بین المللی

افزایش فشارهای جامعه بین‌المللی به آمریکا برای لغو تحریم‌های ایران

خبرمهم: یک پایگاه خبری تحلیلی آمریکایی گزارش داد، به دنبال شیوع ویروس «کووید-۱۹»، جامعه بین‌‌الملل فشارها به دولت ترامپ برای کاهش تحریم‌های ایران را افزایش داده است.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، رسانه آمریکایی در گزارشی نوشته که شیوع ویروس کرونا در ایران موجب شده است که فشارهای جامعه بین‌الملل به ایالات متحده برای کاهش تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران را افزایش دهد اما این فشارهای بین‌المللی تاکنون نتوانسته تکانی به دولت «دونالد ترامپ» دهد.

«بلومبرگ» با این مقدمه ادامه داد، طبق گزارش‌های رسمی ایران، بیش از یکهزار و ۶۵۰ تن در ایران بر اثر ابتلا به «کووید-۱۹» قربانی شده‌اند و بسیاری از مقام‌های ایران و گروههای امدادی تأکید کرده‌اند که کارزار «فشار حداکثری» آمریکا علیه ایران، فاجعه انسانی در این کشور را تشدید می‌کند.

با اینحال علیرغم آنکه مقام‌های آمریکایی مدعی شده‌اند که آماده کمک به ایران برای مقابله با کرونا هستند، اما عملکرد دولت ترامپ در تناقض با لفاظی‌های مقامات این کشور است.

طبق این گزارش، «برایان هوک» رئیس گروه اقدام ایران در وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه‌ای گفت: «تحریم‌های آمریکا مانع از دسترسی کمک‌ها به ایران نیست».

با اینحال، بلومبرگ در گزارش خود نوشت، از زمان تشدید فشارهای دولت ترامپ به ایران در سال ۲۰۱۸، شرایط برای شرکت‌ها به منظور تعامل با ایران دشوارتر شده است و بنا به گفته «تارا سپهری فر» محقق مطالعات غرب آسیا و شمال آفریقا در دیده‌بان حقوق بشر، تحریم‌های آمریکا حتی رسیدن کمک‌های انسان‌دوستانه به ایران را نیز دشوار کرده است.

وی توضیح داد: «این معافیت‌ها (تحریمی) نتوانسته، بی‌میلی شدید شرکت‌های آمریکایی و اروپایی و بانک‌ها را رفع کند تا خطر تحریم‌‌ها و اقدامات قانونی صادرات یا تأمین بودجه کالاهای انساندوستانه تحریم شده (به ایران) را بپذیرند».

«جرت بلانک» عضو ارشد اندیشکده کارنگی تأکید کرد که آمریکا باید به مؤسسات و نهادها اطمینان دهد که در صورت ارسال کمک‌های انساندوستانه به ایران مصون هستند و خطری متوجه آنها نخواهد بود.

وی ادامه داد: «آمریکا باید اقدامات زیادی انجام دهد تا به نهادها و مؤسسات اطمینان دهد که آنها مصون هستند در غیراینصورت هیچ‌کس به این موضوع (کمک به ایران) نزدیک نمی‌شود».

در ادامه سیاست‌های فشار حداکثری آمریکا به ایران علیرغم شیوع ویروس کرونا، چین و روسیه خواستار کاهش تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی ایران شده‌اند.

از طرف دیگر، روزنامه انگلیسی گاردین بدون اشاره به جزئیات خبر، چندی پیش گزارش کرد که بریتانیا به صورت محرمانه، دولت ترامپ را ترغیب کرده که به دلیل بحران به وجود آمده کرونا، تحریم‌ها علیه ایران را کاهش دهد.

«جولین بارنس دیسی» مدیر برنامه غرب آسیا و شمال آفریقا شورای روابط خارجی اروپا در این خصوص گفت: «اختلافاتی میان آمریکا واروپا (در خصوص تحریم‌های ایران) وجود دارد و من فکر نمی‌کنم که این شرایط (شیوع کرونا) برای رفع این اختلافات و شکاف‌ها کاری انجام دهد».

وی ادامه داد: «ناامیدی و خشم روزافزونی از عدم اقدام آمریکا در کاهش موانع برای رسیدن کمک‌ها به ایران و عدم اجازه آنها برای ایجاد اعتماد بسیار مورد نیاز وجود دارد».

بلومبرگ ادامه داد، علیرغم فشارهای حداکثری آمریکا به ایران، سازمانهای بشردوستانه بین‌المللی تمایلی به پیروی از سیاست‌های ضدایرانی آمریکا ندارند.

«مایکل ریان» مدیر ارشد برنامه اضطراری سازمان جهانی بهداشت هفته گذشته در جمع خبرنگاران گفت: «ما می‌خواهیم از سیاسی کردن این رخدادها بپرهیزیم».

به گفته او، هدف این است که «ایران به بازارهای مورد نیاز خود دسترسی پیدا کند تا منابع مورد نیاز خود را فراهم کند و تضمین‌های لازم به شرکت‌ها و دیگران داده شود».

طی یک ماه اخیر به دنبال شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشورهای جهان و ایران، شمار زیادی از سران کشورها مانند ترکیه، روسیه و پاکستان و چین خواستار لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران شده‌اند. تحریم‌های آمریکا باعث شده است ارسال تجهیزات و مواد لازم برای مقابله با ویروس کرونا با مشکل مواجه شود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان نیز اول فروردین ماه طی سخنرانی خود، درباره شیوع بیشتر کرونا در ایران به دلیل تحریم ها هشدار داد و گفت که این تحریم‌ها جنایت علیه بشریت است.

با این حال دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در واکنش به درخواست‌های بین‌المللی گفته است که با لغو تحریم‌های این کشور علیه ایران مخالفت است./فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا