بین المللی

سفر رئیس جمهور به کشورهای حوزه خلیج فارس

خبرمهم: سخنگوی وزارت امور خارجه گفت آقای رئیسی عازم یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس و سفر امیرعبداللهیان به امارات در دستور کار است.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری  گفت:هر وقت ابتکاری انجام و تحرکی در حوزه دیپلماسی انجام می‌شود رژیم جعلی اشغالگر قدس تحرکات خود را بر ضد دیپلماسی انجام می‌دهد.در سفر انریکه مورا به تهران چند دور گفت‌وگوهای طولانی با علی باقری انجام شد.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره حق‌آبه هیرمند نیز گفت: از دو منظر می‌توانم پاسخ دهد یکی از منظر حاکمیتی است که من از این منظر عنوان می‌کنم و بعد دیگر هم بعد توجه به شرایط اقلیمی منطقه غرب آسیاست که از فقدان استانداردهای محیط زیستی رنج می‌برد.

تیر ماه میزبان وزرای محیط زیست کشورهای منطقه در تهران هستیم

وی ادامه داد: موضوع محیط زیست موضوعی است که همه مشترکا در این منطقه باید به آن توجه کنند. تیر ماه میزبان وزرای محیط زیست کشورهای منطقه در تهران هستیم و درباره محیط زیست و ریزگردها صحبت کنیم. در سال ۱۳۵۱ معاهده لازم الاجرایی بین ایران و افغانستان امضا و این معاهده بند داوری و قسمت‌های لازم الاجرا دارد. همواره تلاش کردیم با همسایگان از مسیر دوجانبه جلو برویم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره اظهارات اولیانوف سفیر روسیه در سازمان گفت: نقش روسیه در سازمان ملل نقش سازنده و مثبتی بود من درباره توئیت‌های پراکنده اظهارنظر نمی‌کنم. هم لاوروف پیشت تریبون اعلام کرد و موضع رسمی دولت روسیه را گفت و هم امیرعبداللهیان موضع ایران را بیان کرد. درباره روسیه طبیعی است جنگی که در اوکراین رخ داده و اختلافات عمیق بین روسیه و غرب و اروپا شاید نقش روسیه را در حوزه میانجیگری از جمله برجام کم‌رنگ تر کند.

خطیب‌زاده درباره انتشار دست نوشته‌هایی از اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایران در بلژیک هم گفت: متاسفانه یک دیپلمات جمهوری اسلامی ایران با نقض بدیهی‌ترین مصونیت‌ها و نقض کنوانسیون وین برخلاف مقررات و معاهدات بین‌المللی با نقض آشکار مصونیت‌ها و حقوق این دیپلمات توسط دولت آلمان و بلژیک دستگیر شده  وکل فرآیند غیرقانونی بوده و در شرایط نامناسبی نگهداری شده و حقوقش نادیده گرفته شده است. اینکه مصونیت‌های دیپلماتیک رعایت نشده و بدعتی در حقوق دیپلماتیک توسط کشورهای اروپایی رخ داده است که جای تاسف دارد. البته ایران هم از مجاری دوجانبه و هم مجاری خاص خود این موضوع را پیگیری کرده است و ترجیح بوده از همین طریق موضوع حل شود و ارجاع به مراجع ذیربط بین‌المللی و حقوق بشری در دستورکار جدید قرار گرفته است و نقض آشکار حقوق و مصونیت‌های اسدی است.

وی بیان کرد: باعث تاسف است دولت‌های اروپایی فکر می‌کنند برای مجرمین و جاسوسان و کسانی که با نقشه وارد ایران شدند می‌توانند هیاهو و ادعا کرده و دمارش بدهند و این نمایش‌ها را برقرار کنند در حالی که ناقض حقوق اولیه دیپلمات‌های ایران هستند کل موضوع دادگاه، … و مخدوش است و ما کل فرآیند را غیرقانونی می‌دانیم.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر انریکه مورا به تهران گفت: آنچه ایران خواسته تنها حقوق خودش است و چیزی بیشتر از حقوقش نخواسته و آنچه در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نیامده نخواسته است. باید تمامی بخش‌ها و مؤلفه‌های فشار حداکثری و هر پیچ و مهره‌ای که دولت ترامپ گذاشته باید باز شود.

جلالی سه سال قبل دستگیر شده و حکم امنیتی دارد

سخنگوی وزارت خارجه درباره حکم احمدرضا جلالی و توصیه نامه‌های مسافرتی برخی کشورهای اروپایی برای عدم سفر به ایران و بازداشت شهروندان اروپایی و بحث مبادله آنها با اسدی نیز گفت: جلالی سه سال قبل دستگیر شده و حکم امنیتی دارد و از طریق یکی از کشورهای اروپایی بر ضد امنیت ملی ایران کار کرده و باعث خسارات جانی علیه دانشمندان ما شده است. برخی گروکشی‌ها اجرای حکم را درخواست داده‌اند در زمان دیگری انجام شود که در حال بررسی است. قوه قضاییه این کار را پیگیری می‌کند.

وی درباره هشدارهای سفر به ایران نیز گفت: بهتر است به جای اینکه بگوییم کدام کشورها بگوییم انگلیس و سوئد. این یک سیاست شناخته شده است و به جای اینکه مواضع خود را پشت تریبون‌ها اعلام کنند در هشدارهای سفر بیان می‌کنند. دعوت می‌کنم پشت تریبون بیایند و به جای هشدارهای تکراری سفر، پشت تریبون‌ها بگویند. ایرانی‌های مقیم انگلیس به ایران می‌آیند و سعی کنند جاسوس نفرستاند و ایرانی‌ها مواظب باشند سرویس‌های امنیتی برخی کشورها از آنها سوءاستفاده نکنند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره توقف مورا در فرودگاه فرانکفورت بعد از بازگشتش از تهران گفت: بدنامی رژیم صهیونیستی بر همه آشکار است. درباره بازداشت مورا سؤال کردیم و موضوع ظرف چند دقیقه مرتفع شد و بهتر است خود ایشان و اتحادیه اروپا در این زمینه توضیح دهند.

خطیب‌زاده در پاسخ به سؤالی درباره سفر ‌آیت‌الله رئیسی به منطقه و سفر امیر قطر به تهران نیز گفت: رئیسی عازم یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس است و موقعی نهایی شود دفتر رئیس جمهور گزارش می‌دهد. برنامه‌های منطقه‌ای آقای رئیسی با قوت در حال پیگیری است. هم سفر امیر قطر و هم سفر قبلی ایشان به دوحه و سفر به یکی از کشورهای حوزه خلیج فارس حاکی از اهمیتی است که برای روباط با همسایگان قائلیم آنچه در سیاست خارجی به صورت گزاره به اطلاع می‌سد در عمل شاهدید.

وی گفت: امیدواریم سفر آتی رئیس جمهور به آن کشور همراه با دستاوردها برای مردم باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا مقامی از ایران برای شرکت در مراسم رئیس امارات و عرض تسلیت به این کشور سفر می‌کند؟ گفت: من به ملت و دولت دوست امارات تسلیت می‌گویم و امیدوارم رئیس جدید کشور امارات عربی متحده آقای محمد بن زاید برای کشور امارات شکوفایی و آینده‌ای بهتر و برای منطقه پیام آور ثبات و صلح و دوستی باشد. سفری توسط وزیر خارجه در دستورکار است و امروز قرار بود تنظیم شود.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا