بین المللی

غرب همچنان بر طبل جنگ می‌کوبد

خبرمهم: در حالی که روسیه اعلام کرده نیروهایش را از مرز اوکراین به عقب رانده است مقام های کشورهای غربی کماکان بر طبل جنگ می‌کوبند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس- در حالی که روسیه اعلام کرده که نیروهایش را از مرز اوکراین به عقب رانده است مقام‌های کشورهای غربی کماکان بر احتمال وقوع جنگ تأکید می‌کنند.

مقام‌های کشورهای غربی به ویژه آمریکایی‌ها در ماه‌های گذشته با بیان ادعاهای اثبات‌نشده مبنی بر اینکه نظامیان روسیه ممکن است هر لحظه به اوکراین حمله کنند مسکو را به تحریم تهدید کرده‌اند.

    روسیه بارها ادعاهای کشورهای غربی را رد و رسانه‌های انگلیسی‌زبان را به تلاش برای ایجاد التهاب و توسل به هیجان‌آفرینی برای پیشبرد اهدافش متهم کرده است. مسکو البته در حین این تنش‌ها بر ضرورت دریافت ضمانت‌های امنیتی مبنی بر عدم توسعه ناتو به سمت شرکت و خودداری از پذیرش اوکراین به عنوان عضوی از این ائتلاف تأکید کرده است.

در این گزارش، تحولات مربوط به تنش‌ها در اوکراین در روز پنجشنبه (۱۷ فوریه\ ۲۷ بهمن‌ماه) را جمع‌آوری کرده‌ایم.

۱۷:۵۸- رئیس‌جمهور آمریکا که مقام‌های دولت او پیش از این گفته بودند روسیه ممکن است روز چهارشنبه (۱۶ فوریه) به اوکراین حمله کند امروز گفته که معتقد است این حمله شاید «طی چند روز آینده» اتفاق بیفتد.

۱۷:۱۸- «بارت گورمن» معاون سفیر آمریکا در مسکو روز پنجشنبه از سوی وزارت امور خارجه روسیه اخراج شد.

۱۵:۵۲- الکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهور بلاروس در بازدید از رزمایش نظامی مشترک این کشور و روسیه درباره احتمال استقرار سلاح‌های اتمی در بلاروس به منظور مقابله با تهدیدات غربی‌ها حرف زد.

۱۵:۴۳- «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین امروز (پنجشنبه) اعلام کرد که رزمایش مشترک بلاروس-روسیه تحت عنوان «عزم متحد ۲۰۲۲» همچنان در جریان است و «به محض تکمیل مرحله‌ای خاص از این رزمایش، نظامیان (روس) به پایگاههای دائمی خود بازمی‌گردند».

۱۳:۴۳- در حالیکه روسیه روز گذشته (چهارشنبه) از پایان رزمایش در کریمه و آغاز خروج نظامیان از این منطقه خبر داده بود، وزارت دفاع این کشور امروز (پنجشنبه) با صدور بیانیه‌ای از خروج بیشتر نظامیان و تجهیزات نظامی روسیه از کریمه خبر داد.

خبرگزاری «ریانووستی» روسیه در این خصوص گزارش کرد، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یگان‌های «حوزه غربی روسیه» (ZVO) پس از انجام رزمایش در حال بازگشت به پادگان‌ها هستند.

۱۱:۵۴- به رغم اقدامات روسیه در کاهش میزان نیروهای نظامی در مرز اوکراین، اقدامات تحریک‌آمیز غرب در قبال روسیه ادامه دارد و آمریکا در آلمان جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ مستقر کرد.

۱۰:۱۴- نیروهای مسلح اوکراین در نقض آتش‌بس به سمت جمهوری خودخوانده خلق لوهانسک (LPR)، گلوله‌های خمپاره و نارنجک پرتاب کردند.

۰۳:۱۵- یک مقام آمریکایی بامداد پنجشنبه مدعی شد ارتش روسیه نه تنها از مرز اوکراین عقب‌نشینی نکرده بلکه هفت هزار نیروی جدید طی روزهای اخیر به منطقه اضافه کرده است.

۰۲:۴۰-  «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بامداد پنجشنبه به‌صورت تلفنی با «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان گفتگو کرد. کاخ سفید طی بیانیه‌ای با اعلام این خبر گفت: «بایدن و شولتز مکالمات مربوطه خود را با رئیس جمهور [ولادیمیر] پوتین و رئیس جمهور [ولودیمر] زلنسکی در مورد تداوم استقرار نظامی روسیه در مرزهای اوکراین مورد بحث قرار دادند».

در این بیانیه آمده است: «آنها بر تعهد خود به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید کردند و بر اهمیت ادامه هماهنگی فراآتلانتیک در زمینه دیپلماسی و اقدامات بازدارنده و تقویت جناح شرقی ناتو در صورت حمله بیشتر روسیه به اوکراین تاکید کردند».

۰۱:۱۸- تحولات اوکراین از بامداد امروز با ادعاهای استونی درباره احتمال وقوع حمله محدود از سوی روسیه به اوکراین آغاز شد. «میک ماران» رئیس سرویس اطلاعات خارجی استونی مدعی شد: «روسیه به انتقال نیروی نظامی به مرز اوکراین ادامه داده و احتمالاً یک حمله نظامی محدود علیه این کشور انجام می‌دهد»

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا