بین المللی

فلاحت‌پیشه: دولت نباید اجازه دهد با ایران بازی دیو و دلبر شود!

خبرمهم: حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم: عقب افتادن آتش‌بس یک دلیل تبلیغاتی و عملیاتی دارد، اما آتش‌بس موقت انجام می‌شود و پذیرش آن توسط نتانیاهو یعنی فهمیده که به اهداف خودش نخواهد رسید.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم گفت: دولت نباید اجازه دهد که با ایران بازی دیو و دلبر شود یعنی هرجا بحثی از جنگ است ایران به میان بیاید و هر‌جا بحث از آتش‌بس و سیاست‌های انسان دوستی است دیگران مثل قطر، عربستان، مصر و حتی آمریکا جایگزین ایران شوند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم در گفت‌وگو با مطهره حیدری، خبرنگار گروه رسانه‌ای خبرهای فوری مهم نسبت به تعویق آتش‌بس موقت بین حماس و رژیم صهیونیستی گفت: عقب افتادن آتش‌بس دلیل تبلیغاتی و عملیاتی دارد، در تبلیغاتی به این صورت است که هر کدام از طرفین سعی می‌کند آتش‌بس را یک پیروزی موقت برای خودشان معرفی کنند. اختلافاتی هم که در دل کابینه نتانیاهو و جنگ پیش آمده باعث شد یک عده از آن تحت عنوان شکست برای اسرائیل و موفقیت برای حماس یاد کنند که خب به همین خاطر هم با آن مخالفت کردند.

 فلاحت‌پیشه ادامه داد: برای همین هم طرفین سعی می‌کنند به گونه‌ای موضوع را پیش ببرند که که عملا در تبلیغات جنگ هم برنده شوند اما در قسمت عملیاتی موضوعی که وجود دارد این است که اسرائیل سعی می‌کند که پوشش جاسوسی و هوایی خودش را حفظ کند و با هرگونه نقل و انتقال پناهندگان در واقع بخشی از محل نگهداری آن‌ها را کشف کند، یعنی کماکان اسرائیلی‌ها از این آتش‌بس به عنوان بخشی از جنگ استفاده می‌کنند و همین باعث شده که حماس هم به نوعی احتیاط عملیاتی به خرج دهد و حتی به رقم اینکه در این آتش‌بس آمده که برای یک محدوده زمانی منطقه پرواز ممنوع باشد ولی اسرائیلی‌ها تمام امکانات خود را به کار می‌گیرند تا بتوانند شناسایی خود را انجام دهند و این موضوعی است که کار را دشوار می‌کند و در‌حال حاضر هم جنبه عملیاتی کار دچار مشکل شده. 

این تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا آتش‌بس موقت انجام می‌شود یا خیر، گفت: من اعتقاد دارم آتش‌بس موقت انجام می‌شود. مانع اصلی اسرائیل است و مقامات اسرائیل هم می‌دانند که بدون هیچ دستاوردی نمی‌توانند بمانند. بالاخره بخشی از پناهندگان را مجبورند که قانع کنند و یک حالت مسکنی در جبه‌ها و فضای تبلیغاتی جنگ بوجود بیاورند. لذا به شدت نیازمند این موضوع هستند و باید ببینیم که سعی می‌کنند به لحاظ عملیاتی آتش بس را تعیین کنند یا نه. من معتقدم این کار انجام خواهد شد و طبق شرایطی که طرفین احساس کنند هم در شرایط تبلیغاتی هم عملیاتی یک موفقیت را بدست آوردند. 

فلاحت‌پیشه در‌ ادامه افزود: می‌دانید که این آتش بس را موقت پیش‌بینی کردند که اگر همراه باشد با آزادسازی بیشتر گروگان‌ها، عملا اتفاقی که می‌افتد این است که می‌شود آتش‌بس را ادامه داد. من معتقدم طرفداران پایان این منازعه فعال‌تر می‌شوند و مشخصا آمریکایی‌ها هم سعی می‌کنند بیش از این برای نتانیاهو هزینه ندهند. چون الان در غالب نظر‌سنجی‌ها حدود ۷۰ درصد جوانان آمریکایی با نتانیاهو مخالف‌اند و ضمن اینکه رفت‌وآمد وزرای خارجه عرب به چین و روسیه یک پیام آشکار برای آمریکاست که دیگر نمی‌تواند در منطقه حتی نظر متحدان خودش را جلب کند.

لذا من معتقدم این شرایط آتش‌بس فعال خواهد شد ولی بعد از آن صهیونیسم‌ها نمی‌توانند جنگ را به شدت گذشته ادامه دهند و جنگ حالت پراکنده‌تری به خود می‌گیرد تا ما به سمت یک آتش‌بس برویم ولی پذیرش همین آتش‌بس هم نشان داد که نتانیاهو به این نتیجه رسیده که به هدف خودش نخواهد رسید. اسرائیلی‌ها خیلی از پیش‌بینی‌ها عقب هستند ولی فکر می‌کردند که می‌توانند طبق پیش‌بینی‌هایشان به نتیجه برسند و به نظر من این عقب ماندگی بیشتر هم خواهد شد. 

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه گفت: به نظر من همین که نتانیاهو در رسیدن به نتایج دلخواهش با منع و مشکل روبرو شده به این معنی است که امکان تهدید یا محدودسازی جنگ فراهم شده و همین آتش‌بس‌های موقتی که در جنگ‌ها صورت می‌گیرد باعث فعال شدن سریع عوامل ضد جنگ حالا چه در داخل خود اسرائیل و چه در کل دنیا خواهد شد و باعث می‌شود انرژی اولیه جنگ به هیچ‌وجه شکل نگیرد. 

این استاد دانشگاه نسبت به وضعیت غزه و منطقه بعد از آتش‌بس موقت گفت: در تبلیغات جنگ کابینه نظامی امنیتی اسرائیل و شخص نتانیاهو مدعی ادامه جنگ هستند ولی من معتقدم به هیچ وجه این جنگ با توان و شدت گذشته قابلیت ادامه ندارد و به ویژه اینکه با آزادسازی بخش معدودی از پناهندگان بلافاصله این درخواست بازماندگان دیگر پناهندگان هم به یک خواست عمومی با یک انرژی قوی‌تری صورت می‌گیرد که مشکلات را برای ادامه جنگ بیشتر می‌کند.

فلاحت‌پیشه اضافه کرد: علاوه بر‌آن هم عرض کردم حتی طرفداران اسرائیل مثل آمریکا هم می‌دانند که ادامه این جنگ یعنی بازی در میدان نتانیاهو. البته درسته که نتانیاهو اعلام کرده که نتیجه جنگ از بین بردن حماس است ولی در این جنگ جامعه جهانی حساس شده و تشخیص می‌دهد یک توازن ضد‌بشری شکل گرفته که ادامه آن منجر به نقض مردم غزه می‌شود. لذا به نظر من به هیچ وجه جنگ بعد از آتش‌بس جنگ دلخواه نتانیاهو نخواهد بود. 

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم در‌خصوص عملکرد ایران نسبت به درگیری‌های غزه تاکید کرد: من معقتدم دولت نباید اجازه دهد با ایران بازی دیو و دلبر شود، یعنی هرجا بحثی از جنگ است ایران به میان بیاید و هر‌جا بحث از آتش‌بس و سیاست‌های انسان دوستی است دیگران مثل قطر، عربستان، مصر و حتی آمریکا جایگزین ایران شوند. این باعث می‌شود دشمنان همان سیاست دیو و دلبر را برای ایران دنبال کنند و جایی اسم ایران را بیاورند که محل جنگ است. 

این تحلیلگر سیاسی با‌اشاره به نقش ایران در توافقات دیپلماتیک گفت: به‌رغم اینکه بدون ایفای نقش ایران هیچ توافق دیپلماتیکی شکل نمی‌گیرد اما می‌بینیم که درست در اوج توافق دیپلماتیک بعضی از دیپلمات‌های ایران شبیه فرماندهان جنگ مصاحبه می‌کنند. این به ضرر منافع ملی کشور است. ایران اولین کشوری بود که از تبادل اسرا صحبت کرد ولی الان می‌بینیم که در این دیپلماسی شکل گرفته جایگاهی برای ایران دیده نمی‌شود. 

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم در پایان افزود: من موضع‌گیری‌ها را می‌بینم به هر‌حال در شرایطی که همه از آتش‌بس صحبت می‌کنند یکی از دیپلمات‌های ایران از دست به ماشه بودن صحبت می‌کند. این مواضع در این شرایط دنیا و حتی مردم غزه که نیازمند یک سری مواضع و تصمیمات دیپلماتیک هستند و حتی اگر یک ساعت زودتر جنگ تمام شود خدمت بزرگی به مردم زجر کشیده این جنگ است، درست نیست. 

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا