بین المللی

افشای نقش پسر پادشاه عربستان در جنگ خلیج‌فارس

خبرهای فوری: خبرگزاری بلومبرگ آمریکا از نقش سری وزیر انرژی جدید عربستان در جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۰ پرده برداشت.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، به گزارش بلومبرگ عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی جدید عربستان در مذاکرات محرمانه با مکزیک و ونزوئلا سردمدار بوده است؛ مذاکراتی که منجر به کاهش تولید نفت در جریان جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۰ شد و در آن دوره قیمت نفت افزایش پیدا کرد.

عبدالعزیز بن سلمان عضو هیئت عربستان در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) بوده و اکنون در نشست‌های این سازمان پیرامون سیاست تولید نفت مشارکت دارد و در بر طرف کردن اختلافات میان وزرای سعودی و دیگر اعضای اوپک شخصیتی مقتدر است. قرار است وزیر جدید انرژی عربستان هفته جاری در ابوظبی در کنفرانس جهانی انرژی سخنرانی کند.

عبدالعزیز بن سلمان جایگزین خالد الفالح، وزیر انرژی سابق این کشور شده است که بیش از سه سال عهده‌دار این سمت بود. عبدالعزیز بن سلمان پسر ملک سلمان، پادشاه عربستان است که از محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی بزرگتر است. این اولین باری است که یکی از اعضای خانواده سلطنتی عربستان سکان رهبری وزارت انرژی این کشور را در دست می‌گیرد.

پایان جنگ ایران و عراق هم‌زمان با بروز تشنج عراق و کویت بود. ارتش عراق در زمان حکومت صدام و حزب بعث عراق در تاریخ ۱۱ مرداد ۱۳۶۹ (۱۹۹۰ م) به کویت حمله و این کشور را اشغال کرد. عراق با این حمله باعث بروز بحرانی بین‌المللی گردید و اخطار شورای امنیت را نپذیرفت. آمریکا در سال ۱۳۶۹ (۱۹۹۱) با ائتلافی از کشورهای دیگر به کویت و سپس به عراق حمله کرد و ارتش عراق را از کویت بیرون راند. از جنگ خلیج فارس به عنوان جنگ اول خلیج فارس یاد می‌شود.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا