بین المللی

وزیر خارجۀ عراق در تهران: وقت آن رسیده که گفتگوهای مستقیم بین تهران و واشنگتن انجام شود

خبرمهم: فواد حسین وزیر امور خارجۀ عراق که به تهران رفته، بعد از دیدار با همتای ایرانی و همچنین رئیس جمهوری اسلامی، صریحاً گفت که گفتگوهای مستقیم میان ایران و آمریکا می‌تواند مشکلات را آسان‌تر کند. از سخنان فواد حسین چنین بر می‌آید که عراق علاوه بر میانجی‌گری در روابط ایران وعربستان، به شدت تلاش می‌کند تا همین نقش را میان ایران و آمریکا نیز به عهده بگیرد.

عصر روز پنج‌شنبه ۲ دی/۲۳ دسامبر، فواد حسین در نشست مطبوعاتی مشترکش با حسین امیرعبداللاهیان، موقعیت عراق را در کشاکش‌های میان ایران و آمریکا به صراحت توضیح داد و گفت: “روابط ایران و آمریکا برای عراق یک مسئلۀ خارجی محسوب نمی‌شود بلکه یک موضوع داخلی است، چرا که تنش بین تهران و واشنگتن مستقیما بر وضعیت عراق تأثیر می‌گذارد… هر تنشی بین تهران و واشنگتن از نظر سیاسی و امنیتی تأثیرگذار است و به همین دلیل هر گشایشی در روابط دو کشور نیز بر وضعیت عراق تأثیر مثبت خواهد داشت”.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، او تأکید کرد که عراق در این میان فقط “پیام‌رسان” نیست. فؤاد حسین افزود: “ما دیدگاه‌هایمان را با برادران ایرانی مورد بحث و بررسی قرار می‌دهیم و به صراحت برخی دیدگاه‌ها را نقد می‌کنیم، همان طور که در واشنگتن نیز با صراحت برخی از سیاست‌های دولت آمریکا در مورد ایران را مورد انتقاد قرار می‌دهیم”.

او سپس با اشاره به مذاکرات احیای برجام در وین گفت: “به نظر ما مشکل در ساز و کار مذاکرات است. مذاکرات ایران با طرف آمریکایی به طور غیرمستقیم و از طریق نمایندۀ اروپا انجام می‌شود. ما فکر می‌کنیم وقت آن رسیده که گفتگوهای مستقیمی بین تهران و واشنگتن انجام شود”.

بدین ترتیب عراق که تاکنون نقش میانجی را در روابط ایران و عربستان به عهده داشته، به روشنی اشتیاق خود را به ایفای همین نقش در میان ایران و آمریکا ابراز می‌کند. با اینحال معلوم نیست که واشنگتن تا چه حد برای میانجی‌گری عراقی‌ها اعتبار قائل باشد.

روابط ایران و عربستان

در ارتباط با عربستان، حسین امیرعبداللاهیان از تلاش‌های پیگیر فواد حسین و همچنین مصطفی کاظمی نخست‌وزیر عراق تشکر کرد و گفت که به لطف این تلاش‌ها، عربستان سعودی با صدور ویزا برای سه تن از دیپلمات‌های ایران به عنوان دیپلمات‌های مستقر در سازمان کنفرانس اسلامی در جده موافقت کرده‌ است.

وزیر خارجۀ ایران گفت: “ما آمادگی داریم که هیأت‌های فنی ایران وعربستان از سفارتخانه‌های دو کشور بازدید کنند تا مقدمات بازگشت روابط دو کشور به حالت طبیعی فراهم شود”.

امیرعبداللهیان با قدردانی از وزیر خارجه و نخست وزیر عراق گفت: “ما در دور آیندۀ مذاکرات تهران و ریاض در بغداد شرکت خواهیم کرد و من از تلاش عراق برای رفع سوءتفاهم‌ها و بازگشت روابط به حالت طبیعی تشکر می‌کنم”.

با اینحال امیرعبداللاهیان گوشزد کرد که در مورد روابط با عربستان همچنان نکاتی منفی وجود دارد. او از مقامات سعودی گله کرد که “چرا در انتقال به موقع سفیر ایران در یمن کوتاهی کردند”…

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا