بین المللی

اسد در حال ایجاد سوریه‌ای جدید است

خبرمهم: آموس هارئیل، کارشناس مسایل نظامی روزنامه عبری زبان هارتص به مناسبت یازدهمین سالگرد آغاز توطئه جهانی نابودی سوریه به بررسی وضعیت این کشور عربی پرداخت.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، یک مسؤول امنیتی عالی رتبه رژیم صهیونیستی اذعان کرد، جنگ در سوریه عملاً تمام شده و با کنار رفتن غبار درگیری‌ها، تمام قواعد بازی که می‌شناختیم، تغییر کردند و رئیس‌جمهور سوریه در مقابل چشمان ما کار طراحی دوباره و توسعه سوریه جدید را آغاز کرده است.

به گزارش ایسنا، آموس هارئیل، کارشناس مسایل نظامی روزنامه عبری زبان هارتص به مناسبت یازدهمین سالگرد آغاز توطئه جهانی نابودی سوریه به بررسی وضعیت این کشور عربی پرداخت.

این رژیم اشغالگر اعلام کرده بود که منافع تاکتیکی و استراتژیکش مبتنی بر دور کردن بشار اسد، رئیس جمهور سوریه از قدرت است، همچنین این رژیم در بیمارستان‌های خود به هزاران عضو زخمی گروه‌های تروریستی در سوریه خدمات پزشکی و سایر خدمات را ارائه کرد و به گفته این منابع، قطر و عربستان هزینه درمان این تروریست‌ها در اراضی اشغالی را که به ده‌ها میلیون دلار می‌رسند، پرداخت کردند.

امروز پس از گذشت ۱۱ سال از توطئه جهانی علیه سوریه، یک مسؤول امنیتی عالی رتبه رژیم صهیونیستی در گفت‌وگویی با روزنامه عبری زبان هارتص اعتراف کرد که با آغاز سال ۲۰۲۲ به این نتیجه رسیده که جنگ در سوریه عملاً تمام شده و پس از اینکه غبار درگیری‌ها کنار برود، همه قواعد بازی که شناخته شده بودند، تغییر کردند و بشار اسد در برابر چشم ما در حال طراحی دوباره و توسعه سوریه‌ای جدید است.

به گفته برخی منابع امنیتی عالی‌رتبه در رژیم صهیونیستی، لیلاخ شووال، تحلیلگر نظامی روزنامه عبری زبان “یسرائیل هیوم اظهار کرد: تغییرات مرحله اخیر سوریه بسیار چشمگیر هستند، پس از آنکه سوریه در طول حدود یک دهه درگیر جنگی داخلی، شدید و خونین بود که در آن صدها هزار تن کشته و زخمی شده و میلیون‌ها تن دیگر از این کشور گریختند، بشار اسد به قدرت بازگشت و او در حال حاضر تلاش می‌کند حاکمیت خود را بر سوریه و حتی طرف‌هایی همانند ایران که در طول این مسیر به او کمک کردند، اعمال کند.

این تحلیلگر اسرائیلی تاکید کرد: این اقدام اسد تا حد زیادی قابل توجه است چرا که او تا حد زیادی به ایرانی‌ها و حزب الله مدیون است، در واقع اسد ابتدای جنگ داخلی سوریه شکست‌های نه چندان اندکی را متحمل شد اما ایران و حزب الله و در ادامه روسیه برای کمک به آن شتافتند و آن را به ساحل پیروزی رساندند.

طبق گفته این تحلیلگر، ایران و حزب‌الله مداخله در سوریه را از سال ۲۰۱۲ با رایزنی‌های نظامی و انتقال ابزارهای جنگی و کمک‌های اقتصادی و همچنین اعزام نیروهای شبه‌نظامی به خاک سوریه آغاز کردند، سپس روسیه متوجه شد که فرصت مناسبی برای تاثیرگذاری در منطقه وجود دارد پس ارسال تجهیزات، مهمات و ابزارهای جنگی و نیروهای خود را آغاز کرد، از نظر عملی دخالت نیروهای خارجی و اساساً روسیه در خاک سوریه، دولت اسد را نجات داد و حاکمیت او را به این کشور بازگرداند.

به گفته این منابع اسرائیلی، از سال ۲۰۱۸ حاکمیت سوریه در تلاش برای بازگرداندن حاکمیت خود و ایجاد ارتش سوریه است، تاکنون تمامی مناطقی که قبل از آغاز جنگ داخلی تحت حاکمیت اسد بودند، به حاکمیت او بازنگشته‌اند اما اسد با تمامی توان خود برای رسیدن به این هدف تلاش می‌کند.

این منابع سیاسی عالی رتبه ادعا کردند: “ایرانی‌ها نیز به حضور در سوریه عادت کردند گویا که اصلاً خاک سوریه برای آنهاست و در طول سال‌های گذشته به شکل نظامی در این منطقه مستقر شده‌اند و زیرساخت‌هایی را برپا کردند که به نظر می‌رسد در زمان لزوم از جمله در مواجهه با اسرائیل، به آنها خدمت خواهد کرد، همچنین ایرانی‌ها از خاک سوریه برای انتقال ابزارهای نظامی و تجهیزات نظامی پیشرفته به لبنان استفاده می‌کنند.”

این منابع مدعی شدند: “با وجود اینکه اسد به ایران بابت کمک‌هایش در لحظات دشوار بسیار مدیون است اما در دوره اخیر به نظر می‌رسد از حضور گسترده آنها در خاک کشورش راضی نیست.”/عصرایران

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا