بین المللی

تقابل پهپادهای ایرانی و آمریکایی در خاک اوکراین؟!

خبرمهم: به گفته رسانه‌های غربی، ضعف عملکرد روس‌ها در آسمان اوکراین و همچنین برد کوتاه عمده پهپادهایشان باعث اقدام آن‌ها‌ جهت خرید پهپادهای ایرانی شده‌است. همچنین بسته جدید حمایتی آمریکا به اوکراین که شامل ۵۸۰ پهپاد نظامی هم می‌شود، احتمال تقابل پهپاد‌های ایرانی و آمریکایی را در خاک اوکراین قوت می‌بخشد.

مهران حیدری

پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین، محاسبات روسیه و حتی کشورهای غربی حاکی از سقوط کی‌یف در همان ماه اول بود. ولی با مقاومت اولیه مردم و نیروهای اوکراینی در مقابل تجاوز نظامی روس‌ها، غربی‌ها و در راس آن‌ها ایالت متحده نسبت به پیروزی در جنگ و یا حداقل کنترل آن امیدوار شده و کمک‌های نظامی به سمت اوکراین سرازیر شد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، این کمک‌ها تاکنون ده‌ها میلیارد دلار پول و تجهیزات را شامل شده‌است. پس از این حمایت‌های علنی غرب بود که نیروهای روسی شکست را در تصرف پایتخت قبول کرده و تمرکز خود را به سمت شرق و منطقه دونباس معطوف کردند. در این میان ضعف روس‌ها در عدم تسلط بر‌آسمان اوکراین و همچنین برد کوتاه و مداومت پروازی کم پهپادهایشان در کندی پیشروی آن‌ها مشهود بوده‌است. حال در روزهایی که رسانه‌های غربی در پی اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا اذعان دارند روس‌ها نسبت به خرید پهپادهای نظامی از ایران اقدام کرده و حتی چند نوبت از پایگاه‌هایی در کاشان بازدید داشته‌اند، خبر دیگری مبنی بر ارسال ۵۸۰ پهپاد انتحاری آمریکایی از نوع فونیکس گوست مخابره شده‌است. اگرچه قبل‌تر نیز آمریکایی‌ها پهپاد به اوکراین فرستاده بودند اما همزمانی بسته جدید آمریکا با خبر احتمال خرید پهپاد از ایران، این شائبه را در اذهان به وجود آورده که هدف آمریکایی‌ها از ارسال بسته جدید، تقویت توانایی پهپادی اوکراینی‌ها جهت مقابله به مثل با روس‌هاست. هرچند ایران به دفعات موضع خود را نسبت به جنگ اوکراین بی‌طرفانه اعلام کرده‌ اما مطابق نظر تحلیلگران غربی، پاسخ منفی چینی‌ها به روس‌ها جهت فروش پهپاد، موجب مراجعه آن‌ها به ایران شده‌است. با این اوصاف احتمالا همچنان تقابل غرب و شرق در خاک اوکراین ادامه‌دار بوده و چه بسا آتش این جنگ گسترده‌تر هم شود و در نهایت به نظر می‌رسد به زودی شاهد تقابل پهپاد‌های ایرانی و آمریکایی در خاک اوکراین جهت پیشبرد اهداف دو طرف خواهیم بود.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا