بین المللی

خرید و واردات کالاهای شرکت های حامی رژیم صهیونیستی ممنوع!

خبرمهم: یک بار در سال ۸۷ و باردیگر در سال ۹۹ قانون منع تجارت با رژیم صهیونیستی و حتی واردات از شرکت های حامی این رژیم به دولت ها ابلاغ شده است.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم،  جنبشی به نام بایکوت اسرائیل Boycott, Divestment and Sanctions (BDS)) جنبشی جهانی است که هدف آن تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی با ابزارهای اقتصادی برای  پایان بخشیدن به اشغال سرزمین فلسطین، رفع تبعیض و به رسمیت شناختن حق بازگشت میلیونها آواره فلسطینی است.

این جنبش در ۹ ژوئیه ۲۰۰۵ توسط ۱۷۱ سازمان غیردولتی فلسطینی بنیان گذارده شده است.

لیست های مختلفی برای مقابله با کالاهای تولید شده توسط این رژیم غاصب منتشر شده است که حتی میزان سهامداری آن ها در بزرگترین نشان های تجاری در دنیا را هم مشخص می کند.

ایران نیز در سال ۱۳۸۷  به تصویب طرحی با نام ( الزام دولت به حمایت همه جانبه از مردم مظلوم فلسطین) اقدام کرد. طرحی ۷ بندی که اصل موضوع در بند پنجم آن گنجانده شده است.

ماده ۵_دولت موظف است تمهیدات لازم در جهت جلوگیری از واردات کالاها و انعقاد قرارداد با شرکتهایی که سهامداران اصلی آنها بنگاههای صهیونیستی است را فراهم نماید.طرحی دیگر در سال ۹۹ با عنوان (قانون مقابله با اقدامات خصمانه رژیم صهیونیستی علیه صلح و امنیت) مورد تصویب مجلس رسیده و توسط رئیس جمهور ابلاغ می شود.

که در بند آن بازهم به مقابله با همکاری با این رژیم، تاکید داشته.

حبس برای مشارکت با شرکت های حامی رژیم صهیونیستی

ماده۳ـ در اجرای ماده (۵) قانون الزام دولت به حمایت همه جانبه از مردم مظلوم فلسطین مصوب ۱۳۸۷/۱۰/۱۱ و ماده (۸) قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین، فهرست سازمان ها، سازمان های مردم نهاد، موسسات اقتصادی، تجاری، مالی، علمی، فرهنگی، پژوهشی، اشخاص حقیقی و حقوقی و امثال آن موضوع مواد مذکور قوانین فوق، به صورت سالانه از سوی کمیته ای متشکل از وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت، اطلاعات، امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و وزارت امور خارجه شناسایی و بروزرسانی خواهد شد. برگزاری و دبیری جلسات این کمیته برعهده وزارت امور خارجه خواهد بود و وزارت مذکور موظف است سالانه گزارشی از عملکرد این کمیته به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ارائه نماید.

ماده۴ـ صدور هرگونه مجوز برای مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم اشخاص حقیقی یا حقوقی از جمله شرکت ها، سازمان ها، مؤسسات یا سازمان های مردم نهاد وابسته به رژیم اشغالگر صهیونیستی در کلیه نمایشگاهها یا هرگونه همایش یا گردهمایی داخلی و بین المللی یا مشارکت یا معاونت در صدور آن ممنوع است و مرتکب به حبس درجه پنج و محرومیت دائمی از تصدی خدمات عمومی و دولتی محکوم می شود.

ماده۵ ـ هرگونه استفاده از سخت افزارهای تولیدی رژیم صهیونیستی در ایران و فعالیت  سکوهای نرم افزاری متعلق به این رژیم در کشور ممنوع می باشد.

همچنین هرگونه ارائه خدمات شرکتهای ایرانی به این سکوها ممنوع است.

فرد قاصر یا مقصر و یا مستنکف در اجرای این ماده به حبس تعزیری درجه پنج و پنج سال محرومیت از خدمات عمومی و دولتی محکوم می گردد.

در ادامه بازهم ماده ۹ این قانون اشاره می کند که، ورود و عبور هرگونه کالای شرکتهای وابسته به رژیم اشغالگر صهیونیستی از قلمرو سرزمین جمهوری اسلامی ایران ممنوع است و نیز ورود کلیه صهیونیست های تابع رژیم اشغالگر صهیونیستی شامل اشخاص حقیقی یا حقوقی که تابعیت رژیم صهیونیستی را دارند، به جمهوری اسلامی ایران ممنوع است. در صورت ورود به حبس تعزیری درجه پنج و اخراج از کشور محکوم می شوند.

قانون داریم ولی بازوی اجرا کجاست؟

آقای شجره، رئیس سازمان حقوق بشر اسلامی اروپا می گوید: هنوز کسی پای عمل اجرای این قانون که به نظرم از جانب مجلس عجولانه تصویب شد نیامده است. چارچوب های لازم پیاده سازی این قانون تعریف نشده. به عنوان مثال  کشور کویت ارگانی دارد که واردات هر کالایی نیاز نیاز به تایید آن جهت عدم حمایت از شرکت های حامی رژیم صهیونیستی دارد ولی ایران بازوی اجرایی برای اجرای این قانون در دولت اعلام نکرده است.

 این کالاها مشخص هستند؟

شجره: لیست این اقلام  واضح است. اقلامی که یا در آن رژیم تولید شده و یا صهیونیست ها در آن شرکت ها سهامدار هستند. البته در نوع سوم شرکت هایی که از این رژیم حمایت کرده و برای آن ها کالا ارسال می کنند. این رژیم در پنجاهمین سالگرد غصب سرزمین های اشغالی لیستی را منتشر کرد که در آن پنجاه شرکت در دنیا حامی او بودند.

مدارک زیادی علیه نستله،کوکا مولا و موتورولا از حمایت از رژیم وجود دارد.

 جنبش ها در کشورهای دیگر قوانین تصویب می کنند؟

شجره: ما مردم را در کشورهایی مانند آمریکا و انگلیس تشویق به نخریدن می کنیم ولی کشورهایی مانند ایران که حامی فلسطین است باید با قانون به جنگ با این کشور برود و نهادی باشد که واردات کالاهای حامی این رژیم را منع ورود کند.

هرکاری برای دفاع از فلسطین هزینه ای دارد ولی اگر این هزینه جایی داده شده و جای دیگر داده نشود. به سایر فعالیت ها صدمه می خورد.

مثلا کنفرانس های حمایت از فلسطین جلوی مهمان ها کوکاکولا و نسکافه می گذارند و این به حمایت ما از فلسطین صدمه می زند.

حتی یک بار نزدیک بود شهرداری تهران برای واردات مترو از یک کمپانی صهیونیستی خرید کند که ما با نامه هایمان جلوی آن را گرفتیم.

کشورهای عربی لیستی برای جلوگیری از ورود کالاهای حامی رژیم صهیونیستی  وجود دارد که آن در ایران هم موجود نیست. باید برای تولید این کالاها در کشورمان نیز فکری شود و اگر این اتفاق نیفتد صورت خوشی ندارد.

نمایندگان مجلس یازدهم هم پس از پیگیری های متعدد از اجرای آن بی خبر بوده یا اطلاعات کافی نداشتند.

در روز جهانی قدس و بازخوانی یک قانون تصویب شده در کشور، در روزهای آتی به بررسی میزان سهام این رژیم غاصب در برندهای معتبر دنیا خواهیم پرداخت./yjc

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا