بین المللی

فروش سلاح اسرائیل به کشورهای عربی

خبرمهم: مراکش در دو سال گذشته تجهیزات نظامی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار از اسرائیل خریداری کرده و اسرائیل به دنبال فروش دو برابری است.

 پایگاه خبری میدل ایست مانیتور اعلام کرد، بر اساس یک گزارش که توسط تحلیلگر روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشته شده، یکی از اهداف کلیدی سفر آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی به مراکش پیشبرد توافقنامه‌های تسلیحاتی است.

 مراکش در دو سال گذشته تجهیزات نظامی به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار از اسرائیل خریداری کرده و اسرائیل به دنبال فروش دو برابری است. مراکش برای دو دهه روابط مخفیانه با اسرائیل داشت. کشورهای حوزه خلیج فارس نیز از زمان پیوستن به پیمان ابراهیم مبالغ هنگفتی را به مراکش داده‌اند تا ارتش خود را در بحبوحه روابط پر تنش با الجزایر احیا کرده و تسلیحات و تجهیزات جدید نظامی از جمله از اسرائیل خریدار کند.

در این گزارش ذکر شده که امنیتی ترین سیستم‌های اسرائیل در تجهیز جدید ارتش مراکش مورد استفاده قرار گرفته‌اند و شامل پهپاد، سیستم‌های سایبری،‌ سیستم‌های جنگ افزار الکترونیک، دفاع هوایی، پرتابه‌ها و انواع مختلفی از موشک‌ها می‌شود.

اسرائیل از زمان امضای پیمان ابراهیم در کمتر از دو سال پیش، تسلیحات و تجهیزات نظامی به ارزش ۳.۵ میلیارد دلار به کشورهای عربی فروخته است. در این زمینه، این گزارش به این نکته اشاره دارد که در جاییکه شما سلاح می‌فروشید، جای پایی دارید و حرفی برای گفتن چون آموزش، تعمیر و نگهداری و اصلاحات نرم افزاری را نیز به خریدار، می‌فروشید و همین امر باعث ایجاد وابستگی خاص مشتری به فروشنده می‌شود.

اسرائیل و آمریکا به دنبال ایجاد یک ائتلاف دفاعی با کشورهای امضا کننده پیمان ابراهیم شامل مصر و اردن هستند. آنها امیدوار بودند که این مسأله در جریان سفر اخیر جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به عربستان مطرح شود اما ریاض و واشنگتن اعلام کردند که به چنین ائتلافی ملحق نمی‌شوند.

بر اساس این گزارش، اگر آمریکا تهدید نظامی معتبری علیه ایران ایجاد کند، روابط با اسرائیل تقویت می‌شود و ایجاد ائتلاف نزدیک‌تر خواهد شد.

در این گزارش همچنین آمده است، در پشت پرده، اقداماتی انجام می شود و به دلیل سرپوش گذاشتن نسبی بر روابط امنیتی با کشورهای حوزه خلیج فارس، برخی از این اتفاقات در رسانه‌ها منتشر شده و بازتاب داشته است.

در این مورد، فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا (سنتکام) نشست‌هایی را بین روسای سرویس‌های امنیتی در کشورهایی تحت مسئولیت سنتکام، از جمله کشورهایی که روابط رسمی با اسرائیل ندارند، برگزار می‌کند.

این گزارش همچنین خاطرنشان کرد: در این دیدارها درباره برنامه‌ها، نیازهای نظامی، رزمایش‌های مشترک و سناریوها صحبت می‌شود.

این گزارش همچنین می‌افزاید که علاوه بر این، جلساتی در طول سال در سطوح مختلف از جمله وزرای دفاع و امنیت، روسای ستاد ارتش و افسران سطوح پایین برگزار شده است. در سال گذشته میلادی، نمایندگان آژانس امنیتی اسرائیل در حدود ۱۵۰ نشست از این قبیل جلسات با همتایان خود از کشورهای حوزه خلیج فارس، مصر و اردن شرکت کردند.

نیروهای اطلاعاتی، دریایی و هوایی ارتش اسرائیل اداره‌های ویژه‌ای را برای روابط خارجی ایجاد کرده اند که مسئول همکاری و ارتباط با ارتش‌های کشورهای عربی، هماهنگی رزمایش‌های مشترک و پیشبرد فروش تسلیحات هستند./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا