بین المللی

واکنش مقتدی الصدر و کناره‌گیری از فعالیت سیاسی

خبرمهم: پس از اینکه رهبر جریان صدر اعلام کرد که از سیاست کناره‌گیری می‌کند، آشوبگران حامی این جریان، چند ساختمان دولتی در منطقه سبز را اشغال کردند.

پس از اینکه رهبر جریان صدر اعلام کرد که از سیاست کناره‌گیری می‌کند، آشوبگران حامی این جریان، چند ساختمان دولتی در منطقه سبز را اشغال کردند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم،  عراق ده ماه پس از انتخابات پارلمانی و تشکیل نشدن دولت به دلیل اختلافات سیاسی، امروز شاهد حوادث امنیتی بود.

حرکت مهم آیت‌الله سید کاظم حائری

در تحولی مهم در این خصوص، آیت‌الله سید کاظم حسینی حائری از مراجع تقلید شیعیان عراق امروز دوشنبه با انتشار بیانیه‌ای که پیام صریحی علیه جریان صدر بود، اعلام کرد که از مرجعیت تقلید انصراف می‌دهد. او سپس چند توصیه کرد؛ اول اینکه مقلدان خود را به تبعیت و اطاعت از آیت‌الله العظمی خامنه‌ای دعوت می‌کند چرا که طبق بیان او، ایشان شایسته‌ترین فرد برای رهبری امت اسلام است. آیت الله حائری همچنین خطاب به مقتدی الصدر رهبر جریان صدر عراق که پس از انتخابات عراق و طرح مطالبات غیر قانونی، خواستار انحلال پارلمان شده بود تا از برگزاری جلسه انتخاب نخست وزیر جلوگیری کند، گفت که هر کسی بخواهد با بهره‌بردن از نام دو شهید صدر میان مردم عراق اختلاف بیندازد و در حالی که فاقد درجه اجتهاد و دیگر شرایط لازم است، بخواهد رهبری شرعی را بر عهده بگیرد، از صدری‌ها نیست.

واکنش مقتدی الصدر و کناره‌گیری از فعالیت سیاسی

پس از انتشار این بیانیه، مقتدی الصدر هم بیانیه‌ای منتشر و ادعا کرد که از عالم سیاست کناره‌گیری کرد. البته این اقدام الصدر مسبوق به سابقه نیز هست؛ چرا که پیش از این هم گفته بود که در انتخابات پارلمانی عراق شرکت نخواهد کرد و تصمیم به خروج از فرایند سیاسی گرفته‌ است «تا تحت هیچ شرایطی با فاسدان نه در دنیا و نه در آخرت همراه» نباشد، ولی در انتخابات شرکت کرد. پس از این اظهار نظر الصدر، کانال‌ها و سایت‌های نزدیک به این جریان بسته شد. دفتر صدر هم از تمامی حامیان او خواست به هیچ وجه در امور سیاسی دخالت نکرده و هیچ شعار یا سخنی را به نام جریان صدر به زبان نیاورند. البته برخی از مسئولان این جریان مدعی شدند که سایتها و کانال‌های جعلی دیگری که خود را منتسب به جریان صدر معرفی می‌کنند، با تهییج حامیان این جریان برای آشوبگری در بغداد و چند استان عراق، سعی در بحرانی کردن وضعیت این کشور دارند.

تحرک طرفداران صدر و اشغال چند مرکز دولتی 

طرفداران جریان صدر هم که چند هفته‌ است در داخل منطقه سبز تحصن کرده‌اند، بلافاصله پس از انتشار بیانیه مقتدی، پراکنده شدند و چند مرکز دولتی را اشغال کردند. همزمان خبرها حاکی از خروج کارمندان سفارت آمریکا از منطقه سبز، از طریق بالگرد، بود. حامیان صدر نیز به سمت کاخ ریاست جمهوری یورش بردند و وارد آن شدند.

ارتش عراق خواستار خروج حامیان صدر شد

این اغتشاشات باعث شد که ستاد عملیات مشترک عراق جلسه فوری برگزار کند و از حامیان صدر بخواهد که از منطقه سبز خارج شوند؛ هر چند این افراد، گوششان به این این بیانیه بدهکار نبود و کار به جایی رسید که نیروهای ضد شورش با استفاده از گازهای اشک‌آور سعی کردند آشوبگران را متفرق کنند. نیروهای عراقی همچنین برای این منظور، تجهیزات نظامی به سمت منطقه سبز اعزام کردند.

تحرک طرفداران صدر در چند استان جنوب عراق

همزمان با یورش حامیان صدر به کاخ ریاست جمهوری، کانال تلگرامی صابرین نیوز خبر داد که آشوبگران در استان بصره هم تجمع کرده‌اند. این افراد، حتی به مغازه‌ها نیز حمله کردند و به همین دلیل، شماری از کسبه این مناطق، خواستار مداخله نیروهای امنیتی شد. ستاد عملیات مشترک عراق هم، ممنوعیت آمدوشد را از ساعت سه و نیم بعد از ظهر امروز به وقت محلی اعلام کرد.

حامیان صدر همچنین در «میسان» و استان ذی قار هم دست به آشوب زدند. این افراد ساختمان شورای استانداری را به اشغال خود درآوردند. این افراد پس از آن، دادگاه میسان را محاصره و پس از آن، اشغال کردند.

منع آمد و شد در سراسر عراق 

پس از این اغتشاشات، ستاد عملیات مشترک عراق، از برقراری قانون منع آمد و شد در سراسر عراق از ساعت ۱۹:۰۰ خبر داد و شهروندان عراقی خواست که با نیروهای امنیتی، کمال همکاری را داشته باشند. این ستاد تأکید کرد که همه شهروندان باید به ممنوعیت آمدوشد پایبند باشند و از شایعات مغرضانه دوری کنند.

ساعتی بعد، نیروهای امنیتی موفق شدند طرفداران صدر را از کاخ ریاست جمهوری بیرون کنند و کنترل کامل کاخ ریاست جمهوری را در دست بگیرند. این نیروها از گازهای اشک‌آور استفاده کرده‌اند.

جریان صدر عراق از بیش از یک ماه گذشته به دلیل اختلافات سیاسی، طرفدارانش را به تظاهرات وا داشته و آنان با اشغال ساختمان پارلمان روند سیاسی کشور را تعطیل و تشکیل دولت جدید را به تاخیر انداخته‌‌اند. به گفته کارشناسان امید می‌رود تا با کناره‌گیری مقتدی صدر از فعالیت‌های سیاسی، به مرور بساط چنین تجمعات و آشوبگری‌ها نیز برچیده شود./فارس

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا