بین المللی

خطیب‌زاده: وین معطل پاسخ‌های آمریکاست

خبرمهم: سخنگوی وزارت خارجه اگر آمریکا به موضوعات باقی‌مانده پاسخ داده بود الان همه در وین بودند و ما این تطویل مذاکرات را به نفع هیچ طرفی نمی‌دانیم.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، سعید خطیب زاده در نشست خبری و درباره گفتگوهای ایران و عربستان گفت: این مذاکرات در بغداد با تلاش‌های دولت عراق انجام داده بود و تمهیدات و مساعدت‌های دولت عمان رو به جلو و مثبت برگزار شد و چارچوب‌هایی که از ابتدا پیش‌بینی شده بود، مورد بررسی قرار گرفت و گفت‌وگوها جدی بود؛ اگر مذاکرات به سطح سیاسی ارتقا پیدا کند شاهد پیشرفت‌ در چارچوب مذاکرات خواهیم بود.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه مذاکرات هنوز در نقطه دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان قرار ندارد.

پنجمین دور گفتگو میان نمایندگان عالی جمهوری اسلامی ایران و عربستان، سوم اردیبهشت در بغداد، پایتخت عراق برگزار شد.

پیش از این چهار دور مذاکره میان ایران و عربستان با میانجیگری عراق در بغداد برگزار شده و شرکت‌کنندگان در آن این مذاکرات را سازنده خوانده و از برگزار کردن مذاکرات بیشتر خبر دادند.

این مذاکرات پس از ۵ سال از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور شکل گرفته و ایران ادامه این گفتگوها را مشروط به «جدیت عربستان» دانسته است.

فواد حسین، وزیر امورخارجه عراق در مصاحبه‌ای تایید کرد مذاکرات جاری در بغداد میان ایران و عربستان مثبت ارزیابی شده است.

آمریکا به موضوعات باقی‌مانده پاسخ می‌داد، همه در وین بودیم

سعید خطیب زاده درباره مذاکرات وین نیز گفت: در گفت‌وگوها آنچه که مربوط به ایران، اتحادیه اروپا روسیه و چین بوده تمام شده است. هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها آنچه که باقی مانده بین ایران و ایالات متحده را از طریق خود در حال پیش بردن است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه البته هر دو طرف ایران و اتحادیه اروپا یعنی آقای امیرعبداللهیان و آقای بورل، در این امر مشترک بودند که این تنفس طولانی شدن تنفس به نفع گفت‌وگوها نیست و مناسب است که هرچه زودتر این تنفس با یک دیدار حضوری تازه شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین  درباره تاریخ بعدی مذاکرات وین گفت: آقای مورا و باقری هر دو در گفت‌وگوهای منظم گاه روزانه هستند و با هم در ارتباطند و پیام‌هایشان رد و بدل می‌شود و این‌که ملاقاتی فرای این انجام شود توافقی بوده که بین امیرعبداللهیان و بورل انجام شده ولی هنوز تاریخی برای این قضیه روشن نشده است.

به گفته خطیب زاده، اگر آمریکا پاسخ به موضوعات باقیمانده داده بود الان همه در وین بودند؛ وین معطل پاسخ‌های آمریکاست و ما این تطویل مذاکرات را به نفع هیچ طرفی نمی‌دانیم.

دور هشتم مذاکرات وین که از ۶ دی و با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ از سر گرفته شد با اعلام جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا از ۲۰ اسفند بر سر برخی مسائل باقی مانده تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

بنا به گفته محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی، مباحث فنی مذاکرات وبن مشخص شده و تنها موضوعات سیاسی باقی مانده که مربوط به وزارت امور خارجه است.

با این وجود دو روز پیش «لیندا توماس گرینفیلد»، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد ضمن انکار مسئولیت واشنگتن در ایجاد وقفه در مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین تلاش کرده تهران را مقصر حاصل نشدن توافق در هفته‌های گذشته نشان دهد.

گرینفیلد گفت: «ما به توافق نرسیده‌ایم و ممکن است به آن نقطه نرسیم. دنیا خواستار اقدام در این زمینه است و این ایران است که جلوی تلاش‌ها را سد کرده است.»

انتقال سانتریفیوژها بعد از خرابکاری، با اطلاع آژانس انجام شد 

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان درخصوص انتقال سانتریفیوژها از کرج به نطنز گفت: ایران عضو ان. پی. تی است و معاهده عدم اشاعه را پذیرفته و انتقال سانتریفیوژها بعد از خرابکاری با اعلام و اطلاع آژانس، به  محل امنی صورت گرفته است.

به گفه خطیب زاده، ایران در چهارچوب معاهده عدم اشاعه این اجازه را دارد که در چارچوب نیازهای خود هر اقدامی را زیر نظر آژانس انجام دهد.

نگرانی ایران درباره تنش‌های مرز دوغارون به هیات حاکمه افغانستان اعلام شد

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به تنش‌های ایجاد شده میان ایران و افغانستان در مرز دوغارون، بیان داشت: مرزداران غیور ما در مرزهای ایران و افغانستان به جهت اوضاع داخلی افغانستان ،ناآشنایی احتمالی برخی از مامورین مرزی که هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان در مرزهای ایران مستقر کرده است با خویشتن داری رفتار کرده است.

به گفته خطبیب زاده: البته این موضوع و تکرار این موضوع جای نگرانی دارد؛ ضمن اینکه مرزداران ما دستور و ماموریت دارند که از هرگونه تردد غیر قانونی توسط هر کسی جلوگیری کند. در عین حال ما همواره آمادگی داریم که تعالیم لازم را به مرزداران افغانستان در خصوص شناسایی نقاط مرزی و رفتار حرفه‌ای در مرزها بدهیم. ایران در این زمینه نگرانی جدی دارد و ما این را به هیئت حاکمه سرپرستی افغانستان اعلام کردیم.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا