ساداتیان، تحلیلگر بین‌الملل: پاسخ بدون درایت و عقلانیت به اسرائیل بازی کردن در زمین نتانیاهو است. /جریان نفوذ که از راننده تاکسی و قصاب و… شکل نگرفته، نفوذی‌ها از مسائل محرمانه کشور خبر دارند.

خبرمهم: ساداتیان، تحلیلگر بین‌الملل: اقدام رژیم صهیونیستی برای ترور و شهادت اسماعیل هنیه در تهران چند وجهی بوده و می‌توان گفت با غفلت و دادن احتمال خیانتی که در مسائل امنیتی ما وجود دارد، اتفاق افتاده.

ساداتیان، تحلیلگر بین‌الملل: اسرائیل با ترور هنیه در تهران در مقابل دولت آقای پزشکیان که در مراسم تحلیف گفت به دنبال ایجاد روابط با غرب و گشایش در امور کشور است، سنگ اندازی کرد. /اگر جواب اسرائیل را ندهیم اعتبار ملی خودمان را زیر سوال بردیم و اگر بدون درایت و عقلانیت جواب بدهیم در میدان اسرائیل بازی کردیم و شاید باعث ترور و آسیب بیشتر به دیگر شخصیت‌های خودمان شویم. /شخصیتی مثل هنیه که بارها توسط اسرائیل تهدید شده وقتی وارد ایران می‌شود باید مکان و مسیر عبورش مشخص نباشد درحالیکه خیلی راحت مسیر او لو رفته البته در داخل تلاش دارند این غفلت را به گردن خود هنیه بندازند و بگویند که خودش با استفاده از موبایل و واتس‌اپ باعث شناسایی مکانش شده.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، جلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل بین الملل به مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم در‌خصوص علت ترور اسماعیل هنیه در تهران گفت: اسرائیل با ترور اسماعیل هنیه در تهران با یک تیر چند نشان را زد و خواست با این اقدام تسلط اطلاعاتی و امنیتی خودش را نشان دهد که قبلا در عملیات ۷ اکتبر مورد انتقاد شدید قرار گرفته بود و در‌حال حاضر می‌خواست بگوید تا جایی بر امور مسلط است که تا اتاق فرد مورد نظرش را حتی در تهران می‌داند کجاست و کاری که بخواهد انجام می‌دهد. نکته دوم این حمله در تهران سنگ اندازی در مقابل دولت تازه شکل گرفته آقای پزشکیان انجام دهد که ایشان در اولین روز کار رسمی خود با چالش روبرو شود، چون دکتر پزشکیان در همان نطق تحلیف مطرح کرد که ما آماده روابط با غرب هستیم و وعده گشایش در امور کشور را به مردم داد. 

وی اضافه کرد: نکته سوم این است که به خاک ایران و حیثیت ایران تعرض شده و این حق ایران است که طبق همه معیارهای بین‌المللی و عرفی و قانونی پاسخ بدهد. ولی وقتی بخواهد طبق این امر در شرایط فعلی پاسخ دهد یعنی تابع احساسات ملی و حق و حقوق ملی شده و این یعنی افتادن در دامی که نتانیاهو برای ایران پهن کرده. در اینجا باید پرسید این دام چیست؟ این دام را گروه متجاوز و جنایتکار اسرائیل برای ایران پهن کرده چون از هفتم اکتبر تا به امروز اسرائیل تحت فشار اعتراضات داخلی است و موقعیت اقتصادی و اعتبار خودش را به خاطر مهاجرت‌های برعکس از دست داده برای همین به دنبال ایجاد یک جنگ فراگیر در منطقه است تا با حمایت ‌های ملی و نظامی امریکا و اروپا این مشکلات را رفع کند. 

ساداتیان افزود: در نکته چهارم، اسرائیل کاملا تحت فشار افکار عمومی جهان به خصوص بعد از محکومیتی که توسط دادگاه لاهه داشته قرار گرفته. در این دادگاه اسرائیل به عنوان جنایتکار جنگی که اقدام به نسل کشی کرده محکوم شده و تازه طبق حکمی که برایش در نظر گرفتند کشوری که اسرائیل وارد آن شود باید این گروه جنایتکار را تحویل دادگاه‌های بین‌المللی دهد. برای همین اسرائیل می‌خواهد یک فضایی را ایجاد کند که در سروصداهای آن این حکم را از یادها ببرد و دیگر کسی به آن توجه نکند. 

این تحلیلگر مسائل بین الملل ادامه داد: نکته پنجم و مهم‌تر این است که می‌خواهد بتواند اعتماد دوباره‌ای که بعضی از کشورهای عرب به آن داشتند را برگرداند. کشورهایی مثل بحرین، امارات و… و حتی عربستان هم در شرف بستن قرارداد صلح ابراهیم با اسرائیل بودند تا بتوانند گنبد آهنینی که اسرائیل دارد را بخرند و چون این‌ها همه از بین رفته اسرائیل به دنبال این بود که بتواند این اعتماد را احیا کند و نکته ششم این است که در جنگی که به راه می‌افتد حزب دموکرات را که در آن احتمال پیروزی خانم کاملا هریس وجود دارد را می‌تواند تضعیف کند چون اسرائیل به دنبال پیروزی ترامپ است و چون خانم هریس، اولین زنی است که عنوان کاندید ریاست جمهوری در آمریکا انتخاب شده و می‌تواند زنان زیادی را به پای صندوق رای بیاورد، نتانیاهو تمام تلاشش را می‌کند تا صحنه را عوض کند.  

وی تاکید کرد: پس با این نکات متوجه شدیم که اقدام رژیم صهیونیستی برای ترور و شهادت اسماعیل هنیه در تهران چند وجهی بوده و از قبل کامل بررسی شده و می‌توان گفت با غفلت و دادن احتمال خیانتی که در مسائل امنیتی ما اتفاق افتاده باشه، موفق به انجام این کار شدند. قاعدتا انتظار می‌رود شخصیتی مثل هنیه که بارها توسط اسرائیل تهدید شده وقتی وارد ایران می‌شود کسی به این راحتی متوجه مکان و مسیر عبور او نباشد درحالیکه به نظر می‌رسد خیلی راحت مسیر او لو رفته البته در داخل تلاش دارند این غفلت را به گردن خود هنیه بندازند و بگویند که خودش با استفاده از موبایل و واتس‌اپ باعث شناسایی مکانش شده. به فرض هم که چنین حرفی درست باشد پس دیوارهای دفاعی کشور در این شرایط کجا بوده؟! ولی خب نسبت به این موضوع صحبت‌های زیادی توسط کارشناسان شده و جای تامل زیادی دارد. 

ساداتیان در ادامه گفت: به هرحال اسرائیل در این مقطع موفق شده چند بعد را در ابعاد اقدامات خودش بگنجاند و با یک تیر چند نشان را بزند. خب در این شرایط اگر جواب ندهیم اعتبار ملی خودمان را زیر سوال بردیم و اگر جواب بدهیم در میدان اسرائیل بازی کردیم. پس به نظرم راه این است که با درایت بالا بتوانیم با یک دیپلماسی فعال آن نکته‌ای را که امام راحل در قدس گفتند، اجرا کنیم. نکته این بود که با بسیج افکار عمومی دنیا بتوانیم کشورهای اسلامی عربی و جهان را بتوانیم متقاعد کنیم که علیه اسرائیل اقدامی در خور انجام دهند. مثل وقتی که به خاطر حمایت از غزه و مقابله با اسرائیل کار به داخل غرب هم کشیده شد و دانشگاه‌های امریکا هم وارد شدند و مردم در اروپا تجمعات جدی را انجام دادند و برخی از شعرا و نویسندگان غربی علیه اسرائیل حرف زدند.

وی اضافه کرد: این جریان باید در واقع زنده بماند تا فشار به اسرائیل اولا برای تن دادن به آتش‌بس اتفاق بیفتد چون با آتش‌بس این رژیم منحوس سقوط می‌کند و در موقع مقتضی خودش نه الان که زمان پیش‌بینی و خواست خودش است، در زمان مقتضی ضربه اصلی را به او بزنیم. ولی در درجه اول باید دقت کنیم در میدان اسرائیل بازی نکنیم و آنچه را که او هدف گذاری کرده با هیجانی که ایجاد شده و یک عده هم در داخل کشور به آن دامن می‌زنند، انجام ندهیم تا مشکل جدی برای کشور ایجاد نشود. پس نمی‌گویم نباید پاسخ بدهیم اتفاقا باید پاسخ دهیم اما این پاسخ باید متکی به عقل و درایت و کاملا حساب شده باشد. 

ساداتیان نسبت به نوع پاسخ ایران به اسرائیل گفت: ما اگر بخواهیم وارد فرایند پاسخ به اسرائیل بدون تامل و تعقل شویم وارد دام اسرائیل شدیم و به نوعی ضرر بیشتری را به خودمان وارد می‌کنیم به خصوص اینکه جریان‌های نفوذی را در کشور خیلی خوب نمی‌شناسیم و خدای نکرده با ادامه بحران شاید شخصیت‌های بیشتری از خودمان ترور شوند و آسیب ببینند چون به طور مثال ترور شهدای هسته‌ای  یا مکان حضور قاسم سلیمانی که خود به خود لو نرفته به هر‌حال یک جریان نفوذی وجود داشته وگرنه به سادگی در خیابان به صورت یهویی که زده نشدند بلکه یک سری عوامل را اسرائیل در اختیار گرفته که به آن‌ها می‌گوییم عوامل نفوذی که از طریق این‌ها موفق به انجام اقداماتش شده. 

وی تاکید کرد: این نفوذی‌ها که از راننده تاکسی و قصاب و… نیستند افرادی هستند که از مسائل محرمانه کشور خبر دارند. پس سیستم باید در حال حاضر این افراد را شناسایی کند و یک تصفیه جدید انجام داده و بعد اقدامات جدی‌تری را انجام دهد. وگرنه وقتی در پشت جبهه نفوذی‌ها وجود دارند دایم امکان خورد ضربت سنگین‌تر وجود دارد. باید سیستم‌های امنیت ما تمرکزشان را بر روی کار خودشان را افزایش دهند به طور مثال وزارت اطلاعات بیشتر متمرکز بر داخل شده و وزارت سپاه متمرکز بر مسائل خارج از کشور شود تا بتوانند افراد را درست شناسایی کنند. این تحلیلگر بین‌الملل در‌ادامه افزود: به قول شاعر که می‌گوید تو اول دفعِ شر، موش کن، وانگهی  در جمعِ گندم کوش کن. یعنی اول سوراخ‌های موش را پیدا کن و ببند و بعد گندم‌ها را جمع کن. وگرنه در شرایط موجود که مشکلات اقتصادی، سیاسی، بین‌‌المللی و هم نارضایتی عمومی داریم بخواهیم وارد فضایی شویم که نیروهای بیشتری را از دست دهیم، قاعدتا عقلانی نیست. باید ایران افکار عمومی را متوجه جنایت‌های اسرائیل در منطقه کند و کشورهای عربی را نیز متوجه اهداف خبیث اسرائیل کند بعد به وقتش پاسخ مناسبت دهند. 

جلال ساداتیان، تحلیلگر مسائل بین الملل در‌خصوص احتمال ترور سقوط بالگرد ابراهیم رئیسی در پایان گفت: من اطلاع دقیقی از موضوع سقوط بالگرد آقای رئیسی ندارم اما به لحاظ تحلیلی احتمال اینکه آن هم یک ترور باشد را می‌توان داد. کما‌اینکه در همان موقع هم حرف‌های بسیاری زده شد، برخی گفتند انفجار در داخل هلی‌کوپتر و حتی برخی گفتند اشتباه خلبان در حالیکه چگونه می‌شود خلبانی که خودش رئیس تیم بوده و دو هلی‌کوپتر دیگر را نجات می‌دهد چطور خودشان را نمی‌تواند نجات دهد؟. ولی واقعیت این است که با وجود گفتن تحلیل‌های متفاوت هنوز افکار عمومی قانع نشده که داستان چه بوده و واقعیت مطلب هنوز گفته نشده. من هم چون نمی‌دانم هنوز نمی‌توانم قاطعانه به شما چیزی بگویم. ولی به عنوان حدس و گمان می‌توانیم بگوییم نسبت به سقوط بالگرد مشکوک هستیم. 

خروج از نسخه موبایل