بین المللی

از گفت‌و‌گوهای ایران و عربستان سعودی استقبال می‌کنیم

خبرمهم: بایدن از ابتکار نخست وزیر عراق برای مذاکره عربستان سعودی و ایران در بغداد استقبال کرد و آن را دیپلماسی مثبت الکاظمی در راستای ایجاد منطقه‌ای امن‌تر و با ثبات‌تر دانست و در ادامه از برگزاری کنفرانس بغداد در مورد مشارکت و همکاری و روابط متمایز بین عراق، اردن و مصر تمجید کرد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق ظهر امروز (شنبه) در حاشیه نشست جده در عربستان سعودی با یکدیگر دیدار و گفت‌و‌گو کردند.

به نوشته خبرگزاری رسمی عراق، مصطفی الکاظمی در این دیدار از آن‌چه تلاش‌های آمریکا در راستای مبارزه با تروریسم در عراق خواند تشکر کرد و گفت که روابط بغداد و واشنگتن راهبردی و بر مبنای اعتماد متقابل، همکاری و احترام است.

جو بایدن نیز گفت که عراق منابع وسیعی دارد و می‌تواند به خوبی در آنها سرمایه گذاری کند و روابط بغداد و واشنگتن برای دولت آمریکا بسیار حائز اهمیت است.

در بیانیه مشترکی که پس از این دیدار منتشر شد، آمده است که در این دیدار طرفین بر لزوم تشکیل دولت جدید عراق که بازتاب اراده مردم این کشور باشد و احترام به دموکراسی و استقلال عراق تأکید کردند و جو بایدن نیز گفت که وجود عراقی با ثبات و یکپارچه و توسعه‌یافته با حاکمیت مقتدر همچنین برای اقلیم کردستان برای آمریکا اهمیت دارد.

نخست‌وزیر عراق و رئیس‌جمهور آمریکا همچنین در خصوص توافق استراتژیک بغداد و واشنگتن اعلام کردند که همچنان به این توافق و لزوم همکاری و دوستی میان دو کشور پایبند هستند و جو بایدن نیز گفت که آمریکا همچنان از عراق در مبارزه با تروریسم حمایت می‌کند و وجود عراقی قوی عنصر مهمی در تحقق ثبات و امنیت در منطقه است.

رهبران دو کشور همچنین بر اهمیت تقویت نهادهای دموکراتیک عراق به نحوی که نیروهای امنیتی عراق را قادر می سازد تا امنیت و ثبات در عراق و منطقه را تحقق بخشند، تاکید کردند.

بایدن در ادامه از تلاش‌های عراق برای بازگرداندن و بازپروری خانواده‌ها و کودکان عراقی و همچنین محاکمه عناصر عراقی داعش از سوریه قدردانی و از همکاری بیشتر برای رسیدگی به این موضوع استقبال کرد.

طبق این بیانیه مشترک، الکاظمی و بایدن در ادامه در خصوص نقش منطقه‌ای عراق و تلاش‌های بغداد در راستای نزدیکی میان کشورهای منطقه و اعتمادسازی میان آن‌ها به خصوص تلاش‌های دیپلماتیک دولت کاظمی گفت‌و‌گو کردند.

در این راستا بایدن از ابتکار نخست وزیر عراق برای مذاکره عربستان سعودی و ایران در بغداد استقبال کرد و آن را دیپلماسی مثبت الکاظمی در راستای ایجاد منطقه‌ای امن‌تر و با ثبات‌تر دانست و در ادامه از برگزاری کنفرانس بغداد در مورد مشارکت و همکاری و روابط متمایز بین عراق، اردن و مصر تمجید کرد.

مصصطفی الکاظمی و جو بایدن روز گذشته (جمعه) وارد جده عربستان شدند و به طور جداگانه با «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی دیدار کردند. دو طرف قرار است امروز در نشست جده با حضور رهبران امارات، کویت، قطر، عمان، بحرین، مصر، اردن و عربستان سعودی حضور یابند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا