بین المللی

آشوب در «منطقه امن»

خبرهای فوری: كردهای سوریه 20 كیلومتراز مرزهای شمالی این کشور عقب نشستند

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، تصمیم نسنجیده رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر عملیات نظامی در شمال سوریه نه‌تنها ترکیه را دچار دردسرهای تازه کرد، بلکه کل منطقه را در گیر یک آشوب و تشنج جدید ساخت. درگیری‌های سه روز گذشته علاوه بر کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر و تخریب صدها خانه، موجی از نگرانی را در منطقه به وجود آورده است. به طوری که عراقی‌ها از یک‌سو نگران جان‌گرفتن دوباره داعش شده‌اند، اروپایی‌ها نگران موج آوارگان و سوری‌ها نگران نقض حاکمیت کشورشان. در این میان آمریکا نیز با خالی کردن پشت کردهای سوریه به تماشای صحنه‌ای نشسته است که خود در آن نقشی اساسی داشت.

روز گذشته وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد، ۲۷۷ تروریست در عملیات نظامی این کشور در شرق فرات در سوریه کشته شدند. خبرگزاری «هاوار» – وابسته به کردها – نیز گزارش داد طی ساعات گذشته تاکنون، صد عنصر وابسته به ترکیه و نظامیان این کشور کشته و ۹ نفر از نیروهای ارتش ترکیه نیز بازداشت شده‌اند. دولت ترکیه روز چهارشنبه عملیات موسوم به چشمه صلح را با هدف پاکسازی منطقه شرق فرات در شمال سوریه از نیروهای کرد و داعش و ایجاد یک منطقه امن جهت بازگشت آوارگان سوری به کشورشان آغاز کرد. دولت ترکیه روز پنجشنبه بخش دیگری از سلاح و تجهیزات خود را که شامل ده‌ها خودروی نظامی بود، وارد خاک سوریه کرد. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز گزارش داد، جنگنده‌های نظام ترکیه به صورت فشرده و شدید حملاتی به شهر تل أبیض در شمال رقه انجام دادند. درهمین حال گفته شد نیروهای نظامی ترکیه به همراه گروهک تروریستی ارتش آزاد از چهارشنبه به پیشروی در این مناطق ادامه می‌دهند. خبرنگار سانا نیز از حسکه گزارش داد نظامیان ترکیه، روستاها و شهرک‌های رأس العین و قامشلی در حسکه و منطقه عین عیسی در شمال استان رقه را هدف حملات توپخانه‌ای و هوایی قرار داده‌اند. درهمین حال، خبرگزاری اسپوتنیک روسیه از عقب‌نشینی شبه‌نظامیان کرد از منطقه موسوم به «منطقه امن» خبر داد. منطقه امن منطقه‌ای به عمق ۳۰ کیلومتر درخاک سوریه است که بین آمریکا و ترکیه برسر ایجاد آن توافق شد. این توافق به‌شدت از سوی دولت سوریه و روسیه محکوم شد. ورود نیروهای ترکیه و گلوله باران برخی از مناطق کردنشین سوریه تاکنون صدها خانواده را آواره کرده است.

نگرانی اروپا

رئیس شورای اروپا تهدیدهای رئیس‌جمهور ترکیه مبنی بر رها کردن آواره‌های سوری به سمت مرزهای اروپایی را محکوم کرد. دونالد تاسک، دیروز گفت: «ترکیه باید نگرانی‌های اصلی ما را درباره اقداماتی که ممکن است منجر به فاجعه انسانی دیگری شود درک کند و ما هرگز این را نخواهیم پذیرفت که پناهجویان به عنوان سلاحی جهت ارعاب ما مورد استفاده قرار گیرند. تهدیدهای دیروز رئیس‌جمهور اردوغان کاملا بیجا هستند». روز پنجشنبه اردوغان در واکنش به انتقادات گسترده مقام‌های اروپایی از عملیات این کشور در سوریه، تهدید کرده بود اگر این انتقادها ادامه داشته باشد، در آن صورت آنکارا مرزهای خود را باز کرده و اجازه می‌دهد ۶/۳ میلیون آواره سوری که در ترکیه به سر می‌برند، به سمت اروپا سرازیر شوند.
از سوی دیگر تهاجم نظامی ارتش ترکیه به شمال شرق سوریه و انتشار گزارش‌هایی از احتمال آزادسازی هزاران عضو داعشی که هم اکنون در اختیار گروه موسوم به نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) قرار دارند، نگرانی‌هایی جدی را در عراق ایجاد کرده است. عراق تاکنون بارها تهاجم ترکیه به سوریه را محکوم کرده و نسبت به تبعات خطرناک آن بر منطقه و عراق تاکید کرده است. روز گذشته وزیر خارجه فرانسه یک بار دیگر از شورای امنیت خواست نشستی اضطراری را برای حل بحران شمال سوریه برگزار کند. این درحالی است که شورای امنیت روز پنجشنبه نشستی غیرعلنی درباره این اقدام برگزار کرد و در نهایت به دلیل مخالفت روسیه و آمریکا با محکوم کردن این اقدام، بیانیه پایانی به تصویب نرسید.

بدعهدی آمریکا

همزمان جمهوریخواهان مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کردند به دنبال ارائه طرحی برای تحریم ترکیه به دلیل حمله به شمال‌شرق سوریه هستند. به گفته رویترز، ده‌ها نفر از اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کردند رئیس‌جمهور اردوغان و دولتش باید به خاطر حمله بی‌رحمانه به متحدان کرد ما در شمال سوریه با پیامدهای جدی روبه‌رو شوند. دولت ترامپ نیز در یک حرکت نمایشی اعلام کرد در صورتی که ترکیه عملیات خود را شروع کند با ویرانی کامل اقتصادی روبه‌رو خواهد شد.  دولت ترامپ همچنان با انجام برخی حرکات نمایشی می‌گوید به دنبال راهکاری برای ایجاد توافق بین کردهای سوریه و دولت اردوغان است. خروج نیروهای آمریکایی از سوریه از نظر کردها به منزله خنجر از پشت توصیف شد و هم‌اکنون نیز بسیاری از ناظران بر همین نکته تاکید می‌ورزند که آمریکا در بحرانی‌ترین شرایط، متحدان کرد خود را تنها می‌گذارد. به‌گفته این کارشناسان، عهد‌شکنی در ذات دولت آمریکا بوده و این مساله باید برای همگان درس عبرتی فراموش نشدنی باشد.  /روزنامه جام جم

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا