بین المللی

تلاش ترامپ برای عبور از دیوار کوتاه سنا

خبرهای فوری: «ابتکار» تازه‌ترین تحولات پیرامون استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا را بررسی می‌کند

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، تیم حقوقی دونالد ترامپ از روز گذشته فرآیند دفاع از وی را در برابر دموکرات‌های سنا عملاً آغاز کرد؛ فرآیندی که به گفته ناظران با توجه به اتهامات مطرح شده علیه ترامپ در جهت سوءاستفاده از قدرت و نیز پشتوانه او در مجلس سنا، روز به روز روندی پیچیده‌تر از گذشته به خود می‌گیرد.
موضوع استیضاح ترامپ زمانی به صورت رسمی توسط دموکرات‌های کنگره کلید خورد که طبق گفته برخی از شهود، او ولادیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری اوکراین را تحت فشار گذاشته تا در ازای دریافت اطلاعاتی از فعالیت‌های اقتصادی هانتر بایدن در کی‌یف، همچنان به کمک‌های مالی و نظامی خود به دولت اوکراین ادامه دهد. گفتنی است هانتر بایدن، پسر جو بایدن معاون رئیس‌جمهوری در زمان باراک اوباما است که پدرش اکنون از مهم‌ترین رقبای ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ محسوب می‌شود.
قانون‌گذاران دموکرات کنگره معتقدند که ترامپ با این اقدام از قدرت خود سوءاستفاده کرده و در خلال روند تحقیقات کنگره نیز کارشکنی کرده است. در همین راستا، وکلای ترامپ از دیروز به صورت رسمی دفاعشان از رئیس‌جمهوری را آغاز کرده و طبق اخباری که منتشر شده قرار است ترامپ در جلسات پایانی رسیدگی سنا که ممکن است تا اواخر ماه جاری میلادی طول بکشد، استدلال‌های نهایی خودش را ارائه کند.

خیال راحت جمهوری‌‌خواهان از سنا

ترامپ سومین رئیس جمهوری تاریخ آمریکاست که اکنون پرونده استیضاحش در مجلس سنا مورد بررسی قرار می‌گیرد. هیچ کدام از دو نفر قبلی توسط سنا از سمت خود برکنار نشده‌‌اند و پیش‌بینی‌ها نیز حاکی از آن است که با توجه به اکثریت جمهوری‌‌خواهان در سنا، بعید به نظر می‌رسد که درنهایت سناتورها رای به برکناری رئیس‌جمهوری بدهند. عزل رئیس‌جمهوری از سوی مجلس سنا درصورتی محقق می‌شود که دو سوم سناتورها به برکناری ترامپ رای مثبت بدهند؛ موضوعی که تاکنون هیچ کدام از جمهوری‌خواهان مجلس سنا نسبت به آن تمایل نشان نداده‌‌اند. حتی در این میان میچ مک کانال رهبر اکثریت جمهوری‌‌خواهان سنای آمریکا در گفت‌و‌گو با تلویزیون فاکس به صراحت دموکرات‌ها را متهم به دروغگویی کرده و کاخ سفید نیز مدعی شده که دموکرات‌ها قصد دارند با وارد کردن اتهاماتی به رئیس‌جمهوری، ضعف خود را در انتخابات پیش رو پوشش دهند.

شواهد جدید علیه ترامپ

در این میان هر چند گفته می‌شود که احتمال رای مثبت سناتورها به برکناری ترامپ بسیار اندک است، اما از سوی مقابل وی با چالش‌های مهمی روبه‌رو است. نخست اینکه ممکن است پای جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی ترامپ به سنا به عنوان شاهد باز شود. از سوی دیگر گفته می‌شود که احتمال دارد به واسطه خبردار بودن مایک پنس معاون ترامپ از موضوع مکالمه وی با رئیس‌جمهوری اوکراین، فرآیند استیضاح دیگری علیه وی به راه بیفتد.
همچنین دیروز موضوع مهم دیگری نیز در فرآیند استیضاح ترامپ رخ داده؛ اینکه لونا پارناس از همکاران رودی جولیانی وکیل شخصی دونالد ترامپ فایل صوتی‌ای را در اختیار کنگره قرار داده که در آن دونالد ترامپ در سال ۲۰۱۸ طی یک گردهمایی در هتل واشنگتن خواستار برکناری سفیر آمریکا در اوکراین شده است. سفیری که برکناری او در سال گذشته میلادی یکی از دلایل مهم شروع موضوع استیضاح ترامپ از سوی قانون‌گذاران دموکرات بود. این مسئله از آنجا حائز اهمیت است که پیش از این ترامپ تاکید کرده است که شخصی به نام لونا پارناس را نمی‌شناسد؛ در حالی که در این فایل صوتی مشخص شده، ترامپ در این جمع کوچک به صراحت گفته باید به سرعت از شر سفیر آمریکا در اوکراین خلاص شویم.
در این رابطه دموکرات‌های مخالف ترامپ این فایل صوتی را دلیل دیگری در مسئله سوءاستفاده از قدرت توسط رئیس جمهوری دانسته و روز جمعه نیز گروهی از اعضای دموکرات مجلس نمایندگان که به عنوان دادستان‌های محاکمه وی فعالیت می‌کنند درباره بسته شدن پرونده استیضاح ترامپ هشدار داده و تاکید کردند که اگر وی از قدرت برکنار نشود همچنان به خیانت، سوءاستفاده از قدرت و به خطر انداختن دموکراسی آمریکا ادامه خواهد داد. بنابر گزارشی که خبرگزاری یورونیوز منتشر کرد، آنها همچنین از سناتورهای جمهوری‌خواه خواستند که پیش از صدور حکم نهایی درباره این استیضاح، اجازه مطرح شدن شهادت‌ شاهدان جدید را در سنا بدهند.
در این راستا، آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان این خواسته را در سنا مطرح کرد که اجازه محاکمه عادلانه دونالد ترامپ به آمریکا داده شود. او همچنین گفت که صدور حکم گناهکار بودن ترامپ در سنا می‌تواند آنچه را او تهدید قریب‌الوقوع ناشی از انگیزه‌‌های غیرقانونی ترامپ نامید مهار کند.
دموکرات‌ها می‌گویند که دونالد ترامپ با سوءاستفاده از قدرت خود به اوکراین فشار آورده است که درباره پسر جو بایدن تحقیق کند. آنها بر این باور هستند که این اقدام دونالد ترامپ سوءاستفاده از قدرت و استفاده از کشور خارجی با انگیزه‌ای سیاسی برای مداخله در روند انتخابات آمریکا است. با این حال به نظر نمی‌رسد که استدلال‌هایی که دموکرات‌ها مطرح می‌کنند بتواند تغییری در مواضع جمهوری‌خواهان سنا ایجاد کند تا اجازه حضور شاهدان جدید از جمله جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ را بدهند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا