اجتماعیبین المللی

بدترین کشورها برای زندگی کدام‌اند؟/ نیجریه بدترین کشور برای زندگی شناخته شد

خبرهای فوری: شاخص پیشرفت اجتماعی در هر کشور نشان‌دهنده مطلوب بودن اوضاع آن کشور است. کشورهای نیجریه، جمهوری آفریقای مرکزی، سودان جنوبی، چاد و بروندی بر اساس این شاخص بدترین کشورها برای زندگی هستند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، همه کشورها برای زندگی کردن خوب نیستند. مردم در سراسر دنیا می‌خواهند جایی زندگی کنند که اقتصاد خوب، موقعیت شغلی مناسب، سیستم درمانی قوی، امکان تحصیل و امنیت داشته باشد. طبیعتاً این ویژگی‌ها مختص کشورهای توسعه‌یافته است.

برای اینکه بتوانیم «کشورهای توسعه‌یافته» را به خوبی تشخیص دهیم معیاری به نام شاخص پیشرفت اجتماعی (HDI) در سازمان ملل تعریف شده که این شاخص با فاکتورهای اجتماعی مثل امید، درآمد و تحصیلات در ارتباط است. شاخص پیشرفت اجتماعی از صفر تا یک است و بیشتر کشورهای توسعه‌یافته امتیاز ۰.۸۰ به بالا دارند. این شاخص به چهار بخش تقسیم می‌شود: پیشرفت اجتماعی کم (صفر تا ۰.۵۵)، پیشرفت اجتماعی متوسط (۰.۵۵ تا ۰.۷۰)، پیشرفت اجتماعی بالا (۰.۷۰ تا ۰.۸۰) و پیشرفت اجتماعی بسیار بالا (۰.۸۰ تا یک).

 به نقل از worldpopulationreview 59 کشور با شاخص «پیشرفت اجتماعی بسیار بالا» در جهان وجود دارند. این کشورها دارای نظام تحصیلی، درمانی، اقتصاد قوی، امید به زندگی بالا و دولت‌های پایدار هستند. کشورهایی مثل نروژ، استرالیا، کانادا و آمریکا از این دسته‌اند. کشورهای با «پیشرفت اجتماعی بالا» شاخصی بین ۰.۷۰ تا ۰.۸۰ دارند. این کشورها همان مشخصات گروه پیشرفت اجتماعی بسیار بالا را دارند، اما در اغلب آنها درآمد یا امید به زندگی بسیار زیاد نیست. کشورهای توسعه‌یافته یا در حال توسعه‌ای مثل مکزیک، ایران، ترکیه و کاستاریکا در این گروه جای دارند.

شاخص کشورهایی که «پیشرفت اجتماعی متوسط» دارند بین ۰.۵۵ تا ۰.۷۷ و آنها که «پیشرفت اجتماعی کم» دارند کمتر از ۰.۵۵ است. این کشورها اکثراً توسعه‌یافته نیستند. این دسته کشورها اغلب فقیرند و مردمش دارای تحصیلات ضعیف یا فاقد تحصیلات‌اند و امید به زندگی در آنها بسیار پایین است. این‌گونه کشورها معمولاً توسعه‌نیافته یا در حال توسعه هستند.

بدترین کشورها برای زندگی بر مبنای این شاخص بدین ترتیب است:

نیجریه
جمهوری آفریقای مرکزی
سودان جنوبی
چاد
بروندی

بر اساس شاخص پیشرفت اجتماعی نیجریه با ۲۲.۴ میلیون نفر جمعیت شاخصی برابر ۰.۳۵۴ دارد و ۴۱.۱ درصد از مردم در این کشور زیر خط فقر هستند و سوءتغذیه دارند. چهار کشور دیگر نیز همین شرایط را دارند؛ یعنی با مشکلاتی از قبیل فقر، بهداشت ضعیف، فقدان تحصیلات، کودکان کار و دیگر معضلات دست و پنجه نرم می‌کنند. جمهوری آفریقای مرکزی در سال ۲۰۱۲ با جنگ داخلی روبه‌رو شد و هنوز هم مکان خطرناکی برای زندگی و حتی مسافرت است. سودان جنوبی و بروندی نیز با درگیری‌های گسترده روبه‌رو هستند

نام کشور

شاخص پیشرفت اجتماعی

سیرالئون

۰.۴۱۹

بورکینافاسو

۰.۴۲۳

مالی

۰.۴۲۷

لیبریا

۰.۴۳۵

موزامبیک

۰.۴۳۷

اریتره

۰.۴۴

یمن

۰.۴۵۲

گینه بیسائو

۰.۴۵۵

گینه

۰.۴۵۹

گامبیا

۰.۴۶

اتیوپی

۰.۴۶۳

جیبوتی

۰.۴۷۶

مالاوی

۰.۴۷۷

افغانستان

۰.۴۹۸

سودان

۰.۵۰۲

کومور

۰.۵۰۳

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا