بین المللی

تحریم‌های اقتصادی سختی در انتظار روسیه

خبرمهم: بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس روز سه شنبه پس از آنکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دستور اعزام نیرو به دو منطقه جدایی طلب در شرق اوکراین را صادر کرد، گفت که لندن بی درنگ تحریم های اقتصادی سختی را علیه مسکو اعمال می کند.

تهران – ایرنا – بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس روز سه شنبه پس از آنکه ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دستور اعزام نیرو به دو منطقه جدایی طلب در شرق اوکراین را صادر کرد، گفت که لندن بی درنگ تحریم های اقتصادی سختی را علیه مسکو اعمال می کند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، به نقل از خبرگزاری رویترز، جانسون افزود: ما به سرعت بسته ای از تحریم های اقتصادی را آماده می کنیم. باید تاکید کنم که این اولین ضربات پیاپی تحریم های اقتصادی انگلیس علیه روسیه است، زیرا انتظار داریم که رفتار غیرمنطقی مسکو افزایش یابد.

جانسون یادآور شد که تحریم ها نه تنها نهادهایی در “لوگانسک” و “دونتسک” را هدف قرار می دهد، بلکه داخل روسیه را نیز در بر می گیرد و منافع اقتصادی روسیه را تا حد ممکن شامل می شود.

بریتانیا تهدید کرده است دسترسی شرکت های روسیه به دلار آمریکا و پوند انگلیس را قطع می کند و این شرکت ها را از افزایش سرمایه در لندن محروم خواهد کرد.

انگلیس هنوز مشخص نکرده که چه کسانی مشمول تحریم ها قرار می گیرند، اما متعهد شده است که هیچ جایی برای پنهان شدن الیگارش های روسی وجود ندارد. به گفته بوریس جانسون اهداف می تواند شامل بانک های روسیه باشد.

جانسون که روز سه شنبه ریاست کمیته امنیت اضطراری ملی انگلیس را برعهده داشت، پس از این نشست به خبرنگاران، گفت: فکر می کنم فاجعه وضعیت فعلی این است که پوتین خود را با مشاوران همفکری احاطه کرده است که به وی می گویند اوکراین کشور مناسبی نیست و من فکر می کنم وی متوجه می شود که به شدت دچار اشتباه محاسباتی شده است.

نخست وزیر انگلیس همچنین در نشست کمیته امنیت اضطراری این کشور گفت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه مصمم به تهاجمی کامل به اوکراین است.

برخی منابع اروپایی می گویند تحریم های اروپا علیه روسیه ممکن است محدود باشد اما برخی کشورها خواستار اعمال تحریم های گسترده شده اند. اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده که قرار است امروز درباره اعمال تحریم های اضطراری علیه روسیه تصمیم گیری کند.

رئیس جمهوری روسیه شب گذشته (دوشنبه ۲ اسفندماه) طی سخنرانی برای مردم این کشور، استقلال جمهوری‌های خلق “دونتسک” و “لوگانسک” را به رسمیت شناخت، موضوعی که بلافاصله با واکنش مختلف دولتمردان و مقام‌های مختلف بین‌المللی مواجه شد.

پوتین در سخنانی گفت که مسکو استقلال جمهوری‌های خلق “دونتسک” و “لوگانسک” را به رسمیت شناخته و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرده است.

 بوریس جانسون نخست وزیر  انگلیس نیز در واکنش به این خبر، گفت: تصمیم پوتین برای به رسمیت شناختن دو جمهوری جدایی طلب اوکراین به وضوح نقض قوانین بین‌المللی بوده و نقض آشکار حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است.

منطقه دونباس در شرق اوکراین از مناطق دونتسک و لوگانسک و نیز چند منطقه روس نشین دیگر تشکیل شده است و این دو استان در سال ۲۰۱۴ پس از تغییر حکومت در اوکراین به طور یکجانبه از کی‌یف اعلام استقلال کردند./ایرنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا