بین المللی

بایدن: پوتین باید برای حمله به اوکراین بهای سنگینی بپردازد

خبرمهم: بایدن در کنفرانس خبری مشترک با شولتس در کاخ سفید هم گفت قبل از همه، ما به دنبال فرصت‌هایی برای جبران تلفات گاز تامینی از روسیه هستیم.

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده با بیان اینکه حمله به اوکراین بهای سنگینی برای روسیه دارد، متعهد شد در صورت حمله روسیه به اوکراین، پروژه “نورد استریم ۲ ” را متوقف کند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، به نقل از صدی البلد، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دوشنبه در حاشیه دیدار با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در دفتر بیضی شکل کاخ سفید گفت که ایالات متحده، آلمان و دیگر متحدان و شرکا برای یافتن راه‌حل‌های دیپلماتیک برای بحران روسیه و اوکراین همکاری می‌کنند و متحدان آمریکا به صراحت اعلام کرده‌اند آماده ادامه گفتگو‌ها با حسن نیت با روسیه هستند.

رئیس جمهوری آمریکا عنوان داشت که ایالات متحده و آلمان “به طور پیوسته برای جلوگیری از حمله روسیه تلاش می‌کنند. “

بایدن دیدارش در کاخ سفید با صدراعظم آلمان را “بسیار سازنده” توصیف کرد و گفت که بحث در مورد “مقابله با تهدیدات روسیه علیه اوکراین” در دستور کار این دیدار قرار داشت.

بایدن خاطرنشان کرد که راه حل‌های دیپلماتیکی که واشنگتن، برلین و متحدان آن‌ها به دنبالش هستند “بهترین” راه پیش روی همه طرف‌ها است.

وی گفت: ما به وضوح اعلام کرده‌ایم که آماده ادامه گفتگو‌ها با روسیه با حسن نیت هستیم و آلمان نیز در پیشبرد تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها و تشویق برای گفتگو از طریق فرمت نرماندی پیشرو بوده است.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه هشدار داد که “اگر روسیه تصمیمی برای حمله مجدد به اوکراین بگیرد، ما به شکل مشترک آماده هستیم و همه اعضای ناتو هم آماده هستند. “

بایدن تاکید کرد که او و اولاف شولتس درباره حفظ اتحاد نزدیک و تدوین یک بسته قوی از تحریم‌ها که به وضوح عزم بین‌المللی را نشان می‌دهد و در صورتی که روسیه حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را نقض کند، عواقب سریع و خطرناکی را بر آن تحمیل کند، گفتگو کرده‌اند.

بایدن در این دیدار از آلمان قدردانی کرد و گفت: از آلمان و سایر شرکایمان در اروپای شرقی و اتحادیه اروپا به خاطر این تلاش متحد تشکر می‌کنم.

رئیس جمهور آمریکا متعهد شد در صورت حمله روسیه به اوکراین، پروژه “نورد استریم ۲ ” را متوقف کند و گفت: “اگر روسیه حمله کند، یعنی تانک‌ها یا نیروهایش دوباره از مرز اوکراین عبور کنند، آنگاه نورد استریم ۲ وجود نخواهد داشت. تمامش می‌کنم”.

بایدن در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه ایالات متحده می‌تواند پروژه را متوقف کند در حالی که کنترل آن را در دست ندارد، گفت: “به شما قول می‌دهم بتوانیم این کار را انجام دهیم”.

بایدن از آمریکایی‌هایی که در حال حاضر در داخل اوکراین هستند، خواست از این کشور به دلیل حمله احتمالی روسیه خارج شوند و ژفت در این شرایط خروج از اوکراین عاقلانه خواهد بود.

بایدن در این رابطه گفت: من در مورد آمریکایی‌هایی صحبت می‌کنم که در آنجا هستند. من از اینکه ببینم آن‌ها در هدفگیری متقابل گرفتار شده‌اند، متنفرم.

وی تأکید کرد که هنوز نمی‌داند ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، دستور حمله به اوکراین را قبل از پایان زمستان یا وقتی که زمین در کی‌یف یخ زد خواهد داد یا خیر.

بایدن گفت: پوتین باید بداند که حمله به اوکراین، “اشتباه بزرگی” برای او خواهد بود و او” بهای سنگینی” را خواهد پرداخت.

رئیس جمهور آمریکا هشدار داد که تأثیر چنین تهاجمی در سراسر جهان نه تنها بر اروپایی‌ها و روس‌ها بلکه تا حدودی بای آمریکایی‌ها نیز محسوس خواهد بود.

بایدن گفت که روسیه همچنان می‌تواند بحران کنونی با اوکراین را کاهش دهد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه منطقه اروپا به گاز روسیه وابسته است، ایالات متحده در حال بررسی چگونگی کمک به اروپا در تامین انرژی جایگزین در صورت درگیری با روسیه است.

بایدن در کنفرانس خبری مشترک با شولتس در کاخ سفید هم گفت: قبل از همه، ما به دنبال فرصت‌هایی برای جبران تلفات گاز تامینی از روسیه هستیم.

صدراعظم آلمان نیز به نوبه خود گفت: “روسیه در صورت حمله به اوکراین بهای سنگینی را خواهد پرداخت.

وی افزود: ما در وضعیت بسیار دشواری قرار داریم. تهدید نظامی برای اوکراین وجود دارد و ما نمی‌توانیم در برابر آن سکوت کنیم.

صدراعظم آلمان خاطرنشان کرد: ما شمار زیادی نیرو را در امتداد مرز اوکراین می‌بینیم و این یک تهدید جدی برای امنیت اروپا است و به همین دلیل مهم است که با هم حرکت کنیم، کنار هم باشیم و آنچه لازم است را با هم انجام دهیم.

شولتس تاکید کرد: ما یک صدا هستیم و کار‌ها را با هم انجام می‌دهیم و به صراحت اعلام کرده‌ایم که اگر تهاجم نظامی علیه اوکراین صورت بگیرد، مستلزم عواقب ناگواری است که با هم توافق کرده‌ایم.

وی از ضمن تمجید از تلاش متحدان برای آماده شدن جهت تحریم احتمالی روسیه، گفت: ما نمی‌خواهیم به محض وقوع تهاجم نظامی علیه اوکراین شروع کنیم./ایسنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا