اقتصادیبین المللی

اقتصاد چین کمر راست می‌کند؟

خبرمهم: چگونگی مهار ویروس کرونا به دست مقامات چینی جهانیان را متعجب کرده است اما با توجه به شیوع جهانی این بیماری آنچه در سال ۲۰۰۳ پس از شیوع بیماری سارس برای چین به وقوع پیوست با آنچه در سال ۲۰۲۰ باید در انتظارش باشیم بسیار متفاوت خواهد بود.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، در زمان شیوع بیماری سارس در چین ( سال ۲۰۰۳ ) اقتصاد این کشور بیشتر به سمت مصرف داخلی در حرکت بوده است و چین به دنبال سرمایه گذاری برای تامین زیرساخت مناسب در بالا بردن حجم تولید بوده است به گونه ای که در سال ۲۰۰۳ نزدیک به ۵۵ درصد درآمد چین برای ساخت زیرساخت ها و کارهای پروژه ای ساخت و ساز و بالا بردن سرعت رشد اقتصادی هزینه میشده است و اینکه سرعت رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۰۳ نزدیک به ۵ درصد بوده است و این یعنی ۴ درصد کم تر از سال ۲۰۲۰.

در مقابل سال ۲۰۰۳ که ۵۵ درصد ظرفیت کشور در بخش سرمایه گذاری فعال بوده است در سال ۲۰۱۹ این رقم به ۴۰ درصد رسیده است و در مقابل بخش خدمات است که توانسته است ۵۴ درصد ظرفیت تولید ناخالص داخلی را تامین کند و مصرف در این کشور نیز در سال ۲۰۱۹ به ۶۰ درصد رسیده است.

با مهار ویروس کرونا شروع مجدد فعالیت های خدماتی و مصرفی بسیار کندتر از سایر فعالیت های تولیدی و سرمایه گذاری اتفاق می افتاد و در واقع با در نظر گرفتن “نسبت شروع مجدد” در فعالیت های خدماتی و خصوصی نسبت به فعالیت های تولیدی و سرمایه گذاری، در اقتصاد امروز چین که فعالیت های خدماتی و مصرفی برتری دارند نمی توانیم شاهد بهبود و شروع مجدد فعالیت ها به سرعت سال ۲۰۰۳ باشیم.

علاوه بر ساختار اقتصادی چین ساختار ویروس نیز در بهبود شرایط بسیار موثر خواهد بود به گونه ای که در حال حاضر ساختار ویروس کرونا از ویروس مارس بسیار پیچیده تر است و حتی افرادی که علائمی ندارند ممکن است به آن مبتلا شده باشند و بنابراین به دوره های طولانی تر قرنطینه و فاصله اجتماعی احتیاج دارد که به نوبه خود باعث می شود که مجدد فعالیت های اقتصادی در مقایسه با سارس کندتر شود.

سرعت و میزان جهانی شدن ویروس کرونا تفاوت اساسی دیگر آن با ویروس سارس است.

حتی با بازگشت اقتصاد چین به حالت عادی شرکت های چینی باید به دلیل خاموش شدن کارخانه های خارجی و حمل و نقل بین المللی برای “موج دوم” از خرابی زنجیره های عرضه جهانی خود آماده باشند. در همین زمان چین مجبور است با افراد مبتلا به ویروس کرونا مقابله  کند زیرا هزاران تبعه چینی برای فرار از این ویروس به دنبال بهشت امن می گردند.

بنابر گفته یکی از کارشناسان اقتصادی فوربز جای تعجب نیست که شاهد رشد نرخ رشد تولید ناخالص داخلی چین در دو ماهه اول سال جاری در بازه بسیار پایین ۲ تا ۳ درصد نسبت به سال گذشته باشیم؛ با این حال در نیمه دوم سال ۲۰۲۰  بهبودی حاصل خواهد شد که بخشی از آن به دلیل تحریک به موقع مالی و پشتیبانی پولی اعلام شده از سوی دولت خواهد بود با این حال  به دلایل ذکر شده در بالا  و با توجه به شرایط نامطلوب اقتصاد چین و اقتصاد جهانی  بسیار بعید است که رشد در نیمه دوم سال به سطح “عادی” ۶ برسد./خبرآنلاین

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا