استانیبین المللیتهران

عطوان: تهران عامل حمله به نفتکش ایرانی را می‌شناسد

خبرهای فوری: تحلیلگر برجسته عرب نوشت: واکنش تهران به حادثه انفجار در نفتکش ایرانی نشان می‌دهد این کشور قصد ایجاد تنش با عربستان را ندارد و عامل حمله را می‌شناسد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، عبد الباری عطوان در ستون ویژه خود در روزنامه الکترونیکی “رأی الیوم” نوشت: فکر نمی‌کنم حمله به نفتکش ایرانی حامل یک میلیون بشکه نفت که به مقصد سوریه در حرکت بود، تصادفی بوده باشد. آنهم زمانی که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) از اعزام هزاران سرباز و سامانه موشکی دفاعی تاد به عربستان خبر داده است. روشن است در پی حملات ویرانگر به تاسیسات نفتی بقیق و خریص، اکنون منطقه خلیج فارس و دریای سرخ در آستانه مرحله جدیدی از تنش قرار گرفته است.

وی در ادامه نوشت: حمله به نفتکش ایرانی “سابیتی” نزدیک سواحل جده عربستان، برای اولین بار اتفاق افتاده، زیرا هیچ یک از نفتکش‌هایی که در ماه‌های اخیر مورد چنین حملاتی قرار گرفتند، ایرانی نبوده‌اند.

شرکت نفت ملی ایران مالک نفتکش سابیتی، شلیک موشک به این نفتکش از خاک عربستان را تکذیب کرده و همین امر عامل این حمله را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد. برخی پیش بینی می‌کنند بعید نیست زیردریایی‌های اسرائیلی به این حمله موشکی اقدام کرده باشند که موجب تغییر مسیر و بازگشت سابیتی به خلیج فارس شد.

روایت دیگری آمریکا را نیز از جمله متهمان این ماجرا می‌داند و این اقدام را واکنشی به تخریب ۶ نفتکش سعودی، اماراتی و نروژی در دریای عمان و سرنگونی پهپاد گلوبال هوک در ۲ ماه پیش، تلقی می‌کند. حمله به بقیق، قلب صنایع نفتی عربستان، که انصارالله یمن مسئولیت آن را برعهده گرفت، شکستی برای عربستان و آمریکا بود.

در وهله نخست این اقدام توهین به عربستان و ابهت آن بود و در واقع این حمله نشان از شکنندگی اقدامات این کشور در زمینه دفاع از تاسیسات نفتی آن بود. دوم زیر سوال بردن سامانه موشکی و رادار‌های آمریکایی که این موشک‌ها توانستند با نفوذ به آن‌ها با دقت ۹۰ درصدی به اهداف مورد نظر اصابت کنند.

اینکه ایران هنوز در خصوص این حادثه هیچ یک از کشورهای منطقه را متهم نکرده، نشان می‌دهد قصد وارد شدن در هیچگونه تنشی با عربستان را در حال حاضر و پیش از ورود عمران خان، نخست وزیر پاکستان به تهران ندارد. در این سفر که به درخواست عربستان انجام می‌شود، عمران خان پیشنهاد ریاض را برای مقامات ایران به همراه دارد. این اقدام همچنین نشانگر این است که تهران طرفی را که در این تجاوز دست داشته، می‌شناسد.

تجارب ماه‌های پیش نشان می‌دهد به احتمال بسیار زیاد ایران به این حمله پاسخ خواهد داد؛ زیرا سپاه پاسداران لحظه‌ای در سرنگون کردن پهپاد آمریکایی گلوبال هوک که ۲ ماه پیش حریم هوایی ایران در تنگه هرمز را نقض کرده بود، تردید نکرد و همچنین به سرعت به توقیف نفتکش ایرانی به دست دولت انگلیس هنگام عبور از تنگه جبل الطارق واکنش نشان داد و دو نفتکش این کشور را در آب‌های خلیج فارس توقیف کرد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا