بین المللی

آمریکا باید از خواسته ای غیر هسته ای کوتاه بیاید

خبرمهم: مقام سابق روس معتقد است که کوتاه آمدن آمریکا از طرح خواسته‌های غیرمرتبط با برنامه هسته‌ای می‌تواند به دستیابی سریع‌تر به توافق منجر شود.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، «یوگینی سیدروف» تحلیلگر و دیپلمات سابق روس درباره تحولات مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران و اظهارات میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مبنی بر اینکه در صورت نرمش نشان دادن آمریکا امکان بازگشت به این توافق وجود دارد، گفت: احتمالا نرمش مورد نظر اولیانوف این است که آمریکا باید فقط به بازگشت به برجام تمرکز کند و هیچ درخواست دیگری از جمله برنامه موشک‌های بالستیک یا مسائل دیگری را که ارتباط مستقیمی با توافق هسته‌ای و برجام ندارد مطرح نکند. روسیه معتقد است در این صورت توافق می‌تواند در سریعترین زمان ممکن احیا شود.

به گفته این مقام روس، روسیه خواهان این است که به همه طرف‌ها نشان دهد آنگونه که برخی کشور‌های غربی پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین مدعی شدند، مسکو عامل تخریب توافق هسته‌ای نیست. برعکس، روسیه خواهان ضرورت بازگشت به این توافق در سریعترین زمان ممکن است.

وی تنها راه مناسب و مفید برای همه را کوتاه آمدن آمریکا از خواسته‌های خود دانست و گفت: ضرورت دارد که آمریکا از درخواست‌های خود برای اضافه کردن برخی پرونده‌های غیرمرتبط با پرونده هسته‌ای به روند مذاکرات دست بکشد. به نظرم از طریق این امتیاز دادن‌های متقابل، امکان بازگشت به توافق هسته‌ای وجود دارد.

مقام روس ادامه داد: من معتقدم مسکو نقش بزرگی در نزدیک کردن مواضع و دیدگاه‌های طرفین به هم ایفا می‌کند این در حالی است که روسیه اکنون با اوضاع سختی مواجه است و تحریم‌های اقتصادی علیه آن وضع شده و از این تحریم‌ها تأثیر پذیرفته است. ایران درخواست پیوستن به گروه بریکس را مطرح کرده و هر چند ممکن است این درخواست ارتباط مستقیمی با مذاکرات وین یا دوحه نداشته باشد، ولی به نظرم این درخواست ایران مواضعش را در همه ارتباط‌ها و مذاکرات مرتبط با بازگشت به برجام تقویت می‌کند.

دور هشتم مذاکرات برای احیای توافق هسته ای ایران، پس از ماه ها وقفه و کارشکنی غربی ها و آمریکایی ها، مجددا روز سه شنبه گذشته در دوحه، پایتخت قطر آغاز شد و تا روز چهارشنبه ادامه داشت. پیش از این جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پس از سفر اخیر خود به ایران و گفت‌وگو با مقامات ایرانی اعلام کرده بود که به زودی مذاکرات در مورد احیای توافق هسته‌ای در یکی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس از سرگرفته خواهد شد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا