بین المللی

برنامه توافق ایران و قطر برای ساخت تونل دریایی بین دو کشور

خبرمهم: بخشی از این توافقنامه مربوط به حوزه دریایی و در عین حال دارای بخش جاده و ریل است

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، معاون وزیر راه و شهرسازی درباره مفاد توافقنامه‌های ایران و قطر در حوزه دریایی و بندری که در سفر رئیس‌جمهور به دوحه به امضا می رسد، گفت: سازمان بنادر ۳ توافقنامه را زیر نظر وزیر راه و شهرسازی پیش می برد.

‌به گزارش فارس، علی‌اکبر صفایی با اشاره به برگزاری جلسات مشترک هیات ایرانی به ریاست رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی کشورمان با وزیر حمل و نقل قطر و مجموعه متولی امور دریایی و بنادر این این کشور، اظهار داشت: از سوی وزارت راه و شهرسازی ۴ توافقنامه مدنظر قرار گرفته که یک مورد در بخش هوایی، یک مورد بخش دریایی، یک مورد در حوزه بندری و چهارمین مورد‌، ساخت تونل زیر دریا بین ایران و قطر است که یک پروژه بی نظیر به شمار می رود و از بندر دیر بوشهر تا قطر خواهد بود.

وی افزود: در حال مذاکره و رایزنی هستیم و سازمان بنادر ۳ توافقنامه را زیر نظر وزیر راه پیش می‌برد تا در نهایت با حضور رئیس‌جمهور به امضاء برسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایجاد تونل زیر‌زمینی قطر را به کل کشورهای شمالی، اروپا، کشورهای حوزه دریای خزر، شرق و غرب از طریق جاده و ریل وصل می کند، گفت: این پروژه یک تحول عظیم برای قطر و نیز جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود تا خلیج فارس به شمال و جنوب متصل شود و ارتباط گسترده‌ای با کشورهای غرب آسیا و حاشیه دریای خزر تا مدیترانه به وجود آید.

وی با تاکید بر اینکه توافقنامه مدنظر، گام بسیار بلندی برای دو کشور است، گفت: بخشی از این توافقنامه مربوط به حوزه دریایی و در عین حال دارای بخش جاده و ریل است و به همین دلیل کمیته مشترک تشکیل می شود و زمانی که مذاکرات دو کشور به نتیجه برسد، به امضا می رسد.

بنابراین گزارش وزیر راه و شهرسازی در صدر هیاتی اعم از مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با هدف گسترش ارتباطات زمینی، بندری، دریایی و هوایی از سوی دو کشور به قطر سفر کرده است و فردا نیز رئیس‌جمهور به دوحه سفر خواهد کرد تا توافقنامه های مربوطه بین دو کشور در بخش های مختلف در حضور وی به امضاء برسد./عصرایران

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا