بین المللی

مشاور زلنسکی: روسیه استفاده از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را آغاز کرده است

خبرمهم: گفته می‌شود دست کم برخی از پهپادها از نسل قدیمی‌تر پهپادهای ضربتی سنگین «شاهد ۱۲۹» هستند، و روسیه احتمالا از آن‌ها برای حمله به سامانه راکت اندازی «هیمارس» که آمریکا به تازگی در اختیار اوکراین قرار داده است استفاده خواهد کرد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، در حالی که جنگ اوکراین به ششمین ماه خود نزدیک می‌شود، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، مدعی شد که روسیه استفاده از پهپادهای ایرانی را آغاز کرده است.

در حالی که جنگ اوکراین به ششمین ماه خود نزدیک می‌شود، مشاور ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، مدعی شد که روسیه استفاده از پهپادهای ایرانی را آغاز کرده است.

اولکسی آرستویچ، مشاور دفتر رئیس جمهور اوکراین، روز جمعه در گزارشی از وضعیت جنگ اوکراین مدعی شد که که ایران ۴۶ فروند پهپاد به روسیه تحویل داده است. «موسسه مطالعات جنگ» با اعلام این خبر از قول مشاور زلنسکی اضافه کرده که هنوز مشخص نیست که آیا این تعداد کل پهپادهایی است که قرار بوده ایران به روسیه تحویل بدهد یا تعداد بیشتری از پهپادها در راه است.

گفته می‌شود دست کم برخی از پهپادها از نسل قدیمی‌تر پهپادهای ضربتی سنگین «شاهد ۱۲۹» هستند، و روسیه احتمالا از آن‌ها برای حمله به سامانه راکت اندازی «هیمارس» که آمریکا به تازگی در اختیار اوکراین قرار داده است استفاده خواهد کرد.

نخستین بار اوایل ماه ژوئیه جیک سالیوان، مشاور امنیت  ایالات متحده،لی مدعی شد که روسیه قصد دارد صدها پهپاد از ایران بگیرد و از آن‌ها در جنگ اوکراین استفاده کند. این ادعا از سوی مقامات کشورمان، از جمله در گفتگوی حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه، با همتای اوکراینی خود تکذیب شد، اما مقامات و تحلیلگران غربی همچنان بر تکرار آن پافشاری می‌کنند.

اواسط خرداد ماه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، از اعطای یک بسته کمکی ۷۰۰ میلیون دلاری به اوکراین خبر داده و گفته بود که شامل «سامانه‌های موشکی پیشرفته تری» است. ساعاتی بعد، یک مقام کاخ سفید اعلام کرد که منظور بایدن سامانه موشکی هیمارس بوده است.

هیمارس مخفف عبارت «سامانه راکت انداز توپخانه‌ای با تحرک بالا» است قادر است به طور همزمان ۶ موشک هدایت شونده ۲۲۷ میلیمتری را شلیک کند. در آن زمان کارشناسان نظامی می‌گفتند که این سامانه موشکی می‌تواند وضعیت جنگ در اوکراین را تغییر دهد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا