بین المللی

کمک نظامی‌ آمریکا به عراق قطع می‌شود؟

خبرهای فوری: امارات در پی تجزیه عراق است… ۱۰روز از زمانی که پارلمان عراق به خروج نیروهای آمریکایی از این کشور رای داد، گذشته است.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، در این مدت ابتدا نامه‌ای منتشر شد که نشان می‌داد، آمریکایی‌ها تصمیم دارند به‌مرور نیروهای خود را خارج کنند. اما بعد این نامه مسکوت ماند.

در همین زمان ترامپ هم دست به تهدید عراق زد و گفت که این کشور را تحریم خواهد کرد. حالا به‌نظر می‌رسد این کشور نقشه‌های دیگری در سر دارد. رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند، دولت آمریکا آماده است درصورت اخراج نیروهای این کشور از عراق ۲۵۰میلیون دلار کمک نظامی‌ به این کشور را قطع کند.

روزنامه وال‌استریت ژورنال با استناد به ایمیلی از وزارت دفاع آمریکا نوشت: درصورت اخراج نیروهای آمریکایی از عراق، دفتر امور خاور نزدیک وزارت خارجه آمریکا ۲۵۰میلیون دلار کمک نظامی ‌به عراق برای سال جاری میلادی را قطع خواهد کرد. گفته شده که مقام‌های آمریکایی خواهان خروج کامل از عراق نیستند و رابرت اوبراین، مشاور امنیت ملی کاخ سفید نیز هفته گذشته گفت، آمریکا براساس شرایط خود عراق را ترک خواهد کرد.

همچنین جوی هود، از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا در سخنانی در مرکز پژوهش‌های خاورمیانه واشنگتن گفت: اگر به نفع خروج نیروهای آمریکایی از عراق رأی بدهیم، به‌دنبال آن نیروهای ائتلاف از عراق خارج می‌شوند، بعد از آن سرمایه‌گذاران و دیگران نیز خارج خواهند شد و این شرایط باعث می‌شود که داعش مجددا به عراق بازگردد.

وی گفت: هر مرحله‌ای پیامدهای منفی خاص خود را به‌دنبال خواهد داشت، مثلا خروج سرمایه‌گذاران از عراق موجب مختل‌شدن سامانه بانکی این کشور خواهد شد. شرکای استراتژیک زمانی که می‌بینند مشکلی در روابطشان پیش آمده، پشت میز مذاکره می‌نشینند و آن را حل می‌کنند. ما نیز خواهان مذاکره درباره گزینه بهتر هستیم.

بعد از ترور سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‌ ایران و ابومهدی المهندس، معاون رئیس حشد شعبی در حمله آمریکا در نزدیکی فرودگاه بغداد، پارلمان عراق دولت را ملزم به اخراج نیروهای آمریکایی کرد. بعدا فرمانده نیروهای آمریکا در عراق نامه‌ای را منتشر و در آن درباره مقدمه‌چینی برای خروج این نیروها از عراق صحبت کرد اما پنتاگون اعلام کرد این نامه صرفا یک «پیش‌نویس» بوده است. مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا نیز تأکید کرد این کشور هیچ برنامه‌ای برای خروج از عراق ندارد.

*** فشار آمریکا برای عدم‌ اخراج از عراق و تلاش امارات برای تجزیه آن

یک رسانه عربی گزارش داده است که شماری از گروه‌های سیاسی اهل‌ تسنن عراق، نشستی را در امارات متحده عربی برای تشکیل اقلیم خودمختار اهل‌ تسنن در این کشور برگزار کردند؛ شبکه الجزیره گزارش داده است که نشست میان رهبران جریان‌های سیاسی اهل‌ تسنن در امارات که طی روزهای پنجشنبه و جمعه گذشته برگزار شد، واکنش سختی میان عراقی‌ها داشت، به‌ویژه که شرکت‌کنندگان در این نشست اقدام‌هایی برای تشکیل اقلیم خودمختار اهل‌ تسنن را در این کشور بررسی کردند.

شخصیت‌های برجسته عراقی اعلام کردند که نشست دوبی که در آن محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق و احمد الجبوری، رئیس فراکسیون المحورالوطنی و جمال الکربولی، رئیس حزب‌الحل و سعد البزاز، رئیس شبکه‌های ماهواره‌ای الشرقیه و تعداد دیگری از شخصیت‌های برجسته اهل‌ تسنن عراق شرکت داشتند، به بررسی ایجاد منطقه خودمختار اهل‌ تسنن تحت نظارت امارات و دورزدن مطالبات تظاهرات‌کنندگان پرداخته است.

این درحالی است که مطالبات مردمی ‌در این کشور ایجاد کشوری متحد و یکپارچه و در عین حال مستقل است که خارج از اراده طرف‌های خارجی باشد و ملت عراق به‌صورت یکپارچه تمامیت مستقل خود را دنبال کند.پیش از این قصی الانباری، مدیر دفتر بدر استان الانبار از وجود تحرکات آمریکا برای طرح مجدد استقلال این اقلیم خبر داد و گفت که واشنگتن تحرکات خود را برای فشار بر عناصر سیاسی و بزرگان عشایر این منطقه جهت احیای مجدد این موضوع افزایش داده است.

الانباری در گفت‌وگو با پایگاه عراقی المعلومه تصریح کرد که آمریکا اخیراً تحرکات خود را برای طرح استقلال این منطقه افزایش داده است، طرحی که پیش از این توسط برخی شخصیت‌ها و جریان‌های سیاسی معلوم‌الحال مطرح شده بود.وی تأکید کرد که برخی عشایر الانبار، عامل اصلی ورود گروه تروریستی داعش به این استان بودند و همین عناصر امروز کنار آمریکا در یک محور واحد قرار گرفته و مطالبات خود را مبتنی بر استقلال این منطقه قرار داده‌اند. وی اظهار داشت البته نیروهای ملی‌گرا داخل استان الانبار با توطئه‌های آمریکا و متحدان آن در این کشور مخالف هستند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا