بین المللی

تجربه ایران در دور زدن تحریم‌ها می‌تواند برای روسیه آموزنده باشد

خبرمهم: سفیر روسیه در تهران گفت تجربه ایران در دور زدن تحریم‌ها می‌تواند در فدراسیون روسیه آموزنده و مورد تقاضا باشد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، «لوان جاگاریان» سفیر روسیه در ایران گفت تجربه تهران در دور زدن تحریم‌ها می‌تواند در فدراسیون روسیه آموزنده و مورد تقاضا باشد. وی افزود که کشورش در حال گفت‌وگو درباره این موضوع با ایران است.

به گزارش خبرگزاری دولتی «ریانووستی» روسیه، این دیپلمات روس گفت که «رایزنی‌ها با شرکای ایرانی در مورد تحریم‌های غربی برای مدت طولانی ادامه داشته است» و افزود: آن‌ها – همانطور که خودشان می‌گویند – استاد دور زدن تحریم‌های غیرقانونی غرب شده‌اند.

طبق این گزارش، پیش از این هم کرملین گفته بود که روسیه و ایران این فرصت را دارند که به گونه‌ای همکاری کنند تا تأثیر تحریم‌ها را به حداقل برسانند. مسکو همچنین خاطرنشان کرد برای روابط با تهران ارزش زیادی قائل است و و روسای‌جمهور دو کشور در ارتباط مستمر هستند.

پیش از این همچنین خبرگزاری ریانووستی در تحلیلی همزمان با سفر اخیر پوتین به تهران نوشت دو کشور ایران و روسیه آماده ایجاد مشارکت راهبردی هستند و مسکو می‌تواند از تهران درس‌هایی برای شکل‌ دادن به هویت بدون اتکا به غرب بیاموزد.

در حالی که بسیاری از تحلیلگران سفر رئیس‌جمهور روسیه به ایران را نشانه عمق روابط راهبردی میان تهران و مسکو و برای تقویت جبهه ضدآمریکایی خوانده‌اند، سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این سفر با فرافکنی تلاش کرد این سفر را به جنگ اوکراین مرتبط کند. وی با اشاره به این موضوع مدعی شد سفر ولادیمیر پوتین به تهران نشان دهنده انزوای سیاسی مسکو و ناتوانی روسیه در پاسخگویی به نیازهای جنگ در اوکراین است.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه ادعاهای خود گفت: پوتین اکنون منزوی شده و به ایران نیاز دارد. ما به دنبال تشدید تحریم‌ها علیه روسیه هستیم و در مرحله آینده افراد و نهادهای بیشتری را شامل می‌شود.

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه سه‌شنبه ۲۸ تیرماه در دیدار خود با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران پیش از نشست سه جانبه با حضور رئیس‌جمهور ترکیه در تهران، ضمن ابراز خرسندی از حضور در سرزمین میهمان‌نواز ایران، از افزایش همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های مختلف بویژه در حوزه امنیت بین‌المللی خبر داد. آیت‌الله رئیسی نیز در این دیدار اراده دو کشور بر توسعه مناسبات دوجانبه را قابل توجه خواند و گفت: پس از دیدار در مسکو و عشق‌آباد، روند همکاری‌ها رو به رشد بوده و این روند همچنان باید تقویت شود.

نتایج نظرسنجی اخیر انجام شده توسط مرکز تحلیل استراتژی‌ها و فناوری‌ها (CAST) از پورتال SuperJob نشان داده بیش از نیمی از روس‌ها طرفدار تقویت روابط سیاسی با ایران و همچنین ۵۰ درصد آن‌ها خواستار توسعه همکاری‌های نظامی و صنایع دفاعی با ایران هستند. بر اساس این نظرسنجی، ۴۷ درصد از روس‌ها مطالعه و استفاده از تجربه ایران برای مقابله با فشار تحریم‌های غرب را ضروری می‌دانند. همچنین ۴۲ درصد از روس‌ها ایران را کشور دوست می‌دانند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا