بین المللی

اصرار آمریکا بر آزمایشگاهی بودن ویروس کرونا، استرالیا را مستأصل کرده است

خبرمهم: منابع استرالیایی می‌گویند که دولت این کشور از به حاشیه رانده شدن پیشنهادش برای تحقیقات بین‌المللی درباره منشأ شیوع ویروس کرونا در چین به‌وسیله ادعای آمریکا درباره آزمایشگاهی بودن آن، مستاصل شده است.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم،  در حالی که «اسکات موریسون» نخست‌وزیر استرالیا و دیگر متحدان آمریکا بارها ادعای مقامات این کشور مبنی بر مهندسی‌شدن ویروس «کووید۱۹» در آزمایشگاه‌های چین را رد کرده‌اند اما اصرار واشنگتن بر این مدعا باعث استیصال کانبرا شده است.

منابع دولتی، دیپلماتیک و اطلاعاتی استرالیا در مصاحبه با خبرگزاری «رویترز» گفتند که مقام‌های دولتی این کشور از اینکه تلاش‌هایشان برای آغاز تحقیقات بین‌المللی درباره منشأ شیوع ویروس کرونا در چین توسط ادعاهای کاخ سفید برای ربط دادن آن به آزمایشگاه ووهان تضعیف شده، ناخشنود هستند.

بر این اساس، منابع مذکور که خواستند نامشان فاش نشود، می‌گویند حمله واشنگتن به چین با این ادعا، باعث شده پکن فضایی پیدا کند تا درخواست استرالیا برای تحقیقات بین‌المللی را بخشی از دستورکار آمریکا جهت مقصر معرفی کردن این کشور در شیوع ویروس کرونا نشان دهد.

به نوشته رویترز، یک منبع دولتی می‌گوید مقام‌های استرالیایی به سختی تلاش می‌کنند تا درخواست برای تحقیق را به نوعی روشن‌فکرانه و جهانی نشان دهند اما رویکرد آمریکا برای «گرفتار کردن چین» هیچ کمکی به آنها نکرده است.

وزارت خارجه چین در واکنش به درخواست استرالیا برای تحقیقات بین‌المللی، اعلام کرده این خواسته مبنای سیاسی داشته و کانبرا باید دست از تعصبات ایدئولوژیک بردارد.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه ایالات متحده طی هفته‌های اخیر بارها مدعی شده که دلایل متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد منشأ ویروس کرونا، آزمایشگاهی در ووهان چین بوده و دولت پکن اجازه ورود کارشناسان سازمان بهداشت جهانی به آزمایشگاه ووهان را نداده است.

با این حال، سرویس اطلاعات فدرال آلمان روز جمعه در واکنش به این ادعای آمریکایی‌ها گفت اتهام‌زنی‌های آنها تلاشی برای منحرف کردن توجهات از شکست دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ»، در مهار کردن شیوع ویروس کرونا  در این کشور است.

موریسون در واکنش چند باره به ادعاهای پامپئو، گفته بود محتمل‌ترین منشأ شیوع ویروس کووید۱۹، بازار فروش مواد غذایی زنده در چین است./فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا