بین المللی

حضور مقام نظامی آمریکا در رزمایش شبیه سازی حمله هوایی اسراییل به ایران

خبرمهم: به دلیل مسافت بین ایران و اسراییل، انجام یک حمله هوایی اسراییل به داخل ایران مستلزم سوخت گیری جنگنده ها در مسیر برگشت در آسمان و یا در یک پایگاه هوایی دوست است.

بر اساس گزارش یک شبکه تلویزیونی اسراییل، یک مقام آمریکایی در رزمایش محرمانه نیروی هوایی اسراییل برای شبیه‌سازی یک “حمله گسترده” به برنامه هسته‌ای ایران که دو هفته پیش برگزار شده، شرکت کرده است.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، به نقل از وب سایت “تایمز اسراییل”، شبکه دولتی “کان” اسراییل روز گذشته ( سه شنبه) در گزارشی مدعی شده ۲ هفته پیش و در جریان برگزاری یک رزمایش شبیه سازی حمله به ایران، یک افسر ارشد نیروی هوایی آمریکا به عنوان ناظر حضور داشته است.

بر اساس این گزارش: این عملیات شبیه سازی با مشارکت دهها جت جنگنده اسراییلی برگزار شده و در جریان آن سناریوهای مختلفی از جمله سوخت‌گیری در هوا، حملات دوربرد و پاسخ به موشک‌های ضدهوایی مورد تمرین قرار گرفته است.این رزمایش در دریای مدیترانه انجام شده است و شامل یک گروه “غیرعادی بزرگ” از جنگنده‌های اف ۱۵، ۱۶ و ۳۵ و همچنین تانکرهای سوخت‌گیری هوای بویینگ بوده است.

به نوشته تایمز اسراییل: استفاده از ناوگان سوخت‌رسانی هوایی قدیمی اسراییل در این رزمایش نشانه قوی این است که اسراییل در حال برنامه‌ریزی برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران است، یا اینکه به دنبال ارایه تصویر آمادگی حمله به تهران و بقیه جهان است.

بنا بر گزارش ها، اسراییل بودجه ای به مبلغ ۱.۶ میلیارد دلار را برای آماده سازی ارتش برای حمله احتمالی به برنامه هسته ای ایران تصویب کرده است.

این بودجه شامل تهیه انواع مختلف هواپیما، پهپادهای جمع آوری اطلاعات و تسلیحات منحصر به فرد مورد نیاز برای چنین حمله ای است که باید سایت های زیرزمینی به شدت مستحکم هسته ای ایران را هدف قرار دهد.

با این حال به گمان بسیاری از کارشناسان، اسراییل در حال بلوف زنی است و توانایی کافی برای نابودی تاسیسات هسته ای ایران از طریق حملات نظامی را ندارد و از سوی دیگر آسیب پذیری زیادی نسبت به اقدام تلافی جویانه احتمالی ایران دارد.

به دلیل مسافت بین ایران و اسراییل، انجام یک حمله هوایی اسراییل به داخل ایران مستلزم سوخت گیری جنگنده ها در مسیر برگشت در آسمان و یا در یک پایگاه هوایی دوست است.

روزنامه “نیویورک تایمز” آمریکا ماه گذشته در گزارشی نوشت برنامه‌های اسراییل برای حمله احتمالی به ایران به دلیل تاخیر در تحویل هشت سوپرتانکر جدید بویینگ KC-47 به عقب افتاده است و انتظار می‌رود تحویل این محموله از سوی آمریکا به اسراییل حداقل تا اواخر سال ۲۰۲۴ طول بکشد. قرارداد ۲.۴ میلیارد دلاری برای خرید ۸ فروند هواپیمای سوخت رسان بویینگ در ماه مارس گذشته امضا شده است.

با این حال به نوشته تایمز اسراییل: مشارکت غیرمعمول یک مقام آمریکایی در این رزمایش می تواند به عنوان شاهدی دال بر تغییر رویکرد آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران باشد، زیرا به نظر می‌رسد مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای (برجام) در موقعیتی متزلزل و در حال رسیدن به نقطه پایان است.

یک مقام وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به خبرنگاران گفت که پنجره فرصت برای دستیابی به توافق هسته ای بالقوه با ایران در حال بسته شدن است./عصرایران

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا