بین المللی

آمریکا معافیت‌های هسته‌ای ایران را تمدید کرد

خبرهای فوری: روز پنجشنبه نوشت: آمریکا به شرکتهای روسی، چینی و اروپایی اجازه ادامه کار در سایت های هسته‌ای ایران را داد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، دولت ترامپ که در سال ۲۰۱۸ به طور یکجانبه از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های اقتصادی علیه تهران اعمال کرد، در حال حاضر تصمیم به تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران دارد.
براساس تصمیم جدید آمریکا، معافیت‌های هسته‌ای ایران به مدت ۶۰ روز تمدید خواهد شد و شرکت‌های خارجی می‌توانند به فعالیت‌های هسته‌ای خود در راکتور تحقیقات آب سنگین اراک، نیروگاه هسته‌ای بوشهر، راکتور تحقیقاتی تهران و سایر ابتکارات همکاری هسته‌ای همچنان ادامه دهند.
یک دیپلمات غربی به رویترز گفت: میان خزانه داری آمریکا و وزارت امور خارجه در مورد تمدید معافیت‌های هسته‌ای ایران اختلاف نظر وجود داشت و سرانجام خزانه داری در این موضوع برنده شد.
به گفته این منبع غربی، همچنان تمایل آمریکایی ها برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران وجود دارد، بنابراین این تصمیم تعجب برانگیز بود، اما دیگران معتقدند که تمدید معافیت‌ها برای اطمینان یافتن از عدم اشاعه هسته‌ای حیاتی است.
یک مقام آمریکایی با تایید تمدید معافیت‌های هسته‌ای گفت که علی اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران و این سازمان به طور کلی تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار خواهند گرفت.

جمهوری اسلامی ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین‌المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند، اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد.

براین اساس تهران با صدور بیانیه‌ای، شروع گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات برجامی را اعلام کرد که طبق آن، ایران دیگر هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) نخواهد داشت و از این پس، برنامه هسته‌ای خود را فقط براساس نیازهای فنی‌اش پیش خواهد برد و همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز طبق روال ادامه می‌یابد./ایرنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا