بین المللی

روسیه در حال شکست ما در خطوط مقدم است

خبرمهم: معاون رئیس اطلاعات نظامی اوکراین گفت که جنگ در حال حاضر توپخانه‌ای است و کی‌یف برای دور نگه داشتن نیروهای روسیه تنها به سلاح‌های غرب متکی است.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم،  معاون رئیس اطلاعات نظامی اوکراین گفت که کی‌یف در حال شکست در مقابل روسیه در خطوط مقدم است و اکنون برای دور نگه داشتن روسیه تقریباً تنها به سلاح‌های غرب متکی است.

«وادیم اسکیبیتسکی» معاون رئیس اطلاعات نظامی اوکراین در مصاحبه با روزنامه انگلیسی «گاردین» اظهار داشت: این جنگ اکنون توپخانه‌ای است. خطوط مقدماتی اکنون جایی است که آینده را تعیین می‌کند و ما از نظر توپخانه‌ای در حال شکست هستیم.

وی افزود: اکنون همه چیز به آنچه [غرب] به ما می‌دهد بستگی دارد. اوکراین یک توپخانه تا ۱۰ تا ۱۵ قطعات توپخانه‌ای روسی دارد. شرکای غربی ما حدود ۱۰ درصد از آنچه را که دارند به ما داده‌اند.

به گفته اسکیبیتسکی، اوکراین روزانه از ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ گلوله توپ استفاده می‌کند. او در مورد مهماتی که از توپخانه شلیک می‌شود، گفت: ما تقریباً تمام مهمات [توپخانه] خود را مصرف کرده‌ایم و اکنون از گلوله‌های استاندارد ناتو با کالیبر ۱۵۵ استفاده می‌کنیم. اروپا همچنین در حال تحویل گلوله‌های با کالیبر پایین‌تر است، اما با رو به اتمام گذاشتن، میزان (تحویل) آن کمتر می‌شود.

«ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین هفته گذشته گفت که روزانه بین ۶۰ تا ۱۰۰ سرباز اوکراینی جان خود را از دست می‌دهند و ۵۰۰ نفر دیگر مجروح می‌شوند. اوکراین تعداد کل تلفات نظامی خود را مخفی نگه داشته اما به نوشته گاردین، نظامیانی اوکراینی که از خطوط مقدم با این روزنامه انگلیسی صحبت کردند تصویر مشابهی را ارائه دادند.

اسکیبیتسکی بر نیاز اوکراین به تامین سامانه‌های موشکی دوربرد از سوی غرب برای نابودی توپخانه‌های روسیه از راه دور تاکید کرد. این هفته، «الکسی آرستویچ» مشاور رئیس‌جمهور اوکراین به گاردین گفت که این کشور  «به ۶۰ پرتابگر موشک چندگانه – بسیار بیشتر از تعداد انگشت‌شماری که تاکنون انگلیس و ایالات متحده وعده داده‌اند- نیاز دارد تا شانس شکست روسیه را داشته باشد».

طبق گزارش رسانه انگلیسی، قرار است اوکراین در روز ۱۵ ژوئن (۲۴ خرداد) در نشست گروه تماس با ناتو در بروکسل فهرستی از تسلیحات و تجهیزات دفاعی مورد نیازش را به غرب ارائه کند.

به ادعای اسکیبیتسکی، درگیری در آینده نزدیک عمدتاً به صورت یک جنگ توپخانه‌ای باقی خواهد ماند و تعداد حملات موشکی روسیه به میزان فعلی باقی خواهد ماند. به نوشته گاردین، در ماه اول، روسیه دائماً اوکراین را با موشک هدف قرار می‌داد، اما در دو ماه اخیر این حملات کاهش یافته و آمارهای اخیر منتشر شده توسط فرماندهی نیروهای مسلح اوکراین نشان می‌دهد که روسیه بین ۱۰ تا ۱۴ موشک در روز پرتاب می‌کند. ساخت موشک گران است و هر موشک می‌تواند بین چند صد هزار تا چند میلیون دلار قیمت داشته باشد.

این مقام اوکراینی در ادامه ادعا کرد: «ما متوجه شده‌ایم که روسیه حملات موشکی بسیار کمتری انجام می‌دهد و از موشک‌های اچ-۲۲ موشک‌های قدیمی شوروی دهه ۱۹۷۰ استفاده کرده که نشان می‌دهد با کمبود مواجه است». به ادعای وی، روسیه به دلیل تحریم‌ها قادر به تولید سریع موشک نیست و حدود ۶۰ درصد از تجهیزات خود را استفاده کرده است.

وی با بیان این که هر آژیر نشان می‌دهد که یک موشک وارد حریم هوایی اوکراین شده، اما برخورد آن همیشه به دلایل امنیتی گزارش نمی‌شود، افزود: بر اساس اینکه موشک‌ها از کجا پرتاب می شوند، بین ۴۰ تا ۹۰ دقیقه برخورد طول می‌کشد… ما نمی‌دانیم کجا قرار است فرود بیایند. روسیه در حال حاضر از بمب افکن‌های دوربرد استفاده می‌کند که می‌توانند بدون خروج از حریم هوایی روسیه به هر نقطه از اوکراین برسند.

اسکیبیتسکی در خصوص سه خط مقدم هم گفت که اکثر نیروهای روسیه اکنون در منطقه دونباس متمرکز شده‌اند و به دنبال اشغال مرزهای اداری هر دو جمهوری دونتسک و لوهانسک هستند. به گفته وی، این منطقه‌ای است که در آن شدیدترین نبردهای توپخانه‌ای در جریان است.

او گفت که در شمال شرق اوکراین، در اطراف خارکیف نیروهای روسی پس از حمله متقابل طرف اوکراینی که آن‌ها را در ماه مه از چند شهر و روستا در منطقه بیرون راندند، بر دفاع متمرکز شده‌اند. اسکیبیتسکی افزود، تهدید علیه خارکیف دومین شهر بزرگ اوکراین کاهش یافته است. وی همچنین اظهار داشت در زاپروژیا و خرسون دو منطقه جنوبی اوکراین که روسیه تقریباً به طور کامل آن‌ها را اشغال کرده، نیروهای روس مدت طولانی است که در حال حفاری هستند. به گفته وی، آن‌ها در حال ساخت خطوط دفاعی دوگانه، گاهی اوقات سه گانه هستند. اسکیبیتسکی گفت: اکنون بازگرداندن آن قلمرو دشوارتر خواهد بود و به همین دلیل است که ما به سلاح نیاز داریم.

اسکیبیتسکی درباره شهرهای بزرگ تحت کنترل اوکراین که در مجاورت مناطق جنوبی تحت کنترل روسیه قرار دارند نیز مدعی شد: اگر آن‌ها در دونباس موفق شوند، می‌توانند از این مناطق برای حمله دیگری به اودسا، [شهر] زاپروژیا  [و] دنیپرو استفاده کنند. هدف آن‌ها کل اوکراین و بیشتر است.

به گزارش روزنامه گاردین، اطلاعات نظامی اوکراین بر این باور است که روسیه می‌تواند بدون تولید سلاح بیشتر تا یک سال دیگر با سرعت فعلی خود ادامه دهد. طبق این گزارش،  معاون رئیس اطلاعات نظامی اوکراین این احتمال را رد نکرد که روسیه جنگ را برای مدتی متوقف کند تا غرب را به برداشتن تحریم‌ها متقاعد کند و در ادامه مدعی شد: اما سپس آن را دوباره شروع خواهند کرد-به هشت سال گذشته نگاه کنید.

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه در تاریخ ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ماه) به درخواست کمک جمهوری‌های دونباس لوهانسک و دونتسک برای دفاع در مقابل اوکراین، دستور آغاز عملیات نظامی ویژه در اوکراین را صادر کرد و از همان ابتدا تأکید کرد که مسکو به دنبال اشغال قلمروهای اوکراین نیست و هدف از عملیات نظامی را نازی زدایی و خلع سلاح اوکراین اعلام کرد. مقام‌های مسکو از همان آغاز عملیات نظامی تأکید کردند که تنها زیرساخت‌های نظامی و نه غیرنظامی اوکراین را هدف قرار می‌دهند.

کشورهای غربی از جمله ایالات متحده آمریکا با تشدید فشارهای تحریمی علیه روسیه و عرضه تسلیحات سبک و سنگین به اوکراین نه تنها کمکی به آرام شدن اوضاع اوکراین نکرده‌اند بلکه بر آتش درگیری‌های این کشور اروپایی دامن زده‌اند.  رئیس‌جمهور روسیه اخیراً به آمریکا هشدار داد در صورتیکه به اوکراین موشک دوربرد عرضه کند، مسکو حملات نظامی در اوکراین را تشدید می‌کند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا