بین المللی

تروریسم اقتصادی واشنگتن

خبرهای فوری: آمریکا تمام دارایی‌های دولت ونزوئلا در آمریکا را مسدود کرد

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری‏، پس از آنکه تلاش‌های مورد‌حمایت ایالات‌متحده برای سرنگونی دولت نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا، شکست خورد، حالا دولت آمریکا در پی این است که با فشارهای اقتصادی حداکثری دولت کنونی ونزوئلا را از پای درآورد و اقتصاد این کشور آمریکای لاتین را بیش‌از‌پیش نابسامان کند. دوشنبه‌شب دونالد ترامپ در حکمی اجرائی تحریم اقتصادی تمام‌عیاری را علیه ونزوئلا وضع کرد و همه دارایی‌های دولت این کشور در آمریکا را مسدود کرد. دولت آمریکا همچنین به روسیه و چین هشدار داد که در صورت ادامه کمک‌های خود به دولت مادورو، ممکن است هیچ‌وقت میلیاردها دلار وام و سرمایه‌گذاری خود در ونزوئلا را پس نگیرند.

طبق این اقدام تنبیهی که در پی ماه‌ها تشدید تحریم‌ها علیه اشخاص دولتی صورت می‌گیرد، تمامی اموال و دارایی‌های دولت و مقامات ونزوئلا مسدود می‌شود و هرگونه معامله و نقل‌و‌انتقال با این کشور ازجمله با بانک مرکزی ونزوئلا و شرکت ملی نفت این کشور ممنوع خواهد شد. این اقدام آمریکا، عملا ونزوئلا را در کنار کوبا، ایران، کره‌شمالی و سوریه قرار می‌دهد که تنها کشورهای تحت تحریم‌های همه‌جانبه ایالات‌متحده به شمار می‌روند.دستور جدید دونالد ترامپ همچنین مبادلات اشخاص حقیقی و حقوقی آمریکایی با افراد و نهادهای ونزوئلایی را که دارایی‌هایشان در آمریکا مسدود شده است، منع می‌کند. آمریکا در چند سال گذشته تحریم‌های گسترده‌ای علیه ونزوئلا وضع کرده است؛ از‌جمله تحریم شرکت نفت دولتی پی.دی.وی.اس.ای که مالک پالایشگاه نفتی سیتگو در آمریکاست. واشنگتن همچنین نیکلاس مادورو و تعدادی از دستیارانش را تحریم کرده است. به‌این‌ترتیب، شرکت‌ها و شهروندان آمریکایی حق انجام معاملات تجاری با مادورو و متحدانش را ندارند.بر اساس گزارش‌ها جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، قرار است به‌زودی در پرو  و در جمع حامیان خوان گوایدو، رهبر مخالفان و رئیس‌جمهوری خودخوانده ونزوئلا، جزئیات این فرمان اجرائی رئیس‌جمهوری آمریکا را شرح دهد. بر اساس نسخه‌ای از سخنرانی بولتون که به دست وال‌استریت ژورنال رسیده، مشاور امنیت ملی آمریکا قرار است در سخنرانی خود اذعان کند که تحریم‌های پیشین آمریکا موفقیت‌آمیز بوده‌اند. آن‌طورکه وال‌استریت ژورنال گزارش داده، بولتون در سخنرانی خود خواهد گفت: «تحریم‌های آمریکا در پاناما جواب داد، زمانی در نیکاراگوئه جواب داد و در ونزوئلا و کوبا هم جواب خواهد داد».‌ در ژانویه سال جاری و با شروع دور دوم ریاست‌جمهوری نیکلاس مادورو، بیش از ۴۰ کشور انتخاب مجدد او را غیرقانونی خواندند. در چند روز، این کشورها در کنار ایالات‌متحده گوایدو را به‌عنوان رئیس‌جمهوری مشروع ونزوئلا به‌رسمیت شناختند.
گوایدو و مخالفان مادورو می‌گویند دولت فعلی نامشروع است؛ چراکه روند انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۱۸ با تقلب و دست‌کاری گسترده، ممانعت از حضور رقبای اصلی و نقض قانون اساسی ونزوئلا همراه بوده‌ است؛ اتهاماتی که نیکلاس مادورو آن را رد کرده و آن را تلاشی برای سرنگونی دولت قانونی در کاراکاس خوانده است.
آمریکا در حالی دارایی‌های دولت ونزوئلا را مسدود کرده که اقتصاد این کشور حتی پیش‌ازاین هم فروپاشیده بود و تحریم‌های قبلی آمریکا هم موقعیت بد این کشور را بدتر کرده بود. تولید نفت این کشور نفت‌خیز آمریکای لاتین به پایین‌ترین میزان از دهه ۱۹۴۰ به‌این‌سو رسیده است؛ موضوعی که علت آن‌هم به سوءمدیریت درازمدت این کشور برمی‌گردد و هم به ممنوعیت حمل‌و‌نقل محموله‌های نفتی این کشور به ایالات‌متحده. وضعیت نابسامان اقتصادی در کنار تحریم‌های آمریکا مردم ونزوئلا را در شرایط دشواری قرار داده و حیات آنها را با خطر مواجه کرده است.
بر اساس گزارش‌ها تاکنون چهار میلیون نفر از این کشور فرار کرده و اکثرا خود را به کشورهای همسایه ونزوئلا رسانده‌اند. سازمان ملل ماه گذشته گزارش داد علاوه بر کمبود شدید مواد غذایی و دارو، هزاران نفر از ونزوئلایی‌ها قربانی «شکنجه، بدرفتاری، خشونت جنسی، قتل و ناپدیدشدن» بوده‌اند.
ترامپ دوشنبه‌شب در نامه‌ای به نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، گفت با توجه به «غضب قدرت از سوی رژیم نامشروع نیکلاس مادورو و همچنین نقض حقوق‌بشر، بازداشت‌ها و دستگیری‌های خودسرانه شهروندان ونزوئلایی، محدود‌کردن آزادی بیان و تلاش‌های جاری برای تضعیف گوایدو» مسدود‌کردن دارایی‌های دولت ونزوئلا ضروری بوده است.
هفته گذشته ترامپ با اشاره به این اقدام، در جواب این سؤال که آیا قصد «محاصره» ونزوئلا را دارد یا نه گفت: «بله، چنین قصدی دارم». خبر فرمان اجرائی ترامپ را هم اولین بار وال‌استریت ژورنال منتشر کرد.
آن‌طورکه واشنگتن‌پست گزارش داده، سرویس‌های امنیتی ونزوئلا مورد‌حمایت کوبا هستند. چین هم وام‌های گسترده‌ای به مادورو اعطا کرده و روسیه هم در ازای مالکیت دارایی‌های بخش انرژی ونزوئلا، از‌جمله میادین نفت و گاز طبیعی، وام‌های ونزوئلا را افزایش داده است.
بولتون، روز دوشنبه در لیما، پایتخت پرو، به روسیه و چین هشدار داد که ادامه حمایت‌های آنها از ونزوئلا می‌تواند بر بازپرداخت بدهی‌های آنها پس از سقوط مادورو تأثیر بگذارد. دستور اخیر ترامپ همچنین کسانی را که به افراد تحت تحریم هرگونه کمک مالی یا تکنولوژیکی ارائه دهند، هدف قرار خواهد داد.
راس دالن، مدیر شرکت کاراکاس کپیتال مارکتز مستقر در فلوریدا، می‌گوید: «به نظرم هدف این دستور این است که دولت آمریکا با صدور مجوز تصرف دارایی‌های هر بانک یا شرکت خارجی که با رژیم ونزوئلا همکاری می‌کند، بتواند فراتر از مرزهای خودمان، به‌ویژه برای چین، روسیه، ترکیه و کوبا قانون اعمال کند».‌دولت تقریبا ورشکسته ونزوئلا در تلاش برای حفظ خود طلا و دیگر دارایی‌های خود را به کشورهای دیگر ازجمله ترکیه می‌فروشد ولی هنوز منابع زیادی برای مقابله با مشکلات ساختاری خود ازجمله کمبود گسترده و سراسری آب و برق نیاز دارد. ونزوئلایی‌ها همچنین با تورم افسارگسیخته‌ای مواجه‌اند که تهیه مواد غذایی، دارو و کالاهای اساسی را برای مردم دشوار کرده است.
گزارش‌ها می‌گویند که روزانه چیزی حدود پنج هزار و ۵۰۰ ونزوئلایی از این کشور خارج می‌شوند و بسیاری از آنها چنان دچار سوءتغذیه‌اند که گروه‌های امدادی بیش‌ازپیش نگران شرایط نزدیک به قحطی در ونزوئلا هستند. /روزنامه شرق

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا