بین المللی

پشت پرده تحرکات آمریکا برای آشتی با عربستان و امارات

خبرمهم: شبکه سی‌ان‌ان به نقل از منابعی از پشت پرده تحرکات آمریکا برای حل اختلافات با عربستان و امارات در سایه افزایش قیمت‌ نفت و حوادث اخیر اوکراین خبر داد.

شبکه سی‌ان‌ان به نقل از منابعی از پشت پرده تحرکات آمریکا برای حل اختلافات با عربستان و امارات در سایه افزایش قیمت‌ نفت و حوادث اخیر اوکراین خبر داد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، شبکه سی ان ان به نقل از منابع اعلام کرد، تلاش دیپلماتیک فشرده از سوی تیم اصلی مسئولان انرژی و امنیت ملی در دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای افزایش تولید جهانی نفت در سایه افزایش قیمت‌ها به خاطر بحران اوکراین احساس خوش بینی را در داخل کاخ سفید ایجاد کرده است.

در این گزارش آمده است: دو هدف اصلی از این تلاش‌ها وجود دارد یکی عربستان و یکی امارات که از زمان روی کار آمدن بایدن روابط پرتنشی را با آمریکا دارند. هر کدام از این دو کشور عضو اوپک هستند و روابط دوستانه‌ای با دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا داشتند اما طی ماه میلادی گذشته مسئولان آمریکایی اعلام کردند که پیشرفتی حاصل می‌شود و احتمالا دلیلی بر این مسئله است که فعالیت دیپلماتیک نتیجه داده است.

چهارشنبه یوسف العتیبه، سفیر امارات در واشنگتن گفت که این کشور خواهان افزایش تولید نفت است و اوپک را به افزایش انتقال آن تشویق خواهد کرد. این اظهارات بعد از آن ایراد شد که اوپک اعلام کرده بود تولید نفت خود را افزایش نخواهد داد.

در این راستا سی‌ان‌ان به نقل از مسئولانی اعلام کرد: واقعیت این است که بخش بزرگتری از نفت که مسئولان انرژی آمریکا به دنبال آن هستند از خاورمیانه می‌آید. این مسئولان معتقدند که سریع‌ترین راه برای دستیابی به میزان بیشتری از نفت در بازار از طریق افزایش تولید نفت عربستان است. مسئولان آمریکایی درک می‌کنند که باید روابط پر از تنش میان بایدن و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان باید حل شود. یک مسئول آمریکایی گفت: دشوار است که بدون تعامل با محمد بن سلمان به مکان بهتری برویم.

در این گزارش آمده است: محمد بن سلمان سفر به پکن برای حضور در بازی‌های زمستانی المپیک را لغو کرد. دلیل اصلی این اقدام این بود که محمد بن سلمان می‌خواست زمانی که بایدن با ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان تماس می‌گیرد در کنار پدرش باشد. هنوز مشخص نیست محمد بن سلمان در اتاق بوده است یا خیر. وی به این مکالمه گوش داده است اما صحبتی نکرده است.

یک مسئول آمریکایی اعلام کرد: این مکالمه نهم فوریه رخ داد و شامل بررسی تضمین ثبات انتقال جهانی نفت است.

سی ان ان اعلام کرد: بعد از سه روز برت مک‌گورک، و آموس هاجستین، فرستادگان ارشد آمریکا در امور امنیت ملی و انرژی به ریاض رفتند تا نشستی را به مدت چند ساعت با محمد بن سلمان و وزیر انرژی عربستان برگزار کنند.

در این گزارش تأکید شده است: زمانی که روسیه ۲۴ فوریه عملیات نظامی در اوکراین را آغاز کرد آمریکا و ائتلافی با مشارکت بیش از ۳۰ کشور تحریم‌های شدیدی را علیه اقتصاد این کشور اعمال کردند. تحریم‌های شدید باعث تنش در بازار انرژی شد. روسیه عضو اوپک و مهم‌ترین بازیگر در بازار نفت است. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با محمد بن سلمان و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی گفتگوی تلفنی کرد. روسیه اشاره کرد که تولید را افزایش نخواهد داد.

اخیرا آمریکا به تنهایی برای ممنوع کردن واردات نفت روسیه گام برداشت. اقدام دیگر آمریکا موجب نگرانی در بازار و افزایش قیمت‌ها شد. این اقدام این بود که مسئولان آمریکایی برای افزایش تولید نفت با شرکت‌ها و کشورهایی در سرتاسر جهان تماس گرفتند.

دالیب سینگ، معاون مشاور امنیت ملی اقتصاد بین المللی گفت: ما خواهان انتقال نفت بیشتری در جهان هستیم. ما از تولیدکنندگانی این نفت را می‌خواهیم که ذخایر نفتی دارند. یکی از این تولیدکنندگان عربستان است.

در این گزارش آمده است: زمانی که بایدن معاونان ارشدش را به عربستان فرستاد مک‌گورک به امارات رفت. وی در گفتگوهایش با مقامات اماراتی بیشتر روی یمن  و حمایت آمریکا از امارات دربرابر حملات موشکی و پهپادی انصارالله یمن متمرکز شد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد: مک‌گورک در این دیدارها تأکید کرد که باید بین فشار بر انصارالله و تلاش‌های سازمان ملل برای پایان جنگ را جمع کرد. امارات از رأی دادن به قطعنامه آمریکا برای محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین در شورای امنیت خودداری کرد و دلیل آن تا حد زیادی ناکامی درباره یمن است.

اظهارات سفیر امارات در واشنگتن در روز چهارشنبه درباره حمایت از افزایش تولید باعث شد بازارهای نفت سقوط کند و این مسئله ثابت کرد که تلاش‌های دیپلماتیک دولت بایدن نتیجه خود را داده است.

با اینکه امارات اشاره کرده که از افزایش تولید حمایت خواهد کرد اما باز هم اعلام کرده که باید به قوانین اوپک پایبند باشد.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات در توییتی که به نظر می‌رسد تلاش برای اطمینان دادن به همکارانش باشد اعلام کرد: امارات به توافق اوپک و مکانیزم کنونی آن برای اصلاح تولید ماهانه پایبند است.

قرار است نشست اوپک ۳۱ مارس برگزار شود.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا