بین المللی

«ولودیمیر» چشم در چشم «ولادیمیر»

خبرهای فوری: رؤسای جمهوری روسیه و اوکراین امروز در پاریس برای بازگشت آرامش به شرق اوکراین مذاکره می‎کنند

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، یکی از کا‎گ‎ب پا به دنیای سیاست ‎گذاشته و دیگری از دنیای کمدی وارد بازی بزرگان شده است؛ دو جنس کاملاً متفاوت. اما قرار است، امروز در پاریس، شهر عشق و موسیقی و نور، کنار هم بنشینند، تا شاید شرق اوکراین آرام گیرد.
در دیدار امروز گروه «نورماندی» که با مشارکت و حضور «امانوئل مکرون»، رئیس‎جمهوری فرانسه و «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان انجام می‎شود، نگاه رسانه‎های جهان روی دو چهره نابرابر اما اصلی این نشست است: «ولادیمیر پوتین» و «ولودیمیر زلینسکی». تنها نگاهی به سابقه این دو دلیل توجه رسانه‎ها به این دیدار را بازگو می‎کند. دیروز خبرگزاری فرانسوی «فرانس پرس» یکی از رسانه‎هایی بود که نابرابری این دو چهره را مورد توجه قرار داد و نوشت، «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه که سال‎ها در دنیای مرموز «کا‎گ‎ب» با رمز و رموز سیاست آشنا شده ‎بود، اکنون نزدیک به ۲۰ سال است (به جز یک دوره چهار ساله نخست‌وزیری که با تدبیر خود او نیز بود)، رئیس‎جمهوری روسیه بوده ‎است. او در این سال‎ها روسیه‎ای را که غرق در مشکلات پسا فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بود، به اوج قدرت رساند. طوری که اکنون مسکو صاحب نفوذی قابل توجه در خاورمیانه و امریکای لاتین است. «پوتین» که گهگاه با تصاویرش از نبرد با خرس‎ها و یخ‌های قطبی، توان بالای جسمانی‎اش در ۶۷ سالگی را به نمایش می‎گذارد، کوله‎باری از تجربه را به دوش می‎کشد.

کفه نابرابر پوتین

اما هرقدر پوتین کارکشته است، «ولودیمیر زلینسکی»، خام است و در آغاز مسیر. «زلینسکی» ۴۱ ساله، تازه ۵ ماه است، بر کرسی ریاست جمهوری اوکراین نشسته‎ است. او که تنها سابقه فعالیت سیاسی‎اش، بازی در سریال تلویزیونی «خادم مردم» در نقش رئیس‎جمهوری اوکراین بوده ‎است، مردی ساده و معمولی است که حتی در روزی که باید سوگند ریاست‎جمهوری می‎خورد، با لباسی غیر رسمی، بدون کراوات، پای پیاده از خانه‎اش به محلی که آماده شده بود، تا او ادای سوگند کند، رفت. «زلینسکی» شاید تازه‎کار باشد، اما ایده‎آل‎هایی در سر دارد که شاید دستیابی به آنها در واقعیت سخت باشد، اما او درباره آنها بسیار زیبا همان‎طور که در نمایش‎هایش سخن می‎گفت، صحبت می‎کند. نمونه این سخنان زیبا و ادبی «زلینسکی» را می‎توان در مصاحبه چند روز پیش او با مجله «تایم» مشاهده کرد. آنجا که گفت: «پیروزی زمانی به دست می‎آید که سلاح‎ها خاموش شوند و مردم زبان بگشایند.»

بهره‌های دو رئیس جمهور از یک دیدار

«زلینسکی» در این چند ماه، دیدارهایی دوستانه با برخی سران اروپا داشته‎ است، اما دیدار امروز برای او جدی‎ترین دیداری است که تاکنون داشته‎ است. او در این دیدار می‎خواهد خود را رئیس‎جمهوری توانا نشان دهد که از دنیای سینما فاصله گرفته و قصد جامه عمل پوشاندن به وعده اصلی انتخاباتی‎اش، یعنی صلح در اوکراین و پایان دادن به جنگ در شرق کشورش دارد. جنگی که از سال ۲۰۱۴ به این سو ۱۳ هزار کشته برجا گذاشته و یک میلیون نفر را از خانه و کاشانه خود آواره کرده ‎است. البته این دیدار برای «ولادیمیر پوتین» هم خالی از اهمیت نیست. او نیز این دیدار را که در آن با دو سیاستمدار برجسته اروپا، «امانوئل مکرون» و «آنگلا مرکل» دیدار خواهد داشت، عرصه‎ای برای خروج از انزوایی می‎بیند که از سال ۲۰۱۴ و الحاق شبه‎جزیره کریمه به روسیه، به آن مبتلا شده ‎است. «پوتین» شاید در ۵ سال گذشته تلاش کرده ‎باشد، این انزوا را با برقرار کردن پیوندهای بیشتر با برخی کشورهای آسیای میانه و بویژه چین که نتیجه آن طرح بزرگ خط لوله گازی از سیبری به شانگهای بوده‎ است، بشکند. اما خود بخوبی می‎داند، اقتصاد روسیه به‌دلیل تحریم‎هایی که غرب به‌خاطر «کریمه»، بر روسیه اعمال کرده، در شرایط خوبی نیست و هر قدر در این سال‎ها در دیپلماسی و نفوذ سیاسی در سایر کشورها موفق بوده، در اقتصاد در شرایط خوبی نبوده ‎است. و البته می‎داند، طرف مذاکره‎اش در آن سوی میز در شرایطی بهتر نیست و کشورش فقیرترین کشور اروپا است و اقتصادش در پس ۵ سال نبرد در ممالک شرقی‎اش ویران شده ‎است.

چشم‌انداز نه چندان مثبت

با وجود احساس نیازی که سران دو کشور روسیه و اوکراین به دیدار امروز دارند، همان‎طور که «دیوید استرن»، در تحلیلی در روزنامه امریکایی «واشنگتن پست» نوشته، نباید انتظار گشایشی فوق‎العاده را از این دیدار داشت. دیدار امروز در واقع ادامه مذاکرات و دیدارهای گروه «نورماندی» است که با ابتکار فرانسه و آلمان تشکیل شد اما از سال ۲۰۱۶ بعد از دو سال مذاکره بی‎سرانجام، معلق ماند. این دیدار هرچند -به‌گفته برخی ناظران- به نتیجه‎ای ختم نخواهد شد، اما نباید نسبت به آن بدبین بود و ممکن است، منجر به توافق‎هایی کوچک شود که می‎توانند در آینده راهگشا باشند. همان‎طور که «آندری یرماک»، مشاور «زلینسکی» در سخنرانی روز پنجشنبه خود در اندیشکده «چتم هاوس» گفته ‎است، یکی از این دستاوردهای کوچک می‎تواند، به ثمر رسیدن درخواست اوکراین برای اجرا شدن آتش بس در شرق این کشور و تبادل اسرا باشد. او در حالی امیدوار است اوکراین به چنین دستاوردی برسد که «زلینسکی» در مصاحبه‎ای که با مجله «تایم» داشته، تأکید کرده: «به هیچ‎کس؛ نه پوتین و نه رهبران اروپایی اعتماد ندارم.» این جملات، برای به نتیجه رسیدن مذاکرات امروز می‎تواند، جملاتی هشدار دهنده باشد. زیرا اصل اول هر مذاکره‎ای اعتماد، ولو اعتماد نسبی حداقل به میانجی‌ها است. «کنستانتین گازه»، تحلیلگر سیاسی در مرکز مسکوی اندیشکده «کارنگی» در همین ارتباط می‎گوید، زلینسکی اگر می‎خواهد در مذاکره با پوتین که در این فن چیره‎دست است، موفق باشد، باید سعی کند، رابطه‎ای خوب با همتای روس خود برقرار کند. هرچند که در این بین، طرح شدن نام «زلینسکی» در ماجرای استیضاح «دونالد ترامپ»، می‎تواند برای رئیس‎جمهوری روسیه که پیش از این رسانه‎های امریکایی بسیار درباره روابط او با رئیس‎جمهوری امریکا نوشته بودند و دموکرات‎های این کشور نیز وی را متهم به مداخله در انتخابات ۲۰۱۶ کرده بودند، حساسیت برانگیز باشد. با این حال به نظر می‎رسد، «پوتین» که به دلایلی می‎تواند برای «زلینسکی» احترامی بیش از «پوروشنکو»، رئیس‎جمهوری قبلی اوکراین قائل باشد، انتظار دارد، رئیس‎جمهوری اوکراین در پشت درهای بسته و هنگام مذاکره کمی عمل‎گرا ظاهر شود و همان طور که اشاره شد، آغوش زلینسکی را به سوی خود باز ببیند. این چیزی است که روز جمعه «دیمیتری پسکوف»، سخنگوی پوتین به آن اشاره کرد و گفت که کرملین به این دیدار خوشبین است و انتظار دارد این دیدار باعث بهبود روابط مسکو و کی‎یف شود. /ایران

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا