بین المللی

بلاتکلیفی در بیروت

خبرهای فوری: انتخاب نخست‎وزیر جدید لبنان یک هفته دیگر به تعویق افتاد

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، در کمتر از ۲۰ روز دو نفر که هر دو از دنیای تجارت وارد سیاست شده‎ بودند، از تشکیل دولت در لبنان کناره‎ کشیدند تا دیگر بار چشم‎ها در محافل سیاسی لبنان به «سعد حریری» دوخته شود؛ کسی که مردم ۲۹ اکتبر (۷ آبان)، بعد از استعفای او به خیابان‎ها رفتند و به جشن و پایکوبی پرداختند و اکنون با زمزمه‎هایی که درباره بازگشت او شنیده می‎شود، دیگر بار قلبشان از خشم آکنده شده‎است.
به‌گزارش سایت شبکه خبری «الجزیره»، یکشنبه شب، در حالی که در پارلمان همه خود را آماده نشست روز دوشنبه می‎کردند تا «سمیر الخطیب» را به‌عنوان مأمور تشکیل دولت معرفی کنند، خود او خبر داد، حاضر به نشستن بر کرسی نه چندان راحت نخست‎وزیری لبنان نیست. پیش از او «محمد الصفدی» نیز ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) اعلام کرده‎ بود، حاضر به پذیرفتن چنین مسئولیت سنگینی نیست.
این دو در حالی راه خود را از جاده‎ای که به سمت کاخ نخست‎وزیری می‎رفت، کج کردند، که شاهد نارضایتی مردم از انتصاب آنها به چنین پستی بودند. یکشنبه شب نیز «سمیر الخطیب» در حالی انصراف خود را از نخست‌وزیری اعلام کرد که پیش از آن مردم این کشور اعتراض‎های خود را شروع کرده و در شبکه‎های مجازی و مصاحبه‎ با خبرنگاران گفته بودند، انتخاب «سمیر الخطیب» خواسته‎ آنان برای روی کار آمدن دولتی مستقل را برآورده نمی‎کند. در بیروت هم معترضان با فراخوانی که داده شده‎بود، چادرها و پتوهایشان را برداشته و به سمت پارلمان رفته بودند تا به نمایندگانی که قرار بود، صبح فردا (دیروز دوشنبه) به پارلمان بروند و برای نخست‎وزیری لبنان تصمیم‎گیری کنند، بگویند، اگر «سمیر الخطیب» نخست‎وزیر شود، آنها خیابان را ترک نمی‎کنند. مجموع این رویدادها «میشل‌عون»، رئیس‎جمهوری لبنان را واداشت، تا در آخرین ساعات یکشنبه، جلسه روز دوشنبه پارلمان را لغو کرده و به مردم وعده دهد، دوشنبه هفته آینده، ۱۶ دسامبر (۲۵ آذر) نخست‎وزیر را معرفی می‎کند. اما از آنجا که «سمیر الخطیب»، در سخنان پایانی خود که بعد از دیدار با «عبداللطیف دریان»، مفتی معروف لبنانی بیان شد، گفت که این مفتی به او خبر داده، در مورد نخست‌وزیری «سعد حریری» اتفاق نظر وجود دارد، معترضان لبنانی معتقدند، احتمالاً باید منتظر بازگشت «حریری» به کاخ نخست‎وزیری باشند. «لیال سبلانی»، یکی از صدها معترضی که یکشنبه شب در خیابان‎های منتهی به پارلمان بیتوته کردند، تأیید کرد که او نیز شنیده است، احتمال بازگشت «حریری» به قدرت وجود دارد. او تأکید کرد: «اما ما پیش‎تر هم گفته‎ایم فقط به دولتی رضایت می‎دهیم که رئیس آن مستقل باشد. در این بین حریری از دیگران مستثنی نیست. او هم یکی از کسانی است که تاکنون قدرت را در دست داشتند. آنها نباید او را طوری برای ما به تصویر بکشند که گویی به‌خاطر روابط بین‎المللی‎اش، ناجی لبنان است.» «سبلانی» نیز همانند بسیاری از معترضان با اشاره به حمایت «عبداللطیف دریان» از «حریری»، معتقد است مفتی‎های لبنان نباید با حمایت از کاندیداهایی خاص زمینه ساز رسیدن آنها به قدرت باشند.
طبق قوانین انتخاباتی لبنان که مورد مناقشه معترضان است، نخست‌وزیر لبنان باید از میان اهل سنت انتخاب شود. اما مردم که بیش از دو ماه است حاضر به ترک خیابان‎ها نشده‎اند، این قانون را مناسب دوره مدرن لبنان نمی‎دانند و معتقدند، انتخاب سیاستمداران باید بر اساس شایستگی آنها باشد نه انتصابی بر مبنای ملاک‌های مذهبی و قومی. دلیل اصلی مخالفت آنها با کاندیداتوری «محمد الصفدی» و «سمیر الخطیب» هم همین امر بود. از همین رو همان‎طور که از فریادهای معترضان در یکشنبه شب بر می‎آمد، آنها رضایت به بازگشت «حریری» نخواهند داد. این در حالی است که «سعد حریری» پیشاپیش بنوعی برای بازگشت به نخست‎وزیری شرط گذاشته و گفته بود، تنها در صورتی حاضر به بازگشت است که بتواند دولتی را متشکل از وزیران نخبه که در امر اقتصاد توانایی بالایی داشته باشند و خواسته‎های مردم را برآورده سازند تشکیل دهد. اما رئیس جمهوری لبنان با تشکیل چنین کابینه‎ای مخالف است و تأکید می‎کند، کابینه‎ای می‎تواند موفق باشد که در کنار وجود افرادی تکنوکرات، افرادی سیاسی نیز در آن حضور داشته باشند. با وجود چنین اختلاف نظری که می‎تواند کار را برای آنان در صورتی که مجبور به کار درکنار هم باشند، سخت کند، باید منتظر هفته آینده ماند و دید، آیا «میشل عون» دیگر بار «سعد حریری» را با وجود مخالفت‎های مردم با وی انتخاب می‎کند، یا خیر. /ایران

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا