بین المللی

در دیدار رئیسی و پوتین چه گذشت ؟

خبرمهم: رئیس جمهور روسیه در دیدار با همتای ایرانی، بابت پیشرفت‌های ایران در زمینه فناوری تبریک گفته و از رسیدن روابط دوجانبه به سطح «همکاری راهبردی» در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش بخش سیاسی سایت خبرمهم، رئیس جمهور روسیه در دیدار با همتای ایرانی، بابت پیشرفت‌های ایران در زمینه فناوری تبریک گفته و از رسیدن روابط دوجانبه به سطح «همکاری راهبردی» در آینده نزدیک خبر داد.

«سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه در حاشیه نشست سازمان همکاری‌های شانگهای با «ولادیمیر پوتین» همتای روس خود دیدار کرد.

به نوشته وبگاه کاخ کرملین در دیدار این پوتین ضمن ابراز خرسندی از دیدار دوباره با همتای ایرانی گفت: «روابط ایران و روسیه در طول سالیان زیادی شکل گرفته و در تمام زمینه‌ها در حال گسترش است».

رئیس جمهور روسیه گفت: «همان‌طور که گفتید، تصدیق می‌کنم که تمام اقدامات ممکن را برای عضویت دائم ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای انجام داده‌ایم. شرکای ما در این سازمان از عضویت شما حمایت کردند. با طی شدن آخرین مراحل رسمی، ایران در این سازمان بین‌المللی مهمولی ، بزرگ و اثرگذار عضو شده و ما از این بابت خوشحالیم».

پوتین با اشاره به پرتاب ماهواره «خیام» افزود، همکاری‌های دوجانبه از جمله در زمینه فناوری‌های پیشرفته ادامه پیدا خواهد کرد و «ما در حال نهایی کردن یک معاهده بزرگ جدید ایرانی-روسی هستیم که روابط ما راه به سطح همکاری راهبردی خواهد رساند».

رئیس جمهور روسیه خاطرنشان کرد: «در سال ۲۰۲۱، تبادلات تجاری دو طرف ۸۱ درصد افزایش پیدا کرد و در پنج ماه اول سال ۲۰۲۲ نیز شاهد ۳۰ درصد رشد بود. اعضای کمیسیون بین دولتی در حال تلاش فعالانه در این زمینه هستند و هفته آینده یک هیأت بزرگ تجاری روسی از ۸۰ شرکت روس به ایران سفر خواهند کرد.

او در ادامه اظهاراتش گفت: «اعضای این مأموریت تجاری اولین بار ماه می ۲۰۲۲ (اردیبهشت امسال) به ایران سفر کردند و قصد دارم بگویم که بسیاری از اعضای این هیأت متعاقباً نظراتشان را با من در میان گذاشتند».

پوتین افزود: «آن‌ها از آنچه در شرکت‌های ایرانی در زمینه فناوری‌های پیشرفته دیده بودند بسیار خوشحال بودند. صادقانه بگویم که انتظار چنین چیزی را نداشتیم. متعاقباً ما و شخصاً خود من در این زمینه به شما تبریک می‌گوییم».

رئیس جمهور روسیه بیان داشت:‌ «روابط بین منطقه‌ای همچنان گسترش خواهند داشت و ما به‌طور فعالانه در عرصه بین‌المللی همکاری می‌کنیم و در مورد بسیاری مسائل، به‌قول دیپلمات‌ها، دیدگاه‌های نزدیک و منطبقی داریم».

پوتین گفت: «به خاطر دارم که آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم ایران اخیراً در تهران از ما استقبال گرمی داشتند. نظر به حمایت ایشان بسیاری از پروژه‌ها در حال پیشرفت هستند. از شما می‌خواهم که بهترین درودهای مرا به ایشان برسانید».

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی نیز در این دیدار که در ازبکستان انجام گرفت ضمن تشکر از حمایت روسیه جهت عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای گفت: «روابط ما عادی نیست، بلکه ماهیت استراتژیک دارد. اراده ایران بر توسعه روابط راهبردی با روسیه در همه حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، هوا و فضا هست».

رئیسی با اشاره به دیدار ولادیمیرپوتین با رهبر معظم انقلاب اسلامی افزود: «در این دیدار رهبر انقلاب نکات و محورهای راهبردی را مطرح کردند که دنبال تحقق آن خواهیم بود».

وی ضمن تشکر از روسیه به خاطر حمایت از ایران برای عضویت در اتحادیه اوراسیا و بریکس گفت: «همکاری ما در سازمان همکاری شانگهای و ارتباط جمهوری اسلامی با اعضای این سازمان می‌تواند در جهت توسعه اقتصادی برای ایران و توسعه منطقه کمک به سزایی داشته باشد».

رئیسی تاکید کرد: «جمهوری اسلامی ایران تحریم‌ها علیه روسیه را به هیچ عنوان قبول ندارد و این تحریم‌ها را به رسمیت نمی‌شناسیم و ارتباط تجاری و اقتصادی خود را با روسیه توسعه و تقویت خواهیم کرد. ارتباط کشورهایی که توسط آمریکا تحریم شده‌اند با یکدیگر، می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند و روز به روز آنها را حتی قوی‌تر کند.}/فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا