونا به مردم اطلاع رسانی نکنیم.

وی افزود: اتفاقا ما پیشرفتهای خوبی در این عرصه داشته ایم و آگاهی مردم از آنها می تواند هم برای جامعه امیدبخش باشد و هم به مشوقی برای تداوم فعالیت های علمی و آزمایشگاهی در کشور تبدیل شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه علم پزشکی در دنیا در حال تغییرات جدی و پایه ای است، تصریح کرد: ایران در حوزه پزشکی ظرفیت و توانمندی بسیار بالایی دارد و رسانه ها باید به تحقق این ظرفیتها و بهره گیری درست از آنها در حوزه های مختلف کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه پزشکی باید به سمت بهره گیری از فناوری های روز و ارتباطات آنلاین پیش برویم، گفت: باید نسخه های الکترونیکی، تله مدیسین و درمان الکترونیکی در کشور جا بیفتد و از این ظرفیت ها برای مردم استفاده شود.

آقامحمدی تصریح کرد: بیماری کرونا به پیشرفتهای چشمگیر دنیای دیجیتال کمک کرده و امروزه بر سبک زندگی، سبک اقتصاد، سبک اداره کشور و دیگر عرصه های اجتماعی تاثیر گذاشته است.

رییس کارگروه ارزیابی رسانه‌ای مدیریت بیماری کرونا از رسانه ها خواست این تحولات و برنامه‌های دولت را در این زمینه با جدیت پیگیری کنند و «پیام آوران نهضت تحول و شفافیت » در ایران باشند.

«مهدی محمدی» دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این نشست، گزارش مشروحی از اقدامات و دستاوردهای این مجموعه در زمینه کمک به شرکتهای دانش بنیان در عرصه های مختلف بویژه در ایام همه گیری بیماری کرونا ارایه کرد.

وی گفت: ویروس کرونا همانند تیغ دو لبیه در عرصه اقتصاد بوده که به زیان برخی کسب و کارهای دیجیتال و به نفع برخی دیگر عمل کرده است و در چنین شرایطی، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کوشیده است با طرحها و برنامه هایی نظیر پویش کرونا پلاس و حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده، به همه شرکتهای دانش بنیان کمک کند.

محمدی افزود: در حالی که شیوع بیماری کرونا موجب پیشرفت چشمگیر مشاغلی نظیر هوش مصنوعی، آموزش آنلاین، سرگرمی، کسب و کارهای دیجیتال و حوزه استارتاپ ها شده اما در عین حال،  برخی شرکتها که در زمینه حمل ونقل ، گردشگری و غذای آماده فعال هستند، زیانهای جدی دیده اند.

وی با بیان اینکه پدیده ای مانند کرونا به صورت توأمان دارای فرصت و تهدید است، یادآور شد: در چنین شرایطی، باید ارزیابی دقیقی از اوضاع اقتصادی کشور داشته باشیم و برای رفع مشکلات و بهبود وضعیت، از فرصتهای کرونا بخوبی بهره بگیریم.

دبیر ستاد اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی گفت: باید کاری کنیم که افراد بیکار شده بتوانند در کسب و کارهایی که رونق گرفته اند، جذب شده و فعالیت کنند. برای همین، باید روی حوزه استارتاپ ها و آموزش های آنلاین که ظرفیت کارآفرینی دارند، بیشتر تمرکز کنیم و با تسهیل سازی در این حوزه به تقویت این بخش ها بپردازیم.

محمدی با تشریح برنامه های موجود در زمینه پیشرفت هوش مصنوعی در حوزه درمان در کشور گفت: با همکاری دو دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشگاه صنعتی شریف، پروژه های مهمی را در حوزه هوش مصنوعی و استفاده از ظرفیت های آن در تشخیص بیماری کرونا بدون نیاز به پزشک متخصص تعریف کرده ایم که تا امروز پروژه دانشگاه شریف تقریبا به پایان رسیده و در حال خدمات رسانی در کشور است.

وی افزود: سامانه هوشمند (اپلیکیشن) تشخیص کووید – ۱۹ موسوم به «آی مد» که توسط محققان دانشگاه صنعتی شریف ساخته شده و قادر به تشخیص سریع و درست ابتلای فرد به بیماری کرونا است، در حال حاضر، وارد حوزه صادرات شده و در چندین بیمارستان در کشور هند از آن استفاده می شود.

محمدی خاطرنشان کرد: باید به سمتی حرکت کنیم که اقتصاد دانش بنیان در کشور پا بگیرد و بتوانیم از همین ظرفیت کرونا به عنوان بستری برای رشد و توسعه اقتصادی بهره بگیریم.

«پرویز کرمی» دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با اشاره به شرکت صدها شرکت دانش بنیان ایرانی در پویش «کروناپلاس» گفت که تاکنون بیش از ۲۳۷ شرکت که در این پویش حضور یافته اند، تایید شده و ۱۳۰ شرکت نیز تسهیلات حمایتی دریافت کرده اند.

وی افزود: در این پویش استارتاپ‌های فعال در ۹ حوزه آموزش آنلاین، حمل و نقل آنلاین، سلامت آنلاین، ورزش آنلاین، سرگرمی و توریسم آنلاین، تولید محتوای آنلاین، نوآوری اجتماعی، فروشگاه‌های آنلاین و ایده و ابتکارات مورد حمایت قرار می‌گیرند.
کرمی، همپوشانی و همکاری مشترک شرکتهای دانش بنیان در حوزه فعالیت خویش را یکی از دستاوردهای مهم پویش کروناپلاس برشمرد.

در ادامه این نشست، خانم «مشکات اسدی» مشاور توانمند سازی اجتماعی رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران گزارشی از اقدامات این سازمان در چهار حوزه فناوری های ارتباطی، فناوری های پایش و کنترل، عرضه محصولات و خدمات  و حمایت از کسب و کارهای آسیب دیده در ایام شیوع بیماری کرونا ارایه کرد.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، کارگروه ارزیابی رسانه ای مدیریت کرونا به دستور وزیر کشور و با حضور مدیران و نمایندگان رسانه ها و دستگاههای اجرایی به منظور تقویت ابعاد اطلاع رسانی و پاسخگوئی دستگاه ها در عرصه تقویت توان تولیدی و خودکفایی کشور در روند مبارزه با بیماری کرونا و ظرفیت سازی مناسب رسانه ای در این زمینه تشکیل شده و تاکنون هفت نشست را به صورت هفتگی با حضور مسئولان دستگاههای اجرایی برگزار کرده است./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا