بین المللی

همه‌چیز درباره مدیر حرم‌سرای البغدادی/ از بزک‌دوزک دختران برای سرکرده داعش تا تبلیغات تروریست‌پسند وردست عمه‌خانم!

خبرهای فوری: «ام سیاف»؛ زن وزیر نفت داعش و مدیر حرمسرای «ابوبکر البغدادی» بود که مخفیگاه سرکرده کل تروریست‌ها را لو داد.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرهای فوری، زنی که شبکه برده داری جنسی داعش را هدایت می‌کرد نقش مهمی در عملیات سازمان سیا برای دستگیری ابوبکر البغدادی، رهبر داعش، داشته است. نسرین اسد ابراهیم که با لقب «ام سیاف» شناخته می‌شود به سرویس امنیتی ایالات متحده و نیرو‌های کوردی در تلاش برای پیدا کردن رهبر بزرگ‌ترین گروه تروریستی جهان، نشان دادن خانه‌ای امن و محل‌های اختفا و جایی در موصل که ممکن است مخفیگاه کنونی البغدادی باشد کمک کرده است. او حتی مکانی که ممکن است اکنون محل سکونتالبغدادی باشد را پیش بینی کرده و گفته که رهبر داعش شهر‌های القائم در استان بغداد در مجاورت مرز‌های سوریه و شهر بوکمال را دوست داشته، زیرا زندگی در این دو شهر در مقایسه با شهر‌های سوریه برای وی امن‌تر بوده است.

این زن ۲۹ ساله ماه می‌سال ۲۰۱۵ در دیرالزور دستگیر شد، شهری که در آن زمان در دست نیرو‌های داعش بود و شوهرش، ابوسیاف، نیز در آنجا کشته شد. یکی از کارشناسان ارشد سازمان سیا اعلام کرده که در آن دوران ام سیاف با مقامات رسمی ایالات متحده همکاری کرده است. اما گستردگی همکاری‌های این زن سوری به تازگی و در مقیاسی قابل توجه فاش شده است که نشان می‌دهد به دلیل نزدیکی شوهرش با البغدادی، ام سیاف شناختی بسیار کامل به رهبر داعش داشته و جزو اندک کسانی بوده که از جلسات سری فرماندهان ارشد این گروه اطلاع دقیق داشته است.

او در ابتدا تمایلی برای همکاری با نیرو‌های امنیتی نداشت، تا اینکه یک سال پس از دستگیری، با استفاده از نقشه و تصاویر به نیرو‌های امنیتی کمک کرده و حتی ساختمانی را در موصل به آن‌ها نشان داد که به نظر او می‌توانست مخفیگاه ابوبکر البغدادی باشد. ام سیاف در گفتگویی با مجله گاردین در این باره چنین گفته است: «من مکان خانه را به آن‌ها گفتم. می‌دانستم که او آنجاست، زیرا یکی از خانه‌هایی بود که برای وی تهیه شده و یکی از جا‌هایی بود که بسیار دوست می‌داشت.

این زن می‌گوید که تحت تعقیب‌ترین مرد جهان اکثر ویدیو‌های پروپاگاندای خود را در خانه او ضبط می‌کرده است: «او معمولاً این کار را در اتاق نشیمن خانه ما در تاجی [شهر دی مرکز عراق]انجام می‌داد. آن زمان همسرم مسئول رسانه‌ای بود و البغدادی خیلی به خانه ما می‌آمد». ام سیاف به نیرو‌های امنیتی کمک کرد خانه امنی که متعلق به عمه اش بود و انتظار می‌رفت البغدادی در آن مخفی شده باشد را پیدا کنند. او در مورد عمه اش چنین می‌گوید: «نام او سعدیه ابراهیم است. دو تن از پسرانش برای داعش کشته شدند و او از همان ابتدا با البغدادی بود. او شبکه خانه‌های امن را برایش مدیریت می‌کرد. او خواهر پدرم است». او می‌گوید که زمانی که آن‌ها در شهر شداده در سوریه زندگی می‌کردند، البغدادی برای دیدن او به این شهر می‌رفته،

ام سیاف به حکم دادگاهی که در اربیل برگزار شد به مرگ محکوم شده است. اما ماه گذشته، یک حقوقدان از مقامات کردستان عراق خواست که ام سیاف را تحویل دهند تا به خاطر جنایاتش علیه زنان، از جمله بهره کشی جنسی از زنان ایزدی در برابر دادگاه حاضر شود. این حقوقدان  وکالت زنان و دختران ایزدی که در خانه ام سیاف نگه داشته می‌شدند را بر عهده دارد، زنانی که به طور مرتب توسط مردان داعشی مورد تجاوز و شکنجه قرار می‌گرفتند. او همچنین از یک مددکار گفته که در شرایطی دردناک به مدت ۱۸ ماه نگهداری شده و بار‌ها توسط ابوبکر البغدادی مورد تجاوز قرار گرفته است».

وی در ادامه ادعاهایش چنین گفته است: «ام سیاف هیچ ترحمی نسبت به دیگر زنان نداشت. او آن‌ها را در یک اتاق حبس می‌کرد، اسباب شکنجه آن‌ها را فراهم نموده و آنان را برای آمادگی به منظور مورد تجاوز قرار گرفتن آرایش می‌کرد». اما ام سیاف قویاً این ادعا‌ها را رد می‌کند و می‌گوید: «هر کاری که او [البغدادی]کرده باشد من دخالتی در آن نداشته ام. گاهی اوقات برای چند ساعت به خانه ما می‌آمد. گاهی اوقات بیشتر می‌ماند. یک خانه کاملاً معمولی بود و من برای او و شوهرم چای می‌آوردم».

نیرو‌های امنیتی کورد تایید کرده اند که ام سیاف در زمینه اطلاعاتی بسیار مفید بوده و تصویر واضحی از خانواده ابوبکر البغدادی و اطرافیان نزدیک او ارائه داده است، اما گفته اند قصد آزادی او را ندارند، زیرا این زن در صورت آزادی بار دیگر به داعش خواهد پیوست.  مرگ ابو سیاف موفقیتی بزرگ علیه داعش بود، زیرا در آن زمان، ابوسیاف سمت وزیر نفت داعش را بر عهده داشته و روزانه بیش از ۲ میلیون پوند درآمد نفتی برای این گروه تروریستی دست و پا می‌کرد و مرگ او نیرو‌های باقیمانده گروه را با مشکلات مالی مواجه نمود. /روزیاتو

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا