بین المللی

بازتاب زمین‌لرزه جنوب ایران در رسانه‌های اروپایی

خبرمهم: زمین‌لرزه‌های جنوب ایران که امروز یکشنبه استان هرمزگان را با قدرت های ۶.۴ و ۶.۳ درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) لرزاند در رسانه‌های اروپایی بازتاب پیدا کرده است.

بیشتر رسانه‌ها ضمن انعکاس جزئیات این حادثه دلخراش، به پس‌لرزه‌های آن در سایر کشورهای همسایه ایران اشاره کردند.

به گزارش بخش بین المللی سایت خبرمهم، نشریه دیلی میل عصر یکشنبه گزارش داد که بخش‌هایی از ایران روی گسل‌های زلزله قرار دارد و به‌طور میانگین یک زمین‌لرزه را در روز تجربه می‌کند.

این نشریه انگلیسی یادآور شد: در سال ۲۰۰۳ زلزله ای به بزرگی ۶.۶ ریشتر شهر تاریخی بم را با خاک یکسان کرد و ۲۶ هزار کشته بر جای گذاشت. همچنین زمین لرزه ای به بزرگی ۷ ریشتر که در سال ۲۰۱۷ غرب ایران را لرزاند، بیش از ۶۰۰ کشته و ۹ هزار زخمی بر جای گذاشت.

به گزارش دیلی میل، «گرد و غبار آسمان هرمزگان را پس از زمین‌لرزه امروز پوشانده است و پس لرزه‌های آن در عربستان و امارات احساس شد»

تارنمای خبری هلندی بی‌ان‌او هم گزارش داد که لرزش ناشی از این حادثه در سراسر منطقه از جمله در دبی و ابوظبی در امارات متحده عربی و همچنین قطر، بحرین و بخش‌هایی از عمان و عربستان سعودی احساس شد. گزارشی مبنی بر خسارت جدی در امارات متحده عربی یا سایر کشورهای همسایه گزارش نشده است.

این تارنمای خبری در ادامه گزارش خود افزود که طبق تخمین سازمان زمین شناسی ایالات متحده ۲۰ میلیون نفر زمین لرزه های یکشنبه را احساس کردند و احتمال تلفات وجود دارد، اما تاثیر آن باید “نسبتاً محلی” باشد.

در همین حال تارنمای نشریه ساندی اکسپرس تصاویری از این حادثه را بازتاب داد و نوشت: مردی ۲۲ ساله در اثر سقوط تیر برق جان باخت. این نشریه انگلیسی با بیان اینکه ایران به طور متوسط روزانه یک زمین لرزه را تجربه می کند به نقل از سازمان صلیب سرخ ایران گزارش داد که تیم کارشناسی برای برآورد خسارت احتمالی به منطقه اعزام شده است.

همچنین نشریه ایندیپندنت در گزارشی تحت این عنوان که زلزله ایران خاورمیانه را لرزاند نوشت: بر اساس اظهارات شاهدان در شبکه های اجتماعی، این زمین لرزه تا مناطقی مانند عربستان سعودی و دبی در امارات احساس شد.  ساکنان دبی و عربستان سعودی فیلم هایی از لرزش ساختمان ها در میان زلزله در جنوب ایران را به صورت آنلاین به اشتراک گذاشته‌اند.

این نشریه انگلیسی به نقل از یکی از ساکنان دبی نوشت: « به معنای واقعی کلمه لرزش زمین را احساس کردم و سرگیجه را تجربه کردم. امیدوارم همه سالم و سلامت باشد.» دیگری اضافه کرد: «برای یک دقیقه احساس سرگیجه و گیجی کردم تا اینکه دیدم پرده ها حرکت می کنند! #زلزله دبی، امارات.

ایندیپندنت در ادامه این گزارش نوشت: ویدئوهای دیگر در این منطقه مردم را در حال تخلیه ساختمان در پی لرزش ها نشان می دهد. این زمین لرزه در حالی رخ می دهد که فینال جام جهانی T۲۰ قرار است در روز یکشنبه بین نیوزلند و استرالیا در استادیوم بین المللی کریکت دبی برگزار شود.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زلزله ۶.۴ ریشتری امروز (یکشنبه) در فین هرمزگان ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه و ۴ ثانیه و در عمق ۱۵کیلومتری زمین به وقوع پیوست.

ساعت ۱۵ و ۳۸ دقیقه و ۳۸ ثانیه نیز زلزله دیگری با قدرت ۶.۳ ریشتر این منطقه را لرزاند و پس از آن دو زلزله ۴ ریشتری در قلعه قاضی هرمزگان به وقوع پیوست که اولی در ساعت ۱۶ و ۱۰ دقیقه و دومی در ساعت ۱۶ و ۲۲ در عمق ۱۰ کیلومتری زمین ثبت شده است. /ایرنا

جهت دریافت مهم‌ترین خبرها، ایمیل خود را وارد کنید:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بخوانید:

دکمه بازگشت به بالا