بین المللی

همکاری مشترک ایران و قطر بر سر گاز

خبرمهم: وزرای نفت ایران و قطر در حاشیه اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز در خصوص همکاری‌های دوجانبه در سوآپ گاز، مواضع مشترک در بازارهای جهانی و تشکیل کارگروه مطالعات مشترک پارس جنوبی مذاکره خواهند کرد.

 یک منبع آگاه در وزارت نفت گفت: وزرای نفت ایران و قطر در حاشیه اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز در خصوص همکاری‌های دوجانبه در سوآپ گاز، مواضع مشترک در بازارهای جهانی و تشکیل کارگروه مطالعات مشترک پارس جنوبی مذاکره خواهند کرد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، یک منبع آگاه در وزارت نفت امروز (پنجشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به برگزاری اجلاس سران جی یی سی اف (کشورهای صادرکننده گاز) که قرار است هفته آینده در قطر برگزار شود، افزود: در حاشیه این اجلاس وزیر نفت ایران با وزیر نفت قطر دیدار خواهد کرد.

وی ادامه داد: محورهای احتمالی مذاکرات وزرای نفت ایران و قطر بیشتر بر روی بازارهای جهانی و تجارت گاز خواهد بود.

این منبع آگاه تاکید کرد: سوآپ گاز نیز به عنوان یکی از محورهای مذاکرات مورد توجه قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه در این مذاکرات مواضع مشترک در حوزه تجارت گاز و بازارهای جهانی مورد تاکید است، گفت: همچنین تشکیل شرکت های دانش بنیان مشترک در حوزه نفت و انرژی از سوی ایران و قطر مطرح خواهد شد.

این منبع آگاه ادامه داد: ایجاد کارگروه مطالعات مشترک مخزن پارس جنوبی بین دو کشور ایران و قطر از دیگر مباحثی است که در دیدار وزرای نفت ایران و قطر بررسی خواهد شد.

وی یکی دیگر از محورهای احتمالی مذاکرات را آموزش نیروی انسانی و صادرات خدمات فنی و مهندسی از ایران به قطر عنوان کرد.

کشورهای عضو مجمع صادرکنندگان گاز، ۴۲ درصد از تولید گاز جهان، ۷۰ درصد از ذخایر گازی جهان، ۳۸ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۸۵ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده (ال. ان. جی) را در اختیار دارند.
کشورهای الجزایر، بولیوی، مصر، گینه استوایی، ایران، لیبی، نیجریه، قطر، روسیه، ترینیداد و توباگو، ونزوئلا و عمان از اعضای این مجمع جهانی به شمار می روند.
نیازهای روبه رشد انرژی کشورهای مصرف کننده و اضافه شدن کشورهای در حال توسعه به متقاضیان انرژی در سال های آینده، در حال تغییر شرایط بازار حامل های انرژی، از جمله بازار گاز طبیعی است؛ به طوری که بنابر پیش بینی آژانس بینی المللی انرژی، تقاضای جهانی گاز با پیشی گرفتن از تقاضای زغال سنگ به مهم ترین رقیب نفت برای تامین نیازهای انرژی جهان تبدیل می‌شود.
همکاری کشورهای تولیدکننده گاز در سطح منطقه ای یا بین المللی، می تواند آثار مثبتی داشته باشد؛ ضمن آن که تبادل‌نظر درباره مشکلات مشترک و تبادل اطلاعات و دانش فنی در این زمینه می تواند به انسجام و تقویت پایه های مجمع کشورهای صادرکننده گاز بینجامد.

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا