از نامه ظریف به رهبری تا تغییر رویکرد اماراتی‌ها

خبرهای فوری: جلسه روز چهارشنبه هيات دولت بيش از هر چيز تحت تاثير اقتصاد، «كارايي پول ملي» و داستان تكراري حذف 4 صفر بود با اين حال آنچه در حاشيه اين جلسه بيشتر شنيده شد به حوزه ديپلماسي كه اين روزها پر التهاب است، ارتباط داشت.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری‏، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه که این روزها بیش از هر زمانی با رسانه‌های متعدد امریکایی گفت‌وگو می‌کند در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت ابتدا به سوالی در مورد تقاضای وزیر خارجه امریکا برای مصاحبه با رسانه‌های ایران پاسخ داد‌. او گفت: «من اگر به امریکا سفر می‌کنم در واقع به سازمان ملل سفر می‌کنم. در این سفر درخواست‌هایی توسط رسانه‌ها برای مصاحبه انجام می‌شود و ما بر اساس احترامی که به مردم امریکا داریم به آن مصاحبه‌ها جواب می‌دهیم، زیرا دعوای ما با سیاست‌های حکومت امریکاست نه مردم امریکا. عمده مصاحبه‌ها زنده نیست و همه آنها در محل اقامت من انجام می‌شود چون اجازه ندارم به استودیوها بروم.»

او ادامه داد: «پمپئو اکنون سیاست تبلیغاتی آغاز کرده در حالی که پیش از این تعداد زیادی از درخواست‌های مصاحبه با مقامات امریکا بوده ‌است که همه آنها را رد کرده‌اند.»

وزیر امور خارجه همچنین تاکید کرد که امریکایی‌ها مردم ایران را هدف قرار داده‌اند و جنگ اقتصادی که به راه انداخته‌اند، علیه دولت نیست، بلکه علیه مردم و کودکان مریض است. ظریف در نهایت پیشنهاد داد که پمپئو با خبرنگارانی که پیش از این درخواست مصاحبه‌ دادند، مصاحبه کند.

اروپا باید جرات داشته باشد تا تعهدات خود را اجرایی کند نه منویات امریکا را

او درباره‌ نتایج نشست اخیر کمیسیون برجام که به تازگی در سطح معاونان برگزار شد نیز توضیحاتی ارایه داد. ظریف گفت: «ما تاکید داشتیم اروپا باید تعهدات خود را اجرایی کند. اینستکس هم که هنوز کامل عملیاتی نشده و اگر عملیاتی شود حتما ضرورت دارد که پول نفت وارد اینستکس شود.»

ظریف با اشاره به اینکه امریکا نباید بگوید که اینستکس چگونه کار کند، متذکر شد: «اینستکس سازوکاری برای اجرای تعهدات اروپاست و نباید با موافقت امریکا کار کند. اروپا باید جرات داشته باشد تا تعهدات خود را اجرایی کند نه منویات امریکا را. گام سوم ما در شرایطی عملیاتی می‌شود که تعهدات طرف اروپایی اجرایی نشود. با این حال اعضای کمیسیون برجام بر اجرای تعهدات خود تاکید کردند ولی باید ببینیم در عمل چه می‌کنند.»

گفت‌وگو با ماکرون و سایر اعضای اروپایی برجام و ۱+۴ را ادامه می‌دهیم

ظریف با اشاره به مذاکره تلفنی رییس‌جمهور با امانوئل ماکرون که شب گذشته انجام شد نیز گفت: «رییس‌جمهور بیان کرده ‌است، اقدامات اروپا هیچ تناسبی با تعهدات آنها ندارد. بنابراین اگر بخواهند توقعات آنها عملیاتی شود موظفند که تعهدات خود را اجرایی کنند. فروش نفت ایران، حمل نفت ایران و بازگشت درآمد نفتی ایران از تعهدات آنهاست. ما فعلا از تعهد سرمایه‌گذاری آنها عبور کردیم و آنها باید تعهدات خود در زمینه نفت را اجرایی کنند.»او همچنین تاکید کرد: «ما مطرح کردیم که امریکا از تروریسم اقتصادی و اعمال فشار برای متوقف شدن فروش نفت ایران دست بردارد. اروپا هم تعهداتی دارد که باید آن را اجرایی کند. صحبت روحانی با ماکرون در این زمینه است و ماکرون هم اعلام کرده است هم با امریکا و هم در داخل اروپا در حال رایزنی است. ما هیچ‌گاه مخالف گفت‌وگو نیستیم و گفت‌وگو با ماکرون و سایر اعضای اروپایی برجام و ۱+۴ را ادامه می‌دهیم.» ظریف در بخش دیگری از سخنانش به ارتباطات منطقه‌ای و تمایل ایران به این روابط اشاره و تاکید کرد: امیدواریم تیم B کاهش یابد و به نتانیاهو و بولتون محدود شود.

ما هیچ وقت میز مذاکره را ترک نکردیم

وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال مذاکره با امریکا نیز توضیح داد: «ما هیچ وقت میز مذاکره را ترک نکردیم و این امریکاست که مذاکرات را ترک کرد و تعهدات خود را زیر پا گذاشت. ما هیچ وقت ابایی از مذاکره نداریم. آنهایی که مذاکره را ترک کردند باید تعهدات خود را اجرا کنند و آنها هم که در میز مذاکره هستند باید به تعهدات خود عمل کنند. تنش‌ها و تشنج‌ها همگی ناشی از تروریسم اقتصادی امریکا و همراهی اروپا با این تروریسم است.»

توضیح ظریف در مورد نامه به رهبری

او درباره‌ نامه خود به رهبری که دو روز پیش خبر آن منتشر و حمایت رهبری از وزیر خارجه در این زمینه مشخص شد نیز صحبت کرد. ظریف گفت: «چند صدایی در کشور، تضارب آرا، نقد و گفت‌وگو، یک نعمت در کشور ماست. اما تخطئه، افترا و توهین کفران این نعمت است. در داخل نباید به گونه‌ای عمل شود که دشمن سوءاستفاده کند. امریکا چون در مقابل تهاجم دیپلماتیک ما چاره دیگری نداشت، مطرح کرد که وزیر خارجه ایران قدرت بیان نظریات نظام را ندارد. من با تمام وجود آماده‌ام که از آزادی بیان دفاع کنم…وزارت خارجه در برابر بیگانگان از منافع کشور و منافع همان گروه‌هایی که به ما تهمت زده و پشت تهیه این فیلم‌ها هستند، دفاع می‌کند. این اقدامات مخل وحدت ملی ماست و اعتماد مردم را خدشه‌دار می‌کند.»

ظریف افزود: «به این دلیل کاری را که در جهت منافع ملی بود، انجام دادم. رهبری همواره خواستار منافع ملی هستند و به من نگاه خطاپوش داشته و لطف دارند و من را مورد شفقت و مهربانی خود قرار دادند. همواره من از ایشان سپاسگزارم که نمی‌گویم با وجود همه ناجوانمردی‌ها بلکه مهرورزی‌های زیاده از حد، ایشان به من محبت کرده و موجبات دلگرمی بنده و همکارانم را فراهم کردند.» او در بخش دیگری از سخنانش در مورد شایعه درخواست مذاکره از امریکا و طرح این بحث نزد مراجع نیز توضیح داد که تنها بر اساس احترامی که برای مراجع قائل است به آنها گزارش می‌دهد ولی در این دیدارها حرفی از مذاکره با امریکا نبوده ‌است.

وزیر امور خارجه در مورد تاثیرگذاری سفر هیات عراقی به ایران برای ماجرای نفتکش‌ها تنها بر ضرورت گفت‌وگو تاکید کرد؛ همچنین در واکنش به مذاکره با عربستان نیز اعلام آمادگی کرد. او همچنین مطرح کرد که سفر به سازمان ملل در دستور کار است، اما محدودیت‌های سفر به نیویورک برای او و رییس‌جمهوری وجود دارد.

افزایش حقوق بازنشستگان هیات علمی در دستور کار دولت

علی ربیعی که به قول خودش برای خوش و بش با خبرنگاران به حیاط پاستور آمده ‌بود در حاشیه جلسه هیات دولت به تعدادی از سوالات خبرنگاران نیز پاسخ داد. او بعد از توضیح در مورد حذف ۴ صفر از پول ملی در مورد موضوع دریافتی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها صحبت کرد و گفت: «امروز در دولت مباحثی درباره افزایش حقوق بازنشستگان هیات علمی مطرح و مقرر شد که بر اساس روال سابق در این زمینه عمل کنیم. بنابراین اعضای هیات علمی که در آستانه بازنشستگی هستند، نگرانی در خصوص دریافتی خود نداشته باشند.» او همچنین در ادامه درباره مقررات وضع شده در خصوص سن مدیران دستگاه‌های مختلف نیز توضیح داد: «بر اساس روالی که در گذشته جاری بود، افرادی که تا پیش از ۴۵ سال سمت مدیریتی کسب نکرده بودند، در صورتی که برای این سمت‌ها معرفی می‌شدند، کارگروه ارزیابی که در هر وزارتخانه تشکیل می‌شود باید در این زمینه رسیدگی و اعلام نظر می‌کرد. شورای عالی اداری این سن را که ۴۵ سال بود تغییر و آن را به ۴۷ سال تغییر داد.»

امارات در حال تجدیدنظر در مورد رویکردهای خود است

محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهور نیز از جمله اعضای هیات دولت بود که در حیاط پاستور به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. او در پاسخ به پرسشی درباره اقدام اخیر امریکا برای به پای میز مذاکره کشاندن مقامات ایرانی طی یک عملیات فریب توضیح داد: «سیاست اخیر امریکا سیاست جدیدی نیست و این دولت از ابتدای روی کار آمدن ترامپ با روش‌های مختلف دنبال به پای میز مذاکره کشاندن ما بوده است.» رییس دفتر رییس‌جمهوری درباره طرح روسیه برای تامین امنیت منطقه خلیج‌فارس توسط کشورهای منطقه که توسط نماینده این کشور در سازمان ملل مطرح شده، گفت: «این طرح از ابتدای انقلاب جزو سیاست‌های ایران بوده است و ما همواره اعلام کردیم که خلیج‌فارس باید امن باشد و امنیت آن هم توسط کشورهای منطقه تضمین شود. اگر این سیاست در سازمان ملل یا هر جایی مطرح شود ما به عنوان مبدع، از آن حمایت می‌کنیم.»

او در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره توییت اخیر ترامپ درباره ایران با تاکید بر اینکه تلاش‌های رییس‌جمهوری امریکا هم در مذاکره و هم در تحریم شکست خورده است، اظهار کرد: «ترامپ در حال حاضر در تمام سیاست‌های خود علیه ایران با شکست مواجه شده ‌است؛ او به کشورهای اروپایی قول داده بود که در صورت همکاری با امریکا طی یک تا ۲ ماه با فشار حداکثری به هدف خود خواهد رسید اما الان بیش از یک سال از تحریم‌های امریکا می‌گذرد و مشاهده می‌کنیم که هیچ اتفاقی نیفتاده است.»

همچنین واعظی با اشاره به سفر هیاتی از امارات به ایران تاکید کرد که امارات در حال تجدیدنظر در رویکرد تند خود درباره یمن، تغییر آرایش نیروهای خود در این کشور و ایجاد تفاوت کمی در دیدگاه‌های خود با عربستان در موضوع یمن است. واعظی با اشاره به نگرانی‌های امارات درباره امنیت خلیج‌فارس گفت: «امارات با روش‌هایی علاقه‌مند است در این زمینه با ایران ارتباط داشته باشد.»

به سوالات مجمع پاسخ می‌دهیم

لعیا جنیدی، معاون حقوقی رییس‌جمهور همچنین در حاشیه هیات دولت درباره آخرین وضعیت ۹ سوال ارجاع شده از سوی مجمع تشخیص به دولت نیز گفت: «این سوالات به بخش‌های اقتصادی و حقوقی دولت به ویژه حوزه بانکی ارجاع شده است که منتظر پاسخ آنها هستیم.»

معاون حقوقی رییس‌جمهور با اشاره به تمدید مهلت دوباره به ایران از سوی FATF و اعمال دو اقدام مقابله‌ای دیگر علیه ایران گفت: «مبانی پاسخ به سوالات آماده شده است و دولت حتما قبل از پایان مهلت تعیین شده پاسخ‌ها را به مجمع ارسال خواهد کرد. به‌طور قطع مجمع نیز تا زمان تعیین شده درباره لوایح پالرمو و CFT اظهارنظر خواهد کرد.» همچنین امیر حاتمی، وزیر دفاع در حاشیه جلسه هیات دولت در مورد اخبار منتشر شده در مورد آزمایش موشکی ایران توضیح داد و تاکید کرد که برنامه‌های تحقیقاتی نیروهای مسلح هر سال تدوین و به موقع اجرا می‌شود و در کل دنیا امری طبیعی است و اگر روی بعضی از موضوعات کار رسانه‌ای خاص می‌کنند دنبال اهداف خاص خودشان هستند. /روزنامه اعتماد

خروج از نسخه موبایل