بین المللی

سفیر چین در ایران: اجازه استقلال تایوان را نمی‌دهیم

خبرمهم: سفیر چین در ایران ضمن هشدار درباره دخالت خارجی در امور داخلی این کشور اعلام کرد که پکن به هیچ شکل اجازه «استقلال تایوان» را نمی‌دهد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، در شرایطی که تنش‌ها بر سر برنامه سفر احتمالی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان بالا گرفته است، «چانگ هوآ» سفیر چین در ایران در این باره اظهارنظر کرد.

در ادامه اظهارنظرهای مقام‌های آمریکا، چین و تایوان درباره سفر احتمالی «نانسی پلوسی» رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا به این جزیره، سفیر چین در تهران در پیامی توییتری بر عزم کشورش برای مقابله با «استقلال تایوان» تاکید کرد.

چانگ هوآ سفیر پکن در تهران در توییتر نوشت: «چین قاطعانه با هرگونه مداخله نیروهای خارجی در امور داخلی خود مخالف است و اجازه “استقلال تایوان” به هر شکلی که باشد، نمی‌دهد».

اظهارنظر توییتری این دیپلمات ارشد چین درباره تایوان در حالی صورت گرفته که تنش‌ها بر سر سفر احتمالی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان بالا گرفته است.

پکن، تایوان را بخشی از سرزمین چین می‌داند و تحرکات آمریکا از قبیل دیدار با مقامات تایوانی و فروش سلاح به این جزیره را نقض حاکمیت خود و مغایر با سیاست «چین واحد» ارزیابی می‌کند. چندی قبل دولت جو بایدن لایحه صدها میلیارد دلاری بودجه نظامی آمریکا را امضا کرد که بخش چشمگیری از آن به مقابله با چین و حمایت از تایوان تخصیص داده شده است.

در حالی که به دنبال هشدارهای چین، نانسی پلوسی در آغاز تور آسیایی اشاره‌ای به سفر احتمالی خود به تایوان نکرد اما روز دوشنبه (دیروز) برخی رسانه‌های آمریکایی و تایوانی از برنامه سفر روز سه شنبه او به این جزیره خبر دادند.

به دنبال انتشار این خبرها، هشدارهای مقام‌های چین درباره سفر نانسی شدت گرفت و ارتش چین هم با ارسال جنگنده‌های خود به منطقه شناسایی هوایی تایوان قدرت نمایی کرد.

در ادامه تنش‌ها، وزارت دفاع تایوان در واکنش به هشدارهای چین درباره سفر پلوسی به این جزیره گفت: تایوان برای دفاع از خود در مقابل تهدیدات چین مصمم است.

مقام‌های ارشد چین بارها به آمریکا و رهبران تایوانی هشدار داده‌اند که پکن اجازه «استقلال تایوان» را نخواهد داد

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا