بین المللی

اسم رمز عملیات موساد: این بار سلمان رشدی

خبرمهم: پس از جنگ و جدال های بسیار در طی مذاکرات احیای برجام، هر بار که به خط پایان و احیای برجام نزدیک‌تر شده‌یم، اتفاقاتی جالب توجه رخ می‌دهد که تقارن زمانی آن‌ها قابل چشم پوشی نیست.

دکتر محمد هادی پور

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، پس از جنگ و جدال های بسیار در طی مذاکرات احیای برجام، هر بار که به خط پایان و احیای برجام نزدیک‌تر شده‌یم، اتفاقاتی جالب توجه رخ می‌دهد که تقارن زمانی آن‌ها قابل چشم پوشی نیست. به نظر می‌‌رسد طبق آن‌چه که منطق نیز حکم می‌کند، این مذاکرات به دقت از سوی سازمان‌های اطلاعاتی زیر ذره بین قرار گرفته‌اند، ولی علاوه بر آن، جنبه عملیاتی عمل‌کرد این سازمان‌ها در موضوع مذاکرات احیای برجام، نمودی علنی و آشکار یافته است. آنها که با کارکرد سازمان‌های اطلاعاتی آشنایی مختصری دارند، می‌دانند که اغلب عملیات‌ها و فعالیت‌های اطلاعاتی سطح بالا، آنقدر هوشمندانه و بدون جلب توجه رسانه‌ها انجام می‌شود که به قول معروف انگار نه خانی آمده و نه خانی رفته!

اما در مورد مذاکرات احیای برجام قضیه متفاوت از عادت مرسوم است. با ارائه پیش نویس توافقی از سوی اتحادیه اروپا که از دید رسانه‌های غربی در بردارنده بیشترین مصالحه ممکن از سوی طرفین است و احتمال پذیرش آن از سوی ایران به عنوان کلیدی ترین تصمیم گیرنده موضوع مورد نظر در زمان حاضر، بسیار بالاست، در شهر نیویورک سخنرانی ای برای نویسنده هندی تبار کتاب مذموم ((آیات شیطانی)) فراهم می‌گردد و در طی آن وی در انظار عمومی و جلوی چشم رسانه‌ها مورد سوء قصد به ظاهر یک فرد مسلمان قرار می‌گیرد تا به جامعه آمریکا القا کند که مردم ببینید عوامل حکومت ایران اینجا هستند تا شهروندان آمریکا را ترور کنند. با آنکه از حکم تاریخی امام خمینی در مورد ارتداد سلمان رشدی حدود ۳۴ سال می گذرد و درست بعد از این همه سال و دقیقا در این زمان، یک مسلمان غیور پیدا شده است که در پی اجرای حکم بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران است. مطمئنا هیچ مسلمانی برای او عزاداری نخواهد کرد و در طرف او قرار نخواهد گرفت، اما جامعه آمریکا و افکار عمومی مردم آن و درست در زمانی که چندی قبل دستگاه قضایی آمریکا بحث ترور مایک پمپئو و جان بولتون را از سوی ایران در افکار عمومی جامعه آمریکا مطرح می‌کند، در مورد حمله به سلمان رشدی و نقش ایران در آن چه فکری خواهد کرد؟

می دانیم که مذاکرات احیای برجام یکی از پرونده های مهم سیاست خارجی دموکرات‌ها و شخص جو بایدن است که موفقیت یا عدم موفقیت در آن می تواند جایگاه دموکرات‌ها را در انتخابات میان دوره‌ای آمریکا تحت تاثیر قرار دهد و برای موفقیت در آن، هرگونه توافق حاصل شده باید از سوی دموکرات‌ها به جامعه آمریکا به عنوان توافقی که تامین کننده منافع ملی ایالات متحده است، معرفی و مورد پذیرش قرار گرفته شود. پس بسیار محتمل می‌نماید که سلمان رشدی قربانی موساد و جمهوری خواهان آمریکا برای شکست مذاکرات احیای برجام است. شکست مذاکرات و پیش نویس مورد قبول ایران از توافق روی میز، مطلوب اسرائیل از یک سو و از سوی دیگر شکست این مذاکرات مطلوب جمهوری خواهان در جهت تضعیف سیاست‌های حزب دموکرات آمریکا و عاملی جهت تسهیل شکست آن‌ها در انتخابات پیش رو است. پیچیدگی و هماهنگی در عملکرد سازمان‌های اطلاعاتی غربی، گوشزد می‌کند که یک به ظاهر دوست و همسوی قدیمی می‌تواند در زمان مناسب و پس از سالیان دراز، یک قربانی خوب برای اهداف بلندتری باشد، زیرا که خوب می‌دانند قدرت افکار عمومی در دنیای امروز و بخصوص در جوامع غربی چقدر تعیین کننده است.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا