اجتماعیبین المللی

جزئیاتی جدید درباره قاچاق کودکان افغان به ایران

خبرهای فوری: سیاست‌های مهاجرتی ما واقعا اشکال دارد. افراد با ویزای توریستی یا زیارتی وارد کشور می‌شوند و در اینجا می‌مانند. خیلی از افراد هم غیرقانونی وارد می‌شوند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در گفت‌وگویی، جزئیاتی جدید درباره وضعیت کودکان کار افغانستانی، قاچاق آن‌ها به ایران، میزان درآمد و دیگر مسائل مرتبط با آن‌ها پرداخت.

«حبیب‌الله مسعودی فرید» در‌این‌باره گفت: یک کودک افغانستانی اگر در افغانستان کار کند، ۵۰ افغانی درآمد خواهد داشت، اما همان فعالیت در ایران برای او ۲۵۰ افغانی درآمد دارد. به دلیل همین حاشیه سود بالا، برخی از خانواده‌های افغان برای فرستادن فرزندانشان به کشور هزینه می‌پردازند. این مبالغی که برای قاچاق کودکان پرداخت می‌شود، از دو میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان است.

وی در ادامه تشریح کرد: بنابراین اگر ما با کار کودکان غیرایرانی برخورد می‌کنیم، درواقع برخورد با قاچاقچیان کودک است. اگر سازمان بهزیستی این اقدامات را انجام ندهد، مورد نقد نهاد‌های بین‌المللی قرار می‌گیرد و ما به این دلیل که چرا با قاچاق کودک مقابله نمی‌کنیم، متهم خواهیم شد. متهم می‌شویم که چرا با برده‌داری نوین کودکان کار مقابله نمی‌کنیم. نقد بنده به سازمان‌های مردم‌نهاد این است که چرا درباره کار کودکان کار بیانیه صادر می‌کنند، اما در رابطه با قاچاق کودکان بیانیه‌ای صادر نشده است.

مسعودی‌فرید درباره شیوه صحیح مقابله با کار کودک و قاچاق کودک کار گفت: این درست نیست که با رویکرد خیریه‌ای به کار کودکان و قاچاق کودکان کار نگاه کنیم، چراکه این به معنای آن است که کودک و خانواده او باید شرایط خود را بپذیرند. آیا صرفا باید یک وعده غذای گرم به آن‌ها بدهیم یا لوازم‌التحریر به آن‌ها اهدا کنیم؟ یا مدرسه‌ای مخصوص آن‌ها بسازیم؟ مطمئنا با این رویکردها، کودک از چرخه فقر بیرون نخواهد آمد.

وی در نقد سیاست‌های مهاجرتی کشور و با تأکید بر اینکه این سیاست‌ها مشکلات سازمان بهزیستی را بیشتر می‌کند، بیان کرد: سیاست‌های مهاجرتی ما واقعا اشکال دارد. افراد با ویزای توریستی یا زیارتی وارد کشور می‌شوند و در اینجا می‌مانند. خیلی از افراد هم غیرقانونی وارد می‌شوند. در حالی که توریست‌ها در کشور‌های دیگر برای کوچک‌ترین رفتار غیرقانونی خود نگران هستند، اما خیلی از افرادی که قانونی یا غیرقانونی وارد کشور ما می‌شوند، به‌راحتی و کاملا غیرقانونی در چهارراه‌های کشور مشغول کار می‌شوند.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور افزود: طبق آیین‌نامه، ناجا باید از ما حمایت کند. در سعادت‌آباد تهران که مددکاران برای جذب کودکان کار اقدام کردند، با قمه به آن‌ها حمله شد. یا سرکرده یک‌سری از کودکان به مددکار ما عکس نشان داده است که این کودکان متعلق به من هستند، من با این‌ها کاسبی می‌کنم و شما به چه حقی بچه‌های من را جذب می‌کنید. ما نیاز به مداخله ناجا داریم، حتی نیاز به مداخله نهاد‌های امنیتی هم داریم.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ضمن تأکید بر اینکه کودکان کار تیمی کار می‌کنند، ولی مافیا نیستند، گفت: کودکان کار اتباع یا ایرانی عموما تیمی کار می‌کنند و با هم در ارتباط هستند. بنابراین یک مجموعه‌ای دارد از کار کودک حمایت می‌کند. این‌طور نیست که هر خانواده‌ای بتواند فرزند خود را در فلان چهارراه مستقر کند. بنابراین باید نهاد‌های امنیتی مداخله کنند و با هسته‌های این تیم‌ها برخورد شود. وی درباره مقابله با کار کودکان اتباع گفت: ما طبق آیین‌نامه ساماندهی کودکان کار و خیابان عمل می‌کنیم، اما تکلیف اتباع باید مشخص شود. ما با سازمان اتباع رایزنی داشتیم. آن‌ها نیز طبق قوانین سازمان خود برخورد می‌کنند. اگر خانواده‌ای به‌صورت غیرقانونی وارد کشور شده باشد، چه اقدامی باید صورت گیرد؟ در کشور‌های دیگر چه اقدامی می‌کنند؟ آیا خانواده آن‌ها دیپورت یا بازگردانده نمی‌شوند؟

مسعودی‌فرید درباره کودکانی که به تنهایی و به‌صورت قاچاق به کشور وارد می‌شوند، بیان کرد: اینکه کودک تنها وارد کشور شده، با ورود کودک با خانواده متفاوت است. بعضا افراد شایعه می‌کنند که کودکان را ردّمرز می‌کنیم. کدام کشور تا به حال در دنیا کودک تنها را از مرز بازگردانده است؟ ما چند میلیون افغاستانی در کشور داریم و همیشه مسئولیت‌پذیر بوده‌ایم و کودک تنها را ردّمرز نمی‌کنیم. همه اقدامات سازوکار خودش را دارد و حتما با همکاری سفارت آن کشور انجام می‌شود. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور ضمن تأکید بر اینکه کودکان اتباع طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود، افزود: بعضا این خانواده‌ها از نظر اقتصادی توانمند هستند.

موردی داشتیم که کودک را جلب کرده بودیم. پدر او به دنبالش آمد. ویزا و پاسپورت او را دیدیم و مدارک ورود خانواده او کامل بود. پدر کاملا سالم و توانمند بود، اما دو روز که از تحویل‌گرفتن فرزندش گذشت، او را به خیابان بازگرداند. طبق اظهار خود او، با کارکردن شش فرزندش ماهانه ۱۲ میلیون عایدی دارد. البته این درباره همه خانواده‌هایی که وارد کشور می‌شوند، صادق نیست. /ایلنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا