بین المللی

میز جنجالی پوتین و این بار فرانسه

خبرمهم: رئیس جمهوری روسیه از یک میز پنج متری برای نشستهای رو در رو استفاده می کند، اما آیا این فقط یک اقدام فوق محتاطانه برای مقابله با ویروس کووید است؟

رئیس جمهوری روسیه از یک میز پنج متری برای نشستهای رو در رو استفاده می کند، اما آیا این فقط یک اقدام فوق محتاطانه برای مقابله با ویروس کووید است؟

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، نشریه گاردین در تحلیلی درباره میزی که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه برای برگزاری نشستهایش استفاده می کند، می نویسد: «برای کسانی که در جایگاه بالا هستند، دکور و مبلمان مکان آنها می تواند ابزاری برای تحت تاثیر قرار دادن، جذابیت و ترساندن باشد.

صندلی وحشتناک قدرت در سریال بازی تاج و تخت یک صندلی آهنین بلند است که از شمشیرهای ذوب شده دشمنان شکست خورده ساخته شده است. در سری فیلمهای جیمز باند، افراد شرور به خاطر تزئین مکان خود با آکواریوم های حاوی کوسه معروف هستند.

با این حال، در زندگی واقعی، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و میز سفیدش که به شکلی گیج کننده بزرگ است وجود دارد.

رهبر روسیه شروع به میزبانی از دیدارهای انفرادی با مقامات خارجی در پشت یک میز بیضی شکل غول پیکر، به طول تقریباً پنج متر و دارای سه ستون ضخیم کرده است. و تنها یک دسته گل در وسط آن قرار دارد.

او تنها رهبر در میان رهبران جهان که به سراغ وسایل نمایشی رفته نیست. پیشتر، کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، از قفسه های کتابی که قابل رقابت با یک کتابخانه کوچک بودند استفاده کرده است. در طول همه‌گیری، شی جینپینگ، رئیس جمهوری چین میزبان نشست های ویدیو کنفرانسی در مقابل یک تابلوی نقاشی با ابهت از دیوار بزرگ چین بوده است.

معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی، در چادری بزرگ و رنگارنگ با رهبران دیگر جلساتی برگزار کرد که شاید به عنوان ترفندی برای جلب نظر آنها با به نمایش گذاشتن اشاراتی به اصالتی برآمده از قبال خاضع بدوی بود. قذافی با چادر خود به سراسر جهان سفر کرد و آن را در چندین شهر از جمله در پارک ویلا دوریا پامفیلی در رم و ملک دونالد ترامپ در حومه نیویورک برپا کرد.

ماهاتیر محمد، نخست‌وزیر سابق مالزی، نیز دفتری چشمگیر با میز بسیار بزرگی داشت؛ اگرچه ممکن است که  برای انگیزه های دیگری استفاده شده باشد اما گفته می‌شود که او زیر آن چرت بعدازظهرش را میزد.

اما میز پوتین اگر که قرار است پیامی در پشتش وجود داشته باشد، چه پیامی را میفرستد؟

او روز دوشنبه میزبان امانوئل ماکرون در پشت این میز غول آسای سه پا بود. رئیس‌جمهوری فرانسه با سینه‌ای جلو آمده به مسکو رفت و وعده گفت‌وگویی شدید اللحن با پوتین را داد و گفت که به دنبال راه‌حلی تاریخی برای تهدید قریب‌الوقوع جنگ بین روسیه و اوکراین خواهد بود.

با این حال، پس از پنج ساعت گفتگو در پشت این میز سفید، ماکرون نتوانست هیچ امتیاز علنی از پوتین بگیرد. گمانه زنی هایی مطرح شد مبنی بر اینکه این میز یک نمایش قدرت برای تسلیم کردن ماکرون بود، شاید حتی بیان فیزیکی یک انزجار. با این حال، این امکان نیز وجود دارد که در پشت این میز بزرگ به هیچ وجه بیانیه ای سیاسی وجود نداشته یا اگر هم که وجود دارد نسبت به هدف اصلی پوتین یعنی اجتناب از ویروس کووید، فرع به موضوع است.

در اوایل ماه جاری میلادی، پوتین میزبان ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در پشت همان میز بود. در آن زمان، پیامی که مسکو به دنبال فرستادنش بود، روابط نزدیک و دوستانه بین دو رهبر بود، حتی در موقعیتی که آنها مجبور باشند در فاصله ای دور از یکدیگر به سمت هم صدایشان را بلند کنند.

یک میز بسیار مشابه نیز قبل از همه گیری بیماری ظاهر شده بود اما چندین نفر پشتش مینشستند. امروز، پوتین به وضوح از این میز برای اتخاذ فاصله اجتماعی از رهبران خارجی استفاده می کند، همانطور که در کنفرانس های مطبوعاتی پس از دیدارهایش هم چنین رفتاری داشته و تریبون ها را با فاصله ای نامعمول قرار می دهد.

رئیس‌جمهوری ۶۹ ساله روسیه بر اساس گزارش ها از بابت حساسیت و پارانوئید بودن نسبت به کووید-۱۹ شهرت پیدا کرده و تا حد زیادی در سراسر همه‌گیری در یک پیله منزوی باقی مانده و در همین راستا اقداماتی بسیار شدیدتر از همتایان جهانی خود انجام داده است.

کرملین همچنان از کسانی که به ملاقات پوتین می روند به رغم ادعایشان مبنی بر اینکه این رهبر روسیه واکسنهای این ویروس و دوز تقویتی آن را دریافت کرده است، می خواهد به مدت دو هفته قرنطینه شوند. این تدابیر الزام می توانند اختلالاتی در پی داشته باشند. گزارش شد که مدیر و حامی مالی اصلی یک مرکز هنری بزرگ در مسکو پیش از افتتاحش به مدت دو هفته قرنطینه شدند تا پوتین یک بازدید کوتاه از ساختمان آن داشته باشد.

یک نفر وجود دارد که پوتین به رغم نگرانی هایش در خصوص ویروس کرونا به او نزدیک شده است. در افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی پکن در ماه جاری میلادی، او و شی جینپینگ رئیس جمهوری چین در فاصله‌ای نزدیک با یکدیگر مقابل دوربین‌ها ایستادند، که نمادی از اتحاد قدرتمند آنها در ضمن افزایش تنش‌هایشان با غرب است.»

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا