بین المللی

چین سرانجام درباره اوکراین موضع‌ گرفت

خبرمهم: «وانگ یی» وزیر امورخارجه چین موضع بنیادی چین درباره مسئله اوکراین را در پنج نکته توضیح داد.

«شینهوا  نت»، «وانگ یی» وزیر امورخارجه چین در گفت و گوی تلفنی با «لیز تراس» همتای انگلیسی خود، «جوزپ بورل» نماینده ارشد و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و «امانوئل بون» مشاور دیپلماتیک رئیس جمهور فرانسه به تبادل نظر درباره وضعیت اوکراین پرداخت و بر پنج نکته درباره مواضع اصلی چین در این خصوص تاکید کرد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، به گزارش این رسانه چینی، به عنوان اولین نکته چین قاطعانه بر احترام و حفاظت از تمامیت ارضی تمامی کشورها تاکید می کند و با جدیت به اصول منشور سازمان ملل متحد متعهد است. موضع چین در این خصوص واضح و روشن است و درباره مسئله اوکراین هم همین دیدگاه را اتخاذ می کند.

وانگ یی نکته دوم را چنین مطرح کرد که چین طرفدار و مدافع مفهوم امنیت به معنای رایج، جامع، مشارکتی و پایدارش می باشد. چین معتقد است امنیت یک کشور نباید با هزینه آسیب کشورهای دیگر و امنیت منطقه ای  و با ضمانت گسترش متحدان نظامی همراه باشد. نگرانی های امنیتی منطقی تمامی کشورها باید مورد احترام قرار بگیرد.

وزیر امور خارجه چین در ادامه سخنانش افزود پیرو دور پنجم متوالی گسترش شرقی  سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، تقاضاهای مشروع روسیه درباره امنیت باید جدی گرفته شود و با راه های درست حل شود.

این سیاستمدار چینی به عنوان نکته سوم گفت: چین تحولات اوکراین را با دقت دنبال می کند و شرایط حال حاضر، شرایطی نیست که چین خواهان دیدنش باشد. قطعا لازم است تا تمامی طرفین  برای جلوگیری از شرایط رو به وخامت در اوکراین و یا از کنترل خارج شدن شرایط، خویشتن داری نشان دهند. جان افراد غیرنظامی و اموال شان باید به شکل موثری حفاظت شود و به ویژه از بحران انسانی جلوگیری شود.

بدین ترتیب چهارمین نکته، حمایت  و تشویق چین به تلاش های دیپلماتیک  تمامی طرفین برای رسیدن به توافقی صلح طلبانه در بحران اوکراین می باشد. پکن همچنین از مذاکرات  مستقیم هر چه سریع تر میان روسیه و اوکراین اسقبال می کند.

چین معتقد است مسئله اوکراین در زمینه پیچیده تاریخی پیش رفته است. اوکراین به جای تبدیل شدن به جبهه جنگ برای رویارویی کشورهای مهم دنیا باید پل ارتباطی شرق و غرب باشد.

آخرین  و پنجمین نکته مطرح شده از سوی وزیر امور خارجه چین این است که کشورش باور دارد شورای امنیت سازمان ملل متحد باید نقشی سازنده در حل و فصل مسئله اوکراین داشته باشد و امنیت و ثبات منطقه ای باید پیش از امنیت هر کشوری قرار بگیرد. اقدامات این شورا باید به جای دامن زدن به شعله های جنگ  و خشم  موجب کاهش تنش ها شود و به پیشروی توافق از راه های دیپلماتیک کمک کند.

وانگ یی در ادامه افزود: چین همواره به عنوان عضوی از شورای امنیت سازمان ملل متحد با بخش ۷ قطعنامه هایی که مجوز استفاده از زور و تحریم را می دهد مخالف بوده است و همواره متعهدانه نقشی سازنده در حفظ صلح و پایداری بین الملل داشته است. چین قاطعانه همه قدرت های برتری طلب را رد می کند و از حقوق قانونی و منافع کشورهای در حال توسعه  به ویژه کشورهای کوچک و متوسط حفاظت می کند.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا