بین المللی

ادامه ماجرای مشکوک نفتکش ایرانی

خبرهای فوری: جمعه صبح یک نفتکش ایرانی در دریای سرخ دچار حادثه‌ای مشکوک شد که برخی آن را اصابت موشک دانستند. چیزی که کمی بعد تکذیب شد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، هنوز گفت‌وگو بر سر علت این اتفاق ادامه دارد. دیروز مقامات ایرانی در مورد این حادثه مشکوک اظهارنظر کردند و همزمان گاردساحلی عربستان هم گفت که ریاض به حفاظت از امنیت دریانوردی بین‌المللی پایبند است. اینجا این واکنش‌ها را بخوانید.

*** واکنش عربستان به هدف قرار گرفتن نفتکش کشورمان در دریای سرخ

گارد ساحلی عربستان با صدور بیانیه‌ای درباره حادثه روی داده برای نفتکش کشورمان در دریای سرخ، تاکید کرد که ریاض به حفاظت از امنیت دریانوردی بین‌المللی پایبند است. سخنگوی گارد ساحلی عربستان در این بیانیه آورده است:«ساعت ۱۱:۴۷ روز جمعه یکی از ایستگاه‌های ساحلی ما در جده پیامی حاوی یک ایمیل از کاپیتان نفتکش (Sabiti) با پرچم ایران مخابره کرد که حاکی از آسیب دیدگی در قسمت جلویی کشتی بود که باعث نشت نفت از تانکر و مخازن این نفتکش به دریا شده بود.»

در این بیانه آمده است:«بعد از بررسی داده‌ها برای ارائه هرگونه کمک لازم به نفتکش، مشخص شد که این کشتی به مسیر خود ادامه داده و در فاصله ۶۷ مایلی جنوب غربی بندر جده قرار دارد و سیستم‌های ردیاب خود را خاموش کرده است و به تماس‌های ما پاسخی نداد. ساعت ۱۳:۵۰ آخرین موقعیت این نفتکش رصد شد که در ۷۹ مایلی جنوب غرب بندر جده بود و ۶۴ مایل با نزدیک‌ترین نقطه در ساحل عربستان فاصله داشت و با سرعت ۹.۷ گره دریایی به سمت ۱۵۲ درجه در حرکت بود.» گارد ساحلی عربستان تاکید کرد:«ریاض بر تعهد و اصرار خود بر حفظ امنیت دریانوردی بین‌المللی تاکید دارد و به تمامی معاهده‌ها و عرف بین‌المللی در این باره پایبند است.»

*** مشکوک بودن حمله به نفتکش ایرانی به روایت ربیعی

علی ربیعی، سخنگوی دولت در یادداشتی که در کانال تلگرامی‌اش منتشر شده، نوشت:«در دورانی که منطقه ما بیش از هر زمان دیگری به آرامش و صلح برای ترمیم زخم برادرکشی‌های طولانی احتیاج دارد، هستند افراد، گروه‌ها و دولت‌هایی که بقای آنها وابسته به تجاوز به دیگران، منتفع شدن از جنگ است که کوچکترین روزنه‌های آشتی و صلح را برنمی‌تابند و از چنگ زدن به هر فرصتی برای تشدید ویرانی دریغ نمی‌ورزند.

آخرین این اقدامات شرارت بار، حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ بود که به نظر می‌رسد عواملی مشکوک در پس آن، یکبار دیگر همت خود را برای یک تنش دیگر به کار گرفته‌اند. با آگاهی از این مسئله، جمهوری اسلامی ایران با پرهیز از شتابزدگی، به دقت در حال بررسی ماجرا و کشف واقعیت‌های آن است. بدون تردید، پاسخ متناسب برای طراحان این حمله بزدلانه اتخاذ خواهد شد اما تا روشن شدن همه ابعاد این توطئه، منتظر خواهیم ماند. سؤال اینجاست که آیا آنهایی که بدون هیچ مدرک معتبری ایران را عجولانه متهم به اخلال در کشتیرانی آزاد در خلیج فارس و دست داشتن در حمله به تأسیسات آرامکو کردند، امروز حاضرند که یکبار دیگر از اصول آزادی کشتیرانی در آب‌های بین‌المللی‌ دفاع کنند و اینگونه حملات به کشتی ایرانی را محکوم کنند؟»

*** واکنش هشدارآمیز شمخانی به حمله موشکی به نفتکش ایرانی

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت:«با بررسی تصاویر ویدئویی موجود و شواهد اطلاعاتی جمع آوری شده، سرنخ‌های اصلی ماجراجویی خطرناک حمله به نفتکش ایرانی در دریای سرخ به‌دست آمده است.» دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به حمله موشکی بامداد جمعه به نفتکش ایرانی در دریای سرخ گفت: «راهزنی دریایی و شرارت در آبراه‌های بین‌المللی که با هدف ناامن سازی رفت و آمد شناورهای تجاری انجام می‌شود بدون پاسخ نخواهد ماند.»

او گفت:«کمیته ویژه بررسی موضوع حمله به شناور سابیتی که در نزدیکی سواحل عربستان سعودی در دریای سرخ هدف دو موشک قرار گرفت تشکیل شده و گزارش آن به زودی برای اخذ تصمیم به مراجع مسئول ارائه می‌شود. با بررسی تصاویر ویدئویی موجود و شواهد اطلاعاتی جمع آوری شده، سرنخ‌های اصلی این ماجراجویی خطرناک به‌دست آمده است.»

دبیر شورای عالی امنیت ملی به اقدامات تخریبی دیگری که طی ماه‌های گذشته علیه نفتکش‌های ایرانی «هپینس و هلم» در دریای سرخ صورت پذیرفته اشاره و خاطر نشان کرد:«ناامن سازی آبراه‌های بین‌المللی، مخاطرات نگران کننده‌ای را برای اقتصاد جهانی به‌دنبال خواهد داشت و مسئولیت عواقب آن متوجه برنامه ریزان، مجریان و پشتیبانی کنندگان از اینگونه اقدامات تحریک آمیز خواهد بود.»

*** واکنش فلاحت پیشه به حمله مشکوک به نفتکش ایرانی در آستانه سفر عمران خان به ایران

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در واکنش به حادثه رخ داده در خصوص نفتکش ایرانی گفت:«این اقدام بسیار مشکوک است و می‌تواند عوامل مختلفی اعم از رژیم صهیونیستی و جنگ‌طلبان آمریکایی که بعضاً رفتارشان با سیاسیون این کشور متفاوت است، را در برگیرد.»

حشمت‌الله فلاحت پیشه در واکنش به حادثه رخ داده در خصوص نفتکش ایرانی در آب‌های جده گفت:«در شرایطی که دو کشور ایران و عربستان بر حسب نوع مواضع مقام‌های مختلف‌شان به طور مستقیم و یا تلویحی برای تنش زدایی مواضع‌شان را اعلام کردند انفجار نفتکش ایرانی کاملا مشکوک است.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به سفر عمران خان به ایران برای میانجی‌گری میان تهران و ریاض، ادامه داد:«قرار است عمران خان به کشور ما بیاید تا علاوه بر صحبت درباره مناسبات دوجانبه کشورش با ایران، درباره تنش‌زدایی میان دو کشور همسایه ایران و عربستان هم گفت‌وگویی انجام دهد. این اقدام (حمله به نفتکش ایرانی در آب‌های عربستان) بسیار مشکوک است که می‌تواند عوامل مختلفی اعم از رژیم صهیونیستی، جنگ‌طلبان آمریکایی که بعضاً رفتارشان با سیاسیون این کشور متفاوت است و یا طیف افراطی که در آشفته بازار سیاست و حکومت عربستان دارای قدرت و صاحب نقشی هستند داشته باشد.» /هفت صبح

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا