اقتصادیبین المللیفرهنگیورزشی

چهره‌های مشهوری که فرار مالیاتی کردند!

خبرهای فوری: در این گزارش به وضعیت مالیاتی چند چهره شناخته شده اشاره می‌کنیم.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، حتما تا امروز بار‌ها شاهد حضور چهره‌های مشهور در دادگاه بوده‌اید؛ چهره‌هایی که در فرار‌های مالیاتی دچار دردسر‌هایی شده‌اند. در کشور‌های دیگر قواعد سفت و سختی درباره مالیات وجود دارد. در بیشتر کشور‌های اروپایی و به‌خصوص آمریکا، مالیات براساس درآمد گرفته می‌شود و نه شغل. اکثر خوانندگان و بازیگران پردرآمد هالیوود هم باید شخصا مالیات خود را بپردازند.

ژرارد اگزاویه مارسل دوپاردیو

چهره های مشهوری که فرار مالیاتی کردند!

بازیگر مشهور فرانسوی که نقش کریستف کلمب در فیلم «فتح بهشت» (۱۹۹۲) ریدلی اسکات را در کارنامه خود دارد، در این لیست قرار می‌گیرد. از سال ۲۰۱۳ در فرانسه شهروندانی که درآمدی بیش از یک میلیون یورو دارند باید ۷۵ درصد مازاد درآمد خود را به‌عنوان مالیات به دولت بدهند. درحالی‌که همین میزان مالیات در بلژیک ۵۰ درصد است. به همین دلیل دوپاردیو به شهر نیچن که در مرز بلژیک و فرانسه و در خاک بلژیک است نقل مکان کرد و سپس عازم روسیه شد و تابعیت این کشور را پذیرفت. رئیس‌جمهور وقت فرانسه- فرانسوا اولاند- این عمل او را حقارت‌آمیز خواند و او در واکنش به این سخن اولاند گفت: «من فرانسه را ترک می‌کنم به این دلیل که از نظر شما افراد موفق، خلاق و با استعداد باید تنبیه شوند».


اولی هوینس

چهره های مشهوری که فرار مالیاتی کردند!

رئیس باشگاه بایرن‌مونیخ نیز به‌خاطر فرار مالیاتی از سوی دادگاه ایالتی مونیخ به ۳ سال و نیم حبس محکوم شده بود. او از ریاست این باشگاه کناره‌گیری کرده و با انتشار نامه‌ای خطاب به هواداران باواریایی‌ها، به اشتباه خود اعتراف و استعفای خود را رسما اعلام کرد؛ «پس از مشورت با خانواده‌ام تصمیم گرفتم رأی دادگاه ایالتی مونیخ را بپذیرم. به وکیلم دستور دادم که درخواست تجدید نظر ندهد چرا که این مسئله به شایستگی و مسئولیت‌پذیری من مربوط می‌شود.» این مدیر ۶۲ ساله در ادامه بیانیه خود آورده است: «فرار از پرداخت مالیات یک اشتباه در زندگی من بود و عواقب ناشی از این اشتباه را باید قبول کنم.»


جان تراولتا

چهره های مشهوری که فرار مالیاتی کردند!

بازیگر آمریکایی و برنده جایزه گلدن‌گلوب و امی، بعد از چندبار شکست در راه‌اندازی شرکتش با مالیات پرداخت نشده سنگینی مواجه شد و مجبور شد حدود ۶۰۰ هزار دلار بپردازد. او به‌خاطر این مشکلات چندبار تحت پیگرد قرار گرفت.


نیکلاس کیج

چهره های مشهوری که فرار مالیاتی کردند!

در سال ۲۰۰۹ سازمان خدمات درآمد داخلی آمریکا اعلام کرد که نیکلاس کیج، بازیگر مشهور آمریکایی ۶/۶ میلیون دلار مالیات معوق دارد که باید پرداخت کند. این رقم تا پایان همان سال به ۷/۶ میلیون دلار افزایش یافت. او مجبور شد در سال ۲۰۱۲ بدهی مالیاتی خود را صاف کند. برای این کار چند خانه ویلایی و حتی فسیل مربوط به جمجمه یک دایناسور را که پیش‌تر خریداری کرده بود، فروخت. بعد‌ها گفت مالیاتش حدود ۱۴ میلیون دلار بوده که پس از ارزیابی مجدد نهایتا با پرداخت ۶ میلیون دلار کار خاتمه پیدا کرده است.


مارتین اسکورسیزی

چهره های مشهوری که فرار مالیاتی کردند!

کارگردان سینمای آمریکا در ولنتاین سال ۲۰۱۱ شاهد اعمال مالیات ۳ میلیون دلاری به‌دلیل مالیات معوق، سود و جریمه مربوط به آن بود. او در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ مجبور به پرداخت ۲ میلیون دلار مالیات شد و همه این رقم را پرداخت کرد.


مارک آنتونی

چهره های مشهوری که فرار مالیاتی کردند!

خواننده، آهنگساز و بازیگر آمریکایی دو بار با مشکل مالیاتی مواجه شد. یک‌بار در سال ۲۰۰۷ محکوم به پرداخت ۵/۲ میلیون دلار مالیات شد و یک‌بار هم در سال ۲۰۱۰ محکوم به پرداخت جریمه مالیاتی ۵/۳ میلیون دلاری.


ژابی آلونسو

چهره های مشهوری که فرار مالیاتی کردند!

ژابی آلونسو، هافبک تازه بازنشسته‌شده اسپانیایی با شکایت‌های مالیاتی سنگینی مواجه شده است. او برای سوسیداد، لیورپول، رئال‌مادرید و بایرن بازی کرده و سال‌ها عضو تیم ملی اسپانیا بوده است. آلونسوی ۳۶ ساله که تابستان گذشته با پیراهن بایرن از فوتبال خداحافظی کرد بار دیگر پرونده مالیاتی‌اش که بسته شده بود، به جریان افتاده و دادگاه او را به اتهام ۳ فقره تخلف مالیاتی، به ۸سال زندان محکوم کرده است.

ژابی در سال ۲۰۱۵، متهم به فرار مالیاتی ۲ میلیون یورویی در فاصله سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ شده بود، اما پرونده او با موفقیت بسته شد. حالا، اما این پرونده بار دیگر باز شده و دادستان‌های اسپانیا در یک بیانیه عمومی اعلام کردند که اتهامات جدید مالی علیه ژابی آلونسو مطرح شده است.


کریستیانو رونالدو

چهره های مشهوری که فرار مالیاتی کردند!

بازیکن فوتبال پرتغالی به‌دلیل فرار از مالیات ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار یورویی معادل ۲۱ میلیون دلار به دادگاه اسپانیا احضار شد. حکم او ۲۳‌ماه حبس و ۱۸ میلیون و ۸۰۰ یورو جریمه بود که البته به زندان نرفت، ولی جریمه مورد نظر را پرداخت کرد. البته رونالدو به ازای نرفتن به زندان هم باید مبلغی معادل ۳۶۵ هزار یورو به دادگاه می‌پرداخت. البته این خلاف مالیاتی از سال ۲۰۱۱ آغاز شد و تاکنون این ستاره پرتغالی هرگونه تخلف مالیاتی را رد می‌کرد تا اینکه در نهایت با کمک وکلا، رونالدو این تخلف را پذیرفت و محکوم شد.


مسی و پدرش

چهره های مشهوری که فرار مالیاتی کردند!

متهم شدند که با استفاده از زنجیره‌ای از شرکت‌های جعلی در ۲ کشور بلیز و اروگوئه از پرداخت مالیات مربوط به درآمد حاصل از فروش حق پخش تصاویر مسی سرباز زده‌اند. مبلغ این مالیات ۴ میلیون و ۱۶۰ هزار یورو اعلام شد. این بازیکن پذیرفته است که برای درآمد حاصل از حق پخش تصویرش باید مالیات پرداخت می‌کرده. او متمم مالیات سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ را به علاوه ۱۰ میلیون یورو به مقامات مالیاتی پرداخت کرد.


نیمار و پدرش

چهره های مشهوری که فرار مالیاتی کردند!

یکی از متهمان فرار مالیاتی نیمار، فوتبالیست اهل برزیل و عضو باشگاه پاری‌سن ژرمن فرانسه است. در فرایند انتقال این فوتبالیست از باشگاه برزیلی به بارسلونا در سال۲۰۱۳، مبلغ بزرگی در حدود ۲۵میلیون یورو ناپدید شده است. نیمار و پدرش هر دو متهم هستند که در پرداخت حق پخش تصویر این بازیکن به شرکت DIS مرتکب تخلف شده‌اند./همشهری

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا