بین المللی

اعلام تشکیل دولت جدید لبنان با ۲۰ وزیر/ دیاب دولت خود را “تیم نجات” توصیف کرد

خبرهای فوری: رئیس‌جمهوری لبنان شب گذشته حکم تشکیل دولت جدید لبنان به ریاست حسان دیاب را امضا کرد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، به نقل از سایت العهد لبنان، ۸۵ روز بعد از استعفای سعد حریری از سمت نخست‌وزیری و یک ماه و سه روز بعد از مکلف شدن حسان دیاب برای تشکیل دولت جدید، قاضی محمود مکیه، دبیرکل شورای وزیران اعلام کرد، حکم تشکیل دولت جدید لبنان به ریاست حسان دیاب با ۲۰ وزیر یکدست به شرح ذیل است:

حسان دیاب، نخست وزیر

زینه عکر، معاون نخست وزیر و وزیر دفاع

سرتیپ محمد فهمی، وزیر کشور و شهرداری‌ها

غازی وزنی، وزیر دارایی

ناصیف حتی، وزیر خارجه

طلال حواط،‌ وزیر ارتباطات

ماری کلود نجم، وزیر دادگستری

میشال نجار، وزیر مشاغل و حمل و نقل

دمیانوس قطار، وزیر محیط زیست و وزیر مشاور در امور توسعه اداری

راوول نعمه، وزیر اقتصاد و بازرگانی

عماد حب‌الله وزیر صنعت

رمزی مشرفیه، وزیر امور اجتماعی و وزیر گردشگری

ریمون غجر، وزیر انرژی و آب

طارق مجذوب، وزیر آموزش و آموزش عالی

غاده شریم،‌ وزیر امور مهاجران

حمد حسن، وزیر بهداشت عمومی

لمیا یمین، وزیر کار

منال عبد الصمد، وزیر ارتباطات

عباس مرتضی، وزیر کشاورزی و وزیر فرهنگ

فیرتینیه اوهانیان، وزیر جوانان و ورزش

نخست وزیر لبنان در کنفرانسی خبری بعد از تشکیل دولت جدید اهداف دولتش را که جریان المستقبل به رهبری سعد حریری در آن حضور ندارد، اعلام کرد.

دیاب در این کنفرانس خبری گفت: ترکیب دولت جدید متشکل از افراد متخصص و باکفایت بوده و این دولت متاثر از خواسته‌های سیاسی شکل نگرفته است.

وی با اضافه کردن این نکته که معیارهای مشخصی برای تیم کاری دولتی در نظر گرفته شده، تاکید کرد: دولت جدید خواسته‌های تحصن کنندگان را برآورده می‌کند و به مطالبات آنها جامه عمل می‌پوشاند. این دولت قرار است در جهت بازگرداندن اموال به غارت رفته، مبارزه با فساد و بیکاری، حمایت از اقشار ضعیف در برابر ظلم مالیاتی و تدوین قانون جدید انتخابات به منظور تقویت همبستگی ملی عمل کند.

دیاب روز سه شنبه پس از تایید دولت تازه از سوی میشل عون، رئیس جمهوری لبنان، دولت جدید را “تیم نجات” توصیف کرد و گفت: در مقابله با اوضاع اقتصادی سریع اما بدون دستپاچگی عمل خواهد کرد.

نخست وزیر لبنان خاطرنشان کرد، اعضای متخصص کابینه‌اش تنها در جهت منافع ملت عمل‌ خواهند کرد، دولت او دولت جوانان است که به دنبال آینده بهتر برای کشورشان هستند. دولتی که زن در آن نمایندگی متعادل دارد و برای اولین بار یک زن در لبنان معاون نخست‌وزیر شده است.

دیاب تاکید کرد: دولت با تمام توان و شایستگی‌ها و امکانات به نجات کشور می‌پردازد. همه واقعیت لبنان را می‌دانند تاکید می‌کنم هر وزیر در این دولت تکنوکرات و به دور از احزاب است اما مشورت با احزاب امری طبیعی است.

وی درباره قانون جدید انتخابات نیز گفت: قانون انتخابات را بررسی خواهیم کرد و بعد از بررسی در کابینه به پارلمان می‌رود و براساس مصوبه پارلمان در این باره انتخابات را برگزار می‌کنیم.

نخست وزیر لبنان درباره خیزش‌های مردمی هم تاکید کرد: من در مورد معترضان هم گفتم خواسته‌ آنها خواسته من است ما برای هر آنچه مطلوب باشد تلاش خواهیم کرد و دولت از روز اول تلاش خود را شروع خواهد کرد.

دیاب تصریح کرد: مهم حفظ ثباتی است که اساس شروع به کار تیم نجات و اقدام و کار خواهد بود.

نخست‌وزیر جدید لبنان همچنین تاکید کرد: برای همکاری با تمام کشورها تلاش می‌کنیم و اولین سفر من به کشورهای عربی خواهد بود.

وی در پایان یادآور شد: ما کمیته‌ای ویژه از وزیران را برای رسیدگی به وضعیت مالی و پولی کشور مکلف کردیم و من با سیاست اداری که به نفع شهروند لبنانی باشد تعامل خواهم داشت و مشکلات و موانع سیاسی در قاموس من جایی ندارند.

خبرنگار الجزیره پیشتر گزارش داده بود، بین گروه‌های ۸ مارس و نخست وزیر مکلف بر سر افزودن دو وزارتخانه دیگر به ترکیب کابینه پیشنهادی توافق شد تا تعداد وزیران به ۲۰ وزیر برسد.

طبق این توافق، اکثر موانع پیش روی تشکیل دولت تا عصر دوشنبه مرتفع شدند به طوریکه جریان المَرده دو وزیر معرفی کرد، به طایفه دروزی‌ها دو کرسی اعطا شد و جریان آزاد ملی شش وزیر از افراد متخصص غیرحزبی را معرفی کرد و به این ترتیب “یک سوم معطل” در دولت رخ نداد.

در روزهای اخیر بیش از ۴۶۰ نفر در درگیری های بیروت مجروح شدند.

تظاهرکنندگان سعی کردند به سوی ساختمان پارلمان راهپیمایی کنند اما به مانع پلیس برخوردند و شروع به پرتاب سنگ و ترقه به سوی ماموران کردند. همچنین چندین دستگاه پرداخت پول، دفاتر بانک ها و فروشگاه ها تخریب شد./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا