بین المللی

سوئد و فنلاند بزودی به ناتو ملحق می شوند

خبرمهم: کشورهای فنلاند و سوئد با توجه به بحران اوکراین، اکنون در صدد پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند و رسانه های غربی مدعی شده اند که این دو کشور بزودی به ناتو ملحق خواهند شد.

شبکه خبری سی ان ان با انتشار این خبر افزود: کشورهای فنلاند و سوئد بزودی قادرند تا به ناتو ملحق شوند، اقدامی که به نظر خشم مسکو را به همراه خواهد داشت.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، بنابراین گزارش مقامات ناتو به سی ان ان گفتند که مذاکرات درباره پیوستن فنلاند و سوئد به این ائتلاف نظامی از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین هرچه  جدی تر مطرح شده و مقامات ارشد وزارت امورخارجه آمریکا نیز به این شبکه خبری آمریکایی گفته اند که این درخواست قرار است درجریان نشست هفته جاری وزرای خارجه ناتو که وزرای خارجه این دو کشور نیز در آن حضور دارند، مطرح شود.

یک مقام وزارت امورخارجه آمریکا که سی ان ان اشاره ای به نام وی نکرد به این رسانه  آمریکایی  گفت: چنانچه به افکار عمومی در هردو کشور فنلاند وسوئد نگاهی بیاندازید، درخواهید یافت که طی شش هفته گذشته نظرات به شدت دراین دو کشور تغییر کرده است و تصور می کنم این نیز یکی دیگر از خطاهای راهبردی (روسیه) بوده است .

این گزارش می افزاید: «سانا مارین» نخست وزیر فنلاند،  ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۱ اعلام کرد که پارلمان کشورش طی هفته های پیش رو قرار است درمورد پیوستن احتمالی به ناتو  بحث کند، وی ابراز امیدواری کرد که این مذاکرات تا پیش از اواسط تابستان امسال به پایان و به نتیجه رسد.

بنابراین گزارش نخست وزیر فنلاند دراین باره گفت: با توجه به شرایط بسیار جدی که با آن مواجه ایم، تصور می کنم که بحث های بسیاری دقیقی صورت گیرد.

  سی ان ان در ادامه گزارش داد: «ماگدالنا اندرسون» خست وزیر سوئد نیز در مصاحبه ای که در اواخر ماه مارس با شبکه تلویزیون  ملی سوئد داشت، احتمال عضویت کشورش در ناتو را رد  نکرد.

سی ان ان افزود: «میکو هائوتالا» سفیر فنلاند در امریکا نیز دراین باره گفت که دو کشور سوئد و فنلاند در این خصوص در همکاری نزدیک بایکدیگر بوده  اما هر کشور بطور مستقل دراین مورد  تصمیم گیری خواهد کرد.

«الکساندر ستاب» نخست وزیر سابق فنلاند به سی ان ان گفت: در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰)، زمانی که روسیه به اوکراین  حمله کرد، تقریباً این موضوع (پیوستن به ناتو) تمام شده بود.

ستاب با یادآوری جنگ اتحاد جماهیرسابق شوروی با این کشورکه از نوامبر ۱۹۳۹ تا مارس ۱۹۴۰ روی داد، در مصاحبه با سی ان ان  گفت: فنلاندی ها معتقدند اگر پوتین قادر است برادران، خواهران و دیگر بستگان خود را دراوکراین سلاخی کند، کاری که هم اکنون دارد انجام می دهد،   بنابراین چیزی نمی تواند وی را از انجام چنین کاری در فنلاند باز دارد.

به گزارش ایرنا، ساولی نینیستو رئیس جمهور فنلاند ۱۹فروردین ماه ۱۴۰۱ به روزنامه آلمانی “زود دویچه تسایتونگ” گفته بود: کشورش در حال ارائه تقاضای عضویت در ناتو است. او قصد دارد تصمیم در این مورد را به پارلمان واگذار کند و روی موافقت اکثریت نمایندگان حساب می‌کند. نینیستو انتظار دارد که در صورت درخواست عضویت از جانب فنلاند، ناتو سریعا تصمیم‌گیری کند.

با این حال، نینیستو که کشورش هم مرز با روسیه است، در بحبوحه جنگ اوکراین و در ۷ فروردین ماه ۱۴۰۱ در مصاحبه با با شبکه تلویزیونی «یله تی وی ۱»  (YLE TV۱) ضمن اشاره به فواید پیوستن به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بر افزایش خطر تنش با روسیه تاکید کرد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا