بین المللی

تصمیم جنجالی دیگر دیوان عالی آمریکا؛ لغو قانونی بودن سقط جنین

خبرمهم: دیوان عالی آمریکا پس از حکم روز گذشته‌اش به آزادی حمل سلاح در اماکن عمومی در این کشور به رغم افزایش خشونت‌های مسلحانه، روز جمعه به وقت محلی در دومین تصمیم جنجالی خود و در اقدامی بی سابقه قانونی بودن سقط جنین را لغو کرد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، دیوان عالی آمریکا روز جمعه به وقت محلی در اقدامی بی سابقه قانون “رو وی وید” تصویب شده در سال ۱۹۷۳ که حق زنان برای سقط جنین را به رسمیت می شناخت، لغو کرد و به این ترتیب پیروزی مهمی را به جمهوریخواهان و محافظه کاران که خواهان ممنوعیت یا محدود شدن سقط جنین در آمریکا هستند، اعطا کرد.

قضات کنونی دیوان عالی آمریکا با اکثریت محافظه کاران در مقابل لیبرال ها (۶-۳) یک قانون می سی سی پی که سقط جنین پس از گذشت ۱۵ هفته از حاملگی را ممنوع می کند، تایید کرد.

در رای گیری روز جمعه دیوان عالی آمریکا ۵ قاضی به لغو قانون “رو وی وید” رای مثبت و ۴ قاضی به آن رای منفی دادند.

قضات آمریکایی موافق لغو این قانون اعلام کردند که قانون “رو وی وید” به شکلی اشتباه به تصویب رسیده زیرا در قانون اساسی آمریکا هیچ اشاره خاص و مستقیمی به حقوق سقط جنین نشده است.

پیش از این برخی دادگاه‌های آمریکا با قانون می‌سی‌سی‌پی مخالفت می کردند زیرا با حکم دیوان عالی در زمینه حقوق سقط جنین مغایر بود.

این حکم دیوان عالی آمریکا، به ایالت های این کشور امکان می دهد تا با تصویب قانون، سقط جنین را غیر قانونی کنند.

بر اساس ارزیابی‌ها، ۲۶ ایالت آمریکا به صورت قطعی یا احتمال قوی قصد دارند سقط جنین را ممنوع کنند. می سی‌سی‌پی در میان ۱۳ ایالتی قرار دارد که پیش از این سقط جنین را ممنوع کرده بودند.

در همین حال بیش از ۱۲ ایالت آمریکا قوانینی را تصویب کرده اند که از حقوق سقط جنین محافظت می کند.

لغو این قانون مدت‌ها است که هدف محافظه کاران مسیحی و بسیاری از مقامات جمهوری‌خواه بوده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق جمهوری خواه آمریکا در سال ۲۰۱۶ وعده داده داده بود که قضاتی را در دیوان عالی منصوب کند که این قانون را لغو کنند.

به گزارش ایرنا، در پی افشای  پیش نویس  سند محرمانه دیوان عالی آمریکا که در آن  قاضی “ساموئل آلیتو”، یکی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا و تنظیم کننده این سند، نسبت به حکم این دیوان درمورد آزادی سقط جنین در آمریکا  موسوم  به “رو وی وید” (Roe v. Wade )، نظری مخالف داشت، قرار بود غیر قانونی کردن این حکم  میان این قضات به رای گذاشته شود.

 رسانه های آمریکایی همان زمان پیش بینی کردند انتظار می رود پنج قاضی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا  به ممنوعیت این حکم رای دهند.

 این حکم تاریخی دیوان عالی در آمریکا در سال ۱۹۷۳ درخصوص قانونی‌شدن سقط جنین است که در آن دیوان عالی حکم داد که قانون اساسی آمریکا از آزادی زنان برای انجام سقط جنین بدون محدودیت‌های مفرط دولتی حمایت ‌کند.

شبکه خبری سی ان ان نیز در پی افشای این سند محرمانه توسط تارنمای رسانه آمریکایی پولیتیکو، گزارش داد: قاضی ساموئل در متن این سند محرمانه نوشته بود؛ “حکم پرونده سقط جنین از همان ابتدا اشتباه بود.”

به گزارش سی ان ان، اعتراض به احتمال غیر قانونی شدن سقط جنین در آمریکا از سوی دیوان عالی این کشور، هم اکنون بسیاری از شهرهای آمریکا را فرا گرفته است.

شبکه خبری فاکس نیوز  ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در  گزارشی اعلام کرد: نتایج یک تحقیق نشان می دهد از سال ۱۹۷۳ زمانی که دیوان عالی آمریکا قانون “رو وی وید” (Roe v. Wade )را به تصویب رساند که از حقوق زنان برای سقط جنین حمایت می کرد، بیش از ۶۳ میلیون مورد سقط جنین در این کشور تاکنون اتفاق افتاده است؛ کمیته ملی حق زندگی که قدیمی ترین سازمان حامی تولد کودکان در آمریکا است تخمین می زند از سال ۱۹۷۳ حدود ۶۳ میلیون ۴۵۹ هزار و ۷۸۱ مورد سقط جنین اتفاق افتاده است.

بر اساس تخمین های ارائه شده، آمریکا بین سال های ۱۹۷۵ تا ۲۰۱۲ سالانه بیش از یک میلیون سقط جنین را ثبت کرده است.

داده های جدید کمیته ملی حق زندگی نشان می دهند که از هر یک هزار تولد در آمریکا ۱۹۵ مورد سقط جنین در این کشور اتفاق می افتد.

با توجه به یک تحقیق موسسه گات ماچر در سال ۲۰۱۶، اکثر زنانی که در آمریکا از سقط جنین در سال ۲۰۱۴ استفاده کرده اند، از خانواده های فقیر بوده اند و ۴۹ درصد آنها درآمدی پایین تر از خط فقر(۱۱ هزار دلار در سال در آن زمان) در آمریکا داشته اند. همچنین ۲۶ درصد از زنانی که درآمدی بالای خط فقر داشتند، از سقط جنین استفاده کردند. اکثر (۶۰ درصد) زنانی که در سال ۲۰۱۴ اقدام به سقط جنین کردند در دهه ۲۰ عمر خود بوده و حدود یک سوم آنها سن ۳۰ سال به بالا داشته اند.

حدود ۵۹ درصد از موارد سقط جنین در آمریکا در سال ۲۰۱۴ در میان زنانی بوده است که حداقل یک کودک داشته اند.

شبکه ان بی سی آمریکا در گزارشی اعلام کرده است احتمالا با قطعی شدن رای دیوان عالی آمریکا، ۲۳ ایالت این کشور به ممنوعیت سقط جنین رای خواهند داد.

 بر اساس این گزارش، ایالت‌های آلاباما، ساموئا آمریکایی، آرکانزاس، آریزونا، جورجیا، گوام، آیداهو، کنتاکی، لوئیزیانا، میشیگان، می‌سی‌سی‌پی، میزوری، کارولینای شمالی، داکوتای شمالی، جزایر ماریانای شمالی، اوهایو، اوکلاهاما، کالیفرنیای جنوبی، داکوتای جنوبی، تنسی، تگزاس، یوتا و وایومینگ پس از رای دیوان عالی، سقط جنین را ممنوع اعلام خواهند کرد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا